اگر تئاتر شغل نیست؛ چرا دانشگاه تئاتر داریم؟

تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر با اشاره به آنکه اگر حرفه ما به‌عنوان شغل تعریف نشده چگونه است که در دانشگاه شاهد رشته‌ای به نام تئاتر هستیم؟ گفت: مگر وظیفه دانشگاه تربیت نیروی متخصص برای بازار کار نیست؛ اگر حرفه هنرمند در تمامی شاخه‌ها ازجمله تئاتر به‌عنوان شغل حساب نمی‌شود پس چگونه دانشگاه نیروهای متخصص را برای حضور در بازار کار تربیت می کند؟

ششمین شب اجرای نمایش آن‎لاین از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون اختصاصی پخش تئاتر بعد از تجربه موفق پخش آن‎لاین کنسرت‌های موسیقی در روزهای کرونایی کشورمان با دو هدف کمک به در خانه ماندن مردم در راستای شکست زنجیره شیوع ویروس کرونا از یک‌سو و از سوی دیگر حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ فعالیت آنها نیز به محاق رفته بود؛ شب گذشته - جمعه ۲۲ فروردین‌ماه - به شکل زنده و مستقیم برای مخاطبان پخش شد.

پردیس تئاتر تهران به‌عنوان یکی از پردیس‌های بزرگ منطقه خاورمیانه با هفت سالن اختصاصی که به همت سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، به‌عنوان میزبان اجرای زنده هنرمندان تئاتر کشورمان و پخش آن‎لاین تلویزیونی اجرای آنها در تلویزیون تعاملی نمایش‌نت انتخاب شده است.

در ششمین شب از اجراهای ده‌گانه تئاتر در شامگاه بیست‌ودوم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ فیروز حیدرزاده نمایشنامه‌نویس؛ بازیگر؛ کارگردان و عضو هیات مدیره کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر و مسعود مهرابی نمایشنامه‌نویس؛ بازیگر؛ کارگردان به عنوان مهمان‌های برنامه در پردیس تئاتر تهران حضور داشت.

بعد از اجرای نمایش عروسکی و آیینی رِشکی و ماسی به نویسندگی و کارگردانی رضا فقیهی که به عنوان نمایش ششمین شب از اجراهای زنده پردیس تئاترتهران انتخاب و برنامه‌ریزی شده بود؛ بخشی به نام گپِ تئاتر با اجرای محمدرضا آزادفرد و میزبانی از فیروز حیدرزاده و مسعود مهرابی به مخاطبان عرضه شد.

در این گفت‌وگو؛ فیروز حیدرزاده و مسعود مهرابی از عدم تعریف شغل برای حرفه هنرمندان در تمامی عرصه‎ها از جمله تئاتر؛ عدم اختصاص بیمه بیکاری به هنرمندان تئاتر و رابطه خروجی دانشگاه‌های تئاتری و بازار کار این حرفه سخن گفتند.

آنچه در ادامه از خاطر شما می گذرد، مشروح گفت‌وگوی حیدرزاده و مسعود مهرابی در میان برنامه گپِ تئاتر بعد از اجرای نمایش عروسکی و آیینی رِشکی و ماسی است.

حرفه تئاتر به‌عنوان شغل تعریف شود

مسعود مهرابی در این گفت‌وگو با اشاره به آنکه شرایط تئاتر کشورمان پیش از وقوع کرونا با فراز و فرودهای مختلفی همراه بود یادآور شد: هم‌زمان با شیوع این ویروس و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله به محاق رفتن فعالیت هنرمندان تئاتر، شرایط فعالان این عرصه به‌ویژه در مسائل مالی با مشکلات متعددی مواجه شده است.

وی با بیان آنکه از ابتدای اسفندماه تمامی افراد جامعه در راستای شکستن زنجیره شیوع ویروس کرونا طبق دستور مسئولان در قرنطینه به سر می‌برند خاطرنشان کرد: هنرمندان تئاتر هیچ‌گاه افراد زیاد خواهی نبوده‌اند و در این شرایط نیز تنها صحبت و خواسته ما از مسئولان آن است که حرفه ما به‌عنوان شغل تعریف شود.

مشکل؛ نداشتن بیمه بیکاری است

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان عرصه تئاتر خیابانی با تاکید بر آنکه کار هنرمندان تئاتر در ارتباط مستقیم با مخاطب است و اگر مخاطب حضور نداشته باشد فعالان این کاری نیست که بتوانند برای امرار معاش خود و خانواده‌شان انجام دهند تصریح کرد: مشکل اصلی ما در این روزها نداشتن بیمه بیکاری است چراکه حرفه‌ای ما به‌عنوان شغل محسوب نمی‌شود.

پرسش اصلی فعالان در این عرصه اینست که در این شرایط خاص تا مرتفع شدن این شرایط چگونه می‌توانند اهالی تئاتر معیشت خود و خانواده را بدون اجرای آثار نمایشی و عدم بهره‎بردن از بیمه بیکاری تامین کنند؟

شرایط هنرمندان تئاتر با دیگر افراد جامعه تفاوتی ندارد

فیروز حیدرزاده به‌عنوان دیگر مهمان حاضر در بخش گپِ‌تئاتر در راستای صحبت‌های مسعود مهرابی گفت: هنرمندان تئاتر نیز مانند دیگر افراد جامعه شرایطی مشابه را به واسطه ایام کرونایی در کشورمان تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: اما سوال اصلی اینجاست که اگر حرفه ما به‌عنوان شغل تعریف نشده و به حساب نمی‌آید چگونه است که ما در دانشگاه شاهد رشته‌ای به نام تئاتر هستیم؟ مگر وظیفه دانشگاه تربیت نیروی متخصص برای بازار کار نیست؟ اگر حرفه هنرمند در تمامی شاخه‌ها ازجمله تئاتر به‌عنوان شغل حساب نمی‌شود پس چگونه دانشگاه نیروهای متخصص را برای حضور در بازار کار تربیت می کند؟

سه سال پاکبان بودم

عضو هیات‌مدیره کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر تصریح کرد: در جستجوهایی که انجام دادم متوجه شدم که کشورهای همسایه مانند تاجیکستان و افغانستان به هنرمندان تئاتر خود حقوق ماهیانه پرداخت می کنند. حداقل در این اوضاع و ایام می‌توانستیم در قالب سبد حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی و یا بحث بیمه بیکاری که از که از اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین حقوق‌های فعالان عرصه تئاتر به شمار می‌رود حامی هنرمندان عرصه نمایش کشورمان باشیم.

حیدرزاده در ادامه با بیان آنکه در دوران دانشجویی سه سال برای کسب درآمد به‌عنوان پاکبان در شهرداری مشغول کار بودم یادآور شد: به آن سه سال افتخار می‌کنم چراکه با کاری حلال برای کسب علم و دانش روزهای خود را سپری می‌کردم. اما خاطره آن روزها نکته دیگر را نیز به من یادآوری می‌کند و آن اینکه اگر حقوقی به من می‌دادند که می‌دادند و بسیار کم بود اما؛ سر ماه و به‌موقع پرداخت می‌شد. با همان حقوق می‌توانستم خرج دانشگاه و یا معیشت روزانه و ماهیانه خود را سپری کنم.

حیدرزاده تصریح کرد: همه هنرمندان تئاتر که در ایران مشغول فعالیت هستند تمام چارچوب‌ها و قوانین نظام را در تمامی بخش‌های آن پذیرفته‌اند و درحقیقت سربازانی هستند که زیر پرچمی واحد به نام جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت هستند و پس میان هنرمندان تئاتر با دیگر مردم به‌ویژه در این ایام که نیازها و احتیاج‌های آنها مانند تمامی مردم افزایش پیدا کرده نباید تمایزی قائل شد. 

تاکید وزیر فرهنگ بر حمایت از خسارت هنرمندان تئاتر

این گفته‌ها در شرایطی در بخش گپِ‌تئاتر مطرح شد که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنجشنبه - ۲۱ فروردین‌ماه - ضمن تایید بر لزوم حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر به واسطه تعطیلی فعایت حرفه‌ای آنها از ابتدای اسفندماه مانند دیگر عرصه‌های فرهنگی وهنری  در حساب شخصی خود در رشته توییتی نوشت: موضوع خسارات اصحاب فرهنگ، نشر، هنر، سینما، رسانه، آموزشگاه ها، چاپ، موسسات، کانون‌ها و ... مورد پیگیری جدی است. از صنوف ده گانه مصوب هستند که قرار شد مورد حمایت قرار گیرند.

عضو کابینه دولت دوزادهم درادامه تاکید کرد: قریب دو ماه تعطیلی غالب این صنوف و نمایشگاه کتاب تهران و ... ضربه سختی است.

صالحی تاکید کرد: برآورد خسارت داشته و پیگیریم.

گام نخست پخش زنده نمایش و ارائه آن‎لاین آن از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت که از ۱۷ فروردین‌ماه آغاز شده تا ۲۷ فروردین هر شب از ساعت  ۱۹ تا ۲۰:۳۰ ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha