نماینده مجلس: کرونا بر درآمدهای دولت تاثیرگذار بوده است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شیوع کرونا بر درآمدهای دولت هم تاثیرگذار بوده است، گفت: باید انتظارات را مدیریت کنیم و بی‌دلیل وعده ندهیم.

«جلال میرزایی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: در حاضر کشور و دولت درگیر مدیریت بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا است و وضعیت جامعه ما در مقایسه با کشورهای اروپایی و کشورهای شرق آسیا متفاوت است.

وی افزود: اقتصاد کشور و معیشت روزمره زندگی مردم به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، که پیش از این هم به نوعی با مشکل مواجه شده بود، با شکل‌گیری و وقوع بحران کرونا به‌نوعی تحت فشار مضاعفی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: در چنین شرایطی دولت از زمان شیوع ویروس تلاش کرده با استفاده از منابع داخلی و با بهره‌گیری از نظر کارشناسان و تجارب دیگران شرایط را مدیریت کند که این امر را در بحث جلوگیری از شیوع کرونا در مساله قرنطینه و بعد از آن فاصله‌گذاری اجتماعی شاهد هستیم.

دولت با حفظ پروتکل‌ها به‌ دنبال از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در سال جهش تولید است

میرزایی با تشریح دو رویکرد موجود در کشور درباره تداوم روند مقابله با کرونا اظهار کرد: یک رویکرد از سوی دولت دنبال می شود که با حفظ ضوابط و پروتکل‌ها و با استفاده از تجربه دیگران دنبال این است که فعالیت‌های اقتصادی به صورت هوشمندانه و با رعایت فاصله‌گیری اجتماعی در سال جهش تولید از سر گرفته شود.

وی گفت: رویکرد دیگر انتقاد از برنامه‌ها و جهت‌گیری‌های دولت را در این ارتباط پیگیری می‌کند.  البته انتقاد فی‌نفسه خوب است چرا که اگر دولت احساس می‌کند افرادی هستند که بر عملکرد دولت نظارت کرده و معایب و ضعف‌ها را بیان می‌کنند، دولت هم قطعاً تلاشش بر این مبنا خواهد بود که هر چه جلو می‌رود، ایرادات را کمتر کند و از تجربه دیگران استفاده کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما گاهی اصرار بر ادامه انتقاد نشانه این است که بحث صرفاً انتقاد سازنده نیست و مباحث دیگری مطرح می‌شود. به اعتقاد من در این زمینه باید خیلی دقت شود و نباید اجازه داد که ماجرای آبان ماه دوباره تکرار شود.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس چگونه می‌تواند برای مقابله مؤثر با این بحران و مدیریت مؤثر آن کمک کند، اظهار داشت: مجلس مدتی تعطیل بود و نمایندگان به این موضوع انتقاداتی داشتند و می‌گفتند که چرا الان مجلس تعطیل است؟ آنها انتقاداتی نیز نسبت به عملکرد هیات رییسه مطرح می‌کردند، و می‌گفتند وقتی که قوه مجریه کار می‌کند، قوه قضائیه هم فعال است، دلیلی ندارد که مجلس تعطیل باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: اگر نگاه این باشد که با شروع به‌کار مجلس که روز سه‌شنبه این اتفاق افتاد، مجلس و نمایندگان هر کدام به نوبه خود به دولت کمک کنند این یک مساله خوبی است. اما اگر قرار باشد در شرایطی که دستگاه‌ها به خصوص قوه مجریه، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، نمایندگان به سمت انتقاداتی که در شرایط عادی انجام می‌شده بروند، این موضوع راهگشا و مؤثر نیست.

وی اظهار داشت: برای اینکه مجلس از این راه و مسیر فاصله بگیرد و بتواند مؤثر باشد، باید تمرکزش در این شرایط بر اقدامات دولت در ماه‌های اسفند و فروردین باشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات دولت در دو حوزه گفت: اولین اقدام دولت در حوزه سیاست‌های بهداشت عمومی که شامل قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز اقدامات درمانی است. باید بررسی شود که اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته تا چه اندازه مؤثر بوده‌اند.

