۲۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۲۳
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 83747575
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

یک مقام روس: کرونا به دوران نسخه پیچی آمریکا برای دیگران پایان داد

مسکو - ایرنا - رئیس برنامه‌های شورای امور بین‌الملل روسیه معتقد است که شیوع گسترده کرونا و تغییرات بوجود آمده ناشی از آن در جهان تمام تلاش‌های آمریکا برای برتری جویی بر دیگر کشورها را از بین برد و به سران کاخ سفید یادآور شد که دوران نسخه پیچیدن برای دیگر کشورها به سر رسیده است.

«ایوان تیموفییف» امروز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو، آمریکا را بزرگترین ناقض حقوق بشر و قوانین بین المللی خواند و اظهار داشت: پس از کرونا با جهان دیگری مواجه خواهیم شد، چرا که فضا برای زورگویی مقامات کاخ سفید به دیگر کشورها تنگ شده است و دنیا به نظام جدیدی نیاز دارد، دنیایی که در آن آمریکایی‌ها به جای زورگویی به دنبال دوستان جدید خواهند گشت.

مقام روس یاداوری کرد: آمریکا در ۴۰ سال اخیر بدون دلیل و فقط از روی دشمنی دهها بسته تحریم اقتصادی در مورد برخی کشورها از جمله ایران وضع کرده است و شمار زیادی از مقام‌های ایران را در لیست تحریمی خود قرار داده است حال آنکه با شرایط جدید پیش آمده در جهان و شیوع گسترده کرونا باید برای همبستگی با جامعه جهانی تحریم های ایران را لغو می کرد.

تیموفییف اصرار آمریکا برای ادامه تحریم ایران را ناشی از جهل و بلند پروازی مقامات کاخ سفید دانست و ادامه داد: تلاش های آمریکا بی نتیجه است چرا که تحریم ها هرگز نتوانستند سیاست تهران را تغییر دهند.

مقام روس تصریح کرد: امروز آمریکا در موقعیت ضعیف‌تری نسبت به گذشته قرار دارد و کرونا هم به موقعیت جهانی این کشور ضربه سختی وارد کرده است.

تیموفییف بر این باور است که سران کاخ سفید در دوران پساکرونایی نمی‌توانند مانند سابق مقاصد خود را بر کشورهای دیگر دیکته کنند و در واقع دوره نسخه پیچی آمریکا برای مسائل جهانی به سر می‌رسد.

وی معتقد است که سایر قدرت‌های جدید جهانی که در سال‌های اخیر توانمندی خود را نشان داده اند دربرابر برتری جویی آمریکا می ایستند و این کشور را به چالش خواهند کشید چرا که واشنگتن توانایی برای پاسخ دادن به این چالش ها را ندارد.

رئیس برنامه‌های شورای امور بین الملل روسیه گفت: آمریکا مجبور خواهد بود در هر مساله جهانی با قدرت های مطرح وارد مذاکره شود و وضعیت پیرامون سقوط بهای نفت در بازار جهانی این واقعیت را به خوبی نشان داد.

تیموفییف معتقد است که میدان برای زورگویی آمریکا بسیار تنگ شده است و در دوره جدید باید منتظر شکل گیری نظام جدید جهانی باشیم که واشنگتن سعی خواهد کرد کشورهای بیشتری را وارد مدار خود کرده اما این رفتار نمی تواند به سران کاخ سفید در رسیدن به اهداف برتری جویانه خود کمک کند.

وی همچنین بر این باور است که خاورمیانه صحنه تحولات بزرگی خواهد شد و آمریکا در نهایت مجبور می شود بخش عمده ای از نیروهای خود را از این منطقه خارج کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha