به گزارش ایرنا، «مهدی فرجی» در این میزگرد، در پاسخ به این پرسش که یک فیلم و سریال از ایده تا مرحله نهایی خود که همان ساخت است چه مراحلی را طی می کند و اینکه نظارت ها قبل، بعد و حین تولید از چه روندی برخوردار است، اظهار کرد: اساسا ساخت فیلم و سریال در تلویزیون چه در بخش خصوصی چه بخش ملی به دو شکل اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: در بخش نخست ممکن است از سوی کارفرما که رسانه حاکمیتی و در کشورمان صدا و سیما یا رسانه ملی نامیده می شود، یک طرح و موضوعی به تهیه کنندگان و کارگردانان برای تحقیق سفارش داده می شود که ایده ای را گام به گام برای تبدیل به خلاصه طرح، طرح و در نهایت فیلم ارائه کنند.
مدیر اسبق شبکه یک سیما افزود: شکل دوم این است که خود هنرمندان اعم از نویسنده یا کارگردان طرحی دارند و فکر می کنند که متناسب با شرایط کلی و مورد نیاز جامعه است و آن ایده را برای بررسی به رسانه ملی ارائه می کنند که این نیز همانند شکل نخست مراحلی را می گذراند.
وی گفت: هنگامی که طرحی از سوی بخش فیلم و سریال چهار شبکه رسانه ملی شامل شبکه یک، دو، سه، پنج و همچنین مرکز سیما فیلم و مراکز استان ها که کار تولید نمایش فیلم و سریال را عهده دارند، ارائه و در یکی از اینها طرح تصویب شود بعد برای تصویب به شورای نمایش «سیما فیلم» ارائه و بایستی از سوی کارشناسان و صاحبنظران تصویب شود که اگر اشکالی داشته باشد برگردانده می شود، یا اینکه اساسا تشخیص داده می شود که طرح مناسب رسانه ملی و جامعه نیست و از دستور کار کنار گذاشته می شود.
فرجی گفت: چنانچه طرحی در شورای عالی نمایش تصویب و در دستور تولید قرار گیرد، بایستی گام به گام این طرح و متن فیلم یا سریال کامل تر شود و مجددا به شورا ارائه شود، البته از جایی نیز یک مشاور و ناظر برای طرح مشخص می شود که بایستی گام به گام جلو رفته تا اینکه فیلمنامه کامل و مجوز تولید را از شورا دریافت کند که البته در روند تولید نیز ناظری از سوی شورا برای فیلم و سریال در نظر گرفت می شود.
آیا رسانه ملی از ابتدا در جریان متن فیلم و سریال ها قرار می گیرد
مدیر اسبق شبکه یک سیما در ادامه در خصوص اینکه آیا رسانه ملی از ابتدا در جریال متن سریال یا فیلم ها قرار می گیرد یا خیر نیز اظهار کرد: رسانه ملی در صورتی که به یکباره با یک فیلمنامه کاملی مواجه شود، طبیعتا اصلاحات و تغییراتی که بایستی اعمال شود سخت و دشوار می شود لذا از همان ابتدا و از مرحله ایده و طرح سازمان صدا و سیما کار را مشایعت می کند.
فرجی ادامه داد:حتی گاها کارگردانی را در کنار کار قرار می گیرد، چراکه گاهی مشکل این است که فیلمنامه ای نگارش شده و کارگردان از ابتدا کنار آن نبوده، اما هنگام تولید کنار آن قرار می گیرد و کارگردان نیز بالطبع سلائق خود را وارد ساخت فیلم می کند، اما اگر از ابتدای طرح کارگردان وارد جزئیات کار شود کار مناسب تر پیش خواهد رفت و بهتر مورد تایید رسانه ملی قرار خواهد گرفت.
وی گفت:تصمیم نهایی را ناظر و مدیر گروه برنامه ساز می گیرد و هنگامی که قرار است تغییراتی در اثر نمایشی اتفاق بیافتد ناظر بایستی از محتوای کلی طرح حراست و حفاظت کند.
مدل ساخت فیلم و سریال در رسانه ملی نیازمند تغییر اساسی است
مدیر اسبق شبکه یک با بیان اینکه، امروز حوزه فیلم و سریال همچون مانند دهه های قبل نیست و تغییراتی بسیاری در جامعه جهانی و کشورمان اتفاق اتفاده است، گفت: رسانه ملی امروز با یک چالش و رقبای جدی هم در داخل و هم در خارج از کشور مواجه است و طبیعتا این مسائل تغییرات جدی را در شکل گیری ایده و طرح برای ساخت فیلم و سریال می طلبد.
فرجی با تاکید براینکه مدل ساخت فیلم و سریال تلوزیونی نیازمند تغییر جدی است، اظهار کرد: ما اساسا در این حوزه هیچ الگوی تعریف شده ریل گذاری شده نداریم که بر اساس آن استاندارهای خود را پیش ببریم و یکباره یک فیلم نامه نویس بدون سابقه ممکن است یک فیلم نامه قابل توجه پربیینده را نگاشته و ارائه کند.
برای ساخت فیلم و سریال مطلوب نیازمند مدل درون شبکه ای هستیم
فرجی با بیان اینکه، در دهه گذشته اختیار و تصمیم گیری مربوط به خود شبکه بود و گاها اگر دو شورا برای ساخت یک سریال یا فیلم دچار اختلاف می شدند، افزود: در این مواقع نهایتا مدیر شبکه به عنوان پاسخگوی شبکه وارد میدان شده و مسوولیت می پذیرفت و خود مراحل نظارتی را پیش بینی و گروه را برای ساخت فیلم و سریال مشایعت می کرد. در آن سالها اختیار با مدیر شبکه بود و در نهایت نیز او پاسخگو بود.
وی گفت: در حال حاضر یک شورای درون شبکه ای و یک شورای عالی نمایش سیما در سیما فیلم وجود دارد و اینجا جای بحث است که چه کسی حرف آخر را می زند.
فرجی خاطرنشان کرد:تمام آثاری که در طول دهه های گذشته در تلویزیون ساخته شده و پربیننده بوده است و امروز با نیکی از آن یاد می شود مانند سریال های امام علی (ع)، مختارنامه یا شب دهم و اغما، همگی از جمله کارهایی بوده است که تصمیمات آن در خود شبکه گرفته شده است و درون یک مجموعه تعریف شده اند.
وی گفت: مدل صحیحی که درساخت فیلم و سریال سالها ادامه داشته و بایستی کامل می شد و تنها اشکالات آن رفع می شد، مدل درون شبکه ای است.
وی با بیان اینکه، اساسا تلویزیون کارخانه سلبیریتی سازی است و گفت: ما ناچار نیستیم خودمان را به چهره ها پایبند کنیم چراکه بسیاری از بازیگران ناشناخته در برخی سریال های تلویزیونی مانند بانوی عمارت به عنوان چهره های جدید، بعد از پخش این سریال تبدیل به سلبریتی شدند.
اختیارات مدیر فیلم و سریال شبکه ها در رسانه ملی به شدت کاهش یافته است
رحمان سیفیآزاد، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این نشست در سخنانی با بیان اینکه، مراحل بررسی سازمان صدا و سیما در حال حاضر گسترش پیدا کرده است و شورای عالی نمایش نیز اضافه شده است و شاید مهمترین چالشی که همواره بعد از این همه نظارت ها نقطه مطلوب چه ساختاری چه محتوایی نقطه آرمانی بوجود نمی آید همینجاست.
وی ادامه داد: لذا با توجه به گسترش انتخاب های مخاطبین، چه آثار و سریال های ایرانی چه در بخش آثار خصوصی و البته دسترسی به منابع جهانی چالش های امروز رسانه ملی افزایش یافته است.
مدیر اسبق گروه فیلم و سریال شبکه یک با تاکید براینکه، چالش اصلی رسانه ملی در مدیریت است، افزود: مدیریت هم در دو حوزه همواره چالش داشته است به طوریکه در حال حاضراختیارات مدیر گروه فیلم و سریال به شدت کاهش یافته است و می توان گفت به نسبت گذشته و به معنی واقعی کلمه آنان در حال حاضر در روند ساخت فیلم و سریال و انتخاب داستان و افراد هیچ نقشی ندارند و با تمرکز بیش از حد روی محتوا در حقیقت تخصص و تجربه از مدیریت فیلم و سریال رخت بسته است.
برای فیلم نامه نویسی سریال های تلوزیونی الگو نداریم
سیفی آزاد در ادامه با بیان اینکه، در حوزه فیلمنامه نویسی برای ساخت سریال در کشورمان هیچ کتاب تخصصی وجود ندارد و عمده بحث های فیلمنامه نویسی که در کشور تدریس می شود بر اساس الگوی های فیلمنامههای هالیودی و بخشی از سینمای اروپا است گفت: متاسفانه منبع آموزشی این مباحث نیز حتی در دانشکده صدا و سیما وجود ندارد. لذا نویسنده های سریال های تلویزیونی ما نیز همان کسانی هستند که با بضاعت خودشان وارد این حوزه می شوند.
وی افزود: رسانه ملی در تربیت نیروی انسانی با مشکل مواجه است و در ساخت فیلم و سریال افرادی هستند که از تخصص و تجربه لازم برخوردار نیستند و به همین دلیل بسیاری از سریال ها و فیلم ها آب بسته می شود و کش داده می شوند و از حوصله مخاطب خارج می شود.
رسانه ملی با چالش مدیریت مواجه است
سیفی آزاد همچنین اظهار کرد: نخستین چالش موجود در حوزه ساخت فیلم و سریال، خود فردی است که در مسند مدیریت این حوزه قرار دارد و انتخاب این شخص تعیین کننده است و بسیاری از این افراد با تجربه را که صدا و سیما برای کسب این تجارب از بودجه عمومی روی آنها سرمایه گذاری کرده بود، به دلیل بازنشستگی یا تفاوت سلائق از دست داده است.
وی افزود: مدیری که دارای در حوزه فیلم و سریال از تخصص و تجربه کافی برخوردار باشد، از همان ابتدا می تواند حدس بزند که سوژه مورد نظر برای ساخت فیلم و سریال مناسب است یا خیر و با آزمون و خطا کار به جایی نمی رسد.
مدیر گروه اسبق فیلم و سریال شبکه یک گفت: بعنوان مثال گاها تصور می شود که کسی که یک فیلم سینمایی خوب ساخته است قطعا می تواند یک سریال خوب نیز بسازد که مطلقا اینطور نیست. چراکه خلق داستان برای تعداد زیادی از افراد جامعه انرژی بر است و اینجاست که نقش مدیر برای ایجاد ارزش افزوده اساسی است.
وی یکی دیگر از مشکلات این روزهای رسانه ملی را متاثر شدن این مجموعه از نقدهای فضای مجازی دانست و افزود: به طوریکه اگر یک منتقدی در فضای مجازی از یک فیلم و سریال تعریف و تمجید کند یا برعکس انتقاد کند برای سازمان این نقد بسیار مهم و گاهاچالش برانگیز می شود، در حالیکه ارزش گذاری منتقدان بر روی آثار در چارچوب اهداف سازمان نیست.
نظر شما