میرزایی خاطرنشان کرد: برای اینکه اقدامات نتیجه بخش‌تر باشد باید ببینیم که مجلس چگونه می‌تواند به دولت و دستگاه‌هایی که در این حوزه درگیر هستند، کمک کند.

کرونا خسارت‌های زیادی به تولید، اشتغال، توزیع و خدمات وارد کرده است

وی افزود: در بُعد اقتصادی الان شاهد این هستیم که شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن و اوایل اسفند، خسارت‌ها و آثار زیان‌باری در بخش‌های تولید، اشتغال، توزیع و همین‌طور بخش خدمات به بار آورده است. وقتی به این بخش‌ها اشاره می‌کنیم باید این را هم خاطرنشان کرد که این مساله روی درآمدهای دولت هم تأثیر منفی داشته است.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ الان سؤال این است که وقتی می‌گوییم تولید و اشتغال آسیب دیده، توزیع و به خصوص بخش خدمات هم بیشترین آسیب را دیده، دولت چگونه می‌تواند به جبران بخشی از این خسارت‌ها بپردازد. علاوه بر این ما وقتی صحبت از پرداخت خسارت می‌کنیم خواه‌ناخواه باید بگوییم دولت از کجا و از کدام منابع می‌تواند بودجه‌ای را برای جبران این خسارت‌ها اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: برخی اقتصاددان‌ها اظهاراتی داشتند مبنی بر اینکه با توجه به این بحران در بودجه سال ۹۹ بازنگری شود. برخی دیگر هم معتقدند در این شرایط بازبینی مجدد بودجه راه به جایی نمی‌برد چرا که قرار نیست در منابع درآمدی اتفاق خاصی بیفتد. به هر حال آن هزینه‌ها قطعی است و باید دنبال راه دیگری باشیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مورد اینکه چگونه منابعی را گرد هم بیاوریم که بتوانیم از این منابع برای پرداخت و جبران خسارت استفاده بهینه کنیم مجلس باید در این حوزه کمک کرده، نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشد.

انتظارات را مدیریت کنیم و بی‌دلیل وعده ندهیم

میرزایی یادآور شد: باید انتظارات را مدیریت کنیم و زمانی هم که می‌خواهیم کمک‌هایی انجام دهیم، ‌اول منابع را مشخص کنیم، کمک‌ها که انجام گرفت، بعد این مساله را رسانه‌ای کنیم و در این زمینه بی‌دلیل وعده‌ای داده نشود.

وی با اشاره به چگونگی حمایت از اقشاری که از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، خاطرنشان کرد: حمایت از این اقشار آسیب‌دیده موضوعی است که درخصوص آن انتظاراتی در جامعه وجود دارد و در ارتباط با نحوه حمایت از این اقشار، دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی بیان می‌شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: یک عده می‌گویند ابتدا حقوق دو ماه مردم را به آنها بدهیم و بعد از آنها بخواهیم که در خانه بمانند؛ برخی هم می‌گویند که آب، برق و گاز را رایگان کنیم؛ برخی دیگر عنوان می‌کنند پول نقد به مردم بدهیم؛ برخی نیز می‌گویند یک تا دو میلیون کارت اعتباری برای انجام خرید در اختیار اقشاری از جامعه قرار دهیم.

میرزایی یادآور شد: اینکه کدام یک از اقشار، کارگران، کارفرمایان و کسانی هم هستند که هیچ دستمزدی نمی‌گیرند. اینها را چطور باید مورد حمایت قرار داد، جامعه هدف در این گروه‌ها چه تعداد هستند، چه مقدار کمک می‌خواهند و اینکه این کمک‌ها در چه قالبی و در چه مقطع زمانی بایستی صورت بگیرد، نماینده‌ها می‌توانند با دولت و برنامه و بودجه و وزیران مربوطه هم‌فکری کرده و مشاوره بدهند.

وی افزود: نظرات نمایندگان با توجه به ارتباط مستمری که با مردم دارند و در جریان مشکلات آنها هستند، می‌تواند در اتخاذ راهکارهای مناسب و متناسب با این مشکل، کمک کرده و تأثیرگذار باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha