تکذیب شد: ساخت ویروس کرونا بر اساس قرارداد وزارت دفاع آمریکا

تهران- ایرنا- ویدئویی ساختگی مبنی بر اعتراف رسمی پروفسور هاروارد و رییس موسسه بیوشیمی آمریکا مبنی بر اینکه ویروس کرونا بر اساس قرارداد وزارت دفاع آمریکا ساخته شده است، در برخی از شبکه های مجازی منتشر شد که با پیگیری های به عمل آمده مشخص شد که توضیحات منتسب به این کلیپ ساختگی و شایعه ای بیش نیست.

دسامبر ۲۰۲۰ میلادی در شهر ووهان که یکی از بزرگترین شهرهای کشور چین است ویروسی به نام کرونا شیوع پیدا کرد. سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا و شیوع گسترده آن به علت ناشناخته بودنش به دیگر کشورها برای جلوگیری از ورود آن هشدار دادند. این موضوع سبب شد تا برخی کشورها مانند آمریکا و چین جنگی تبلیغاتی بر سر منشا ویروس کرونا درگرفته شود و طرفین یکدیگر را به اشاعه آن متهم کنند، در این میان برخی شبکه های مجازی نامعتبر و شایعه پرداز برای دامن زدن به این گونه شایعه ها از فرصت استفاده کردند که همین عاملی شد اذهان عمومی در سطح جهان دچار تشویش شوند. انتشار ویدئویی مبنی بر اعتراف رسمی پروفسور هاروارد و رییس موسسه بیوشیمی آمریکا که می گوید ویروس کرونا بر اساس قرارداد وزارت دفاع آمریکا ساخته شد از این دست شایعات منتشر شده در فضای مجازی است که با پیگیری های به عمل آمده توضیحات منتسب به این فیلم ساختگی و شایعه بود.

متن شایعه: اعتراف رسمی پروفسور هاروارد و رییس موسسه بیوشیمی آمریکا: ویروس کرونا بر اساس قرارداد وزارت دفاع آمریکا ساخته شد. قرار بود این ویروس به آزمایشگاهی در ووهان چین منتقل شود اما به دلیل اینکه روش انتقال امن نبود ، این ویروس منتشر شد.

پاسخ به شایعه: توضیحات منتسب به این کلیپ ساختگی و شایعه است. این ویدئو در ارتباط با موضوع سرقت علمی از آمریکا توسط چین است و مقامات فدرال در مورد سه پرونده که در ارتباط با آنها برخی محققان وابسته به مؤسسات شهر بوستون، متهم به تلاش برای ارائه کمک های علمی مخفی به جمهوری خلق چین شده اند، توضیحاتی ارائه می کنند. فردی که در فیلم صحبت می‌کند آقای اندرو لولینگ دادستان شهر بوستون در ایالت ماساچوست است. متهم اصلی در این پرونده ها، چارلز لیبر (Charles Lieber) رئیس دپارتمان شیمی دانشگاه هاروارد است که به خاطر رابطه پنهانی با دولت چین دستگیر شد. لیبر تحت برنامه هزار استعداد (Thousand Talents) دولت چین و در بازه زمانی بیش از سه سال، ماهانه ۵۰ هزار دلار حقوق و سالانه ۱۵۰ هزار دلار برای خرج و مخارج زندگی دریافت کرده است. وی همچنین بیش از ۱.۵ میلیون دلار از دولت چین و دانشگاه فناوری ووهان دریافت کرده تا با راه اندازی آزمایشگاه، تحقیقات مدنظر چینی ها را انجام دهد. لیبر همچنین متهم است که در مورد همکاری خود با دانشگاه فناوری ووهان از طریق برنامه هزار استعداد، به وزارت دفاع آمریکا و مؤسسه ملی سلامت این کشور که تحقیقات او را از لحاظ مالی پشتیبانی می کنند، دروغ گفته است و توسط FBI متهم به سرقت تحقیقات آمریکا به نفع کشورهای دیگر به ویژه چین شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha