۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۲۹
کد خبر: 83748666
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شکوفاشدن جوانه‌های امید در ۵۵۰ هکتار از جنگل‌های پاسارگاد

شیراز-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: پس از بارش اخیر باران در این شهرستان شاهد شکوفا شدن جوانه های امید در ۵۵۰ هکتار از اراضی و جنگل‌های این شهرستان بودیم که در سال ۱۳۹۷ عملیات احیا و غنی‌سازی در آن اجرا شده بود.

حسن خسروانیان دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بذرهای گیاهان مرتعی و جنگلی کشت شده در مرتع ابوالوردی و مبارک‌آباد شهرستان پاسارگاد که در سطح ۵۵۰ هکتار از محدوده قرق آبخیزداری چاهبید در سال ۱۳۹۷ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به مرحله اجرا در آمده بود سبز شده و پایایی مناسبی تاکنون داشته است.
وی ادامه داد: امید است این پایایی با توجه به بارش‌های خوب سال زراعی جاری، تداوم داشته باشد و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد احیای مرتع و غنی شدن جنگل شویم.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: در این زمینه، برنامه های از پیش تعیین شده پس از کپه کاری شامل قرق و فرهنگ‌سازی در زمینه نگهداشت آن به خوبی صورت پذیرفته است.
خسروانیان افزود: جلوه و پایداری بذرهای سبز شده باعث ایجاد انگیزه در مرتعداران خواهد شد و در آینده نیز قسمت‌های دیگری از محدوده مراتع ییلاقی آنها، تحت عملیات اصلاح و احیا قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: مرتع موصوف با مساحتی بالغ بر ۳۲ هزار هکتار، بزرگترین مرتع شهرستان که در بالادست سد سیوند قرار دارد، قلمداد می شود که همه ساله قسمت‌هایی از آن تحت عملیات اصلاح و احیا قرار می گیرد و قرق می‌شود.

شهرستان پاسارگاد واقع در استان فارس دارای ۱۴۸ هزار هکتار اراضی منابع ملی است که عمدتا به صورت جنگل و مراتع مشجر است و در ناحیه رویشی ایرانی - تورانی واقع شده است.
مهمترین گونه‌ های درختی و درختچه‌ ای این شهرستان شامل بنه، بادام کوهی، تنگرس، کیکم و ارژن است که شاخص شهرستان درختان بنه کهنسال گاه با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha