۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶
کد خبر: 83750434
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقدام های لازم درخصوص مقابله با پشه آئدس انجام شود

بندرعباس- ایرنا- فرماندار بندرخمیر گفت: هرچند تاکنون پشه آئدس و بروز بیماری ناقل از آن در شهرستان مشاهده نشده اما لازم است از هم اکنون اطلاع رسانی‌ و پیشگیری های لازم درخصوص جلوگیری از ورود این پشه و ضرر آن توسط شبکه بهداشت و درمان انجام شود.

«پشه «آئدس» منتقل‌کننده ویروس عفونی «دنگی» است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته شده و تب و استخوان درد شدید از علائم بیماری پشه آئدس است که درنهایت منجر به خونریزی چشم، ناخن و دست‌ها می‌شود.»
میرهاشم خواستار روز سه‌شنبه در دومین نشست شورای سلامت خمیر افزود: پشه آئدس دریکی از شهرهای استان هرمزگان (بندرلنگه) مشاهده شده و باید از هم اکنون اقدام های لازم جهت مقابله با این پشه در شهرستان انجام شود.
وی یادآورشد: محل زندگی و تجمع این نوع پشه ها در آبهای راکد و ساحلی و همچنین قایق ها و لاستیک‌های انباشت شده وفرسوده است.
فرماندار بندرخمیر اظهارداشت: در این راستا بایستی شهرداری ها و دهیاری ها با همکاری شبکه بهداشت و درمان تمهیدات لازم جهت جمع آوری قایق ها و لاستیک های فرسوده صورت دهد.

پشه آئدس خطرناک تر از ویروس کرونا


 مدیر شبکه بهداشت و درمان خمیرگفت: آئدس به مراتب خطرناک‌تر از ویروس کروناست و وجود آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
دکتر معصومه شکری زاده افزود: پشه آئدس نخستین بار در شهرستان بندرلنگه در غرب هرمزگان مشاهده شده که یک پشه به تنهایی قادر به گزیدن چندین فرد را دارد.
وی بیان داشت: برای جلوگیری از ورود این پشه به شهرستان خمیر، هم اکنون با همکاری شهرداری های بندرخمیر و بندرپل قایق های فرسوده به عنوان یکی از مکان های تجمع این پشه ها وارونه شده است.
رییس شبکه بهداشت و درمان خمیر اظهارداشت: لاستیک های فرسوده و مستهلک نیز یکی دیگر از محل های تجمع این نوع پشه ها هستند که در برخی از نقاط شهرستان جمع آوری و معدوم شده است.
وی در پایان مورد لزوم هوشیاری و آگاه سازی بخش های مختلف مردم و حساس سازی و جلوگیری از ورود پشه به شهرستان خمیر هشدار داد.
طبق اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، پشه آئدس در ۳۰ سال گذشته درجهان گسترش یافته که ناقل بیماری «تب دانگی»، «چکین گونیا» و «زیکا» است و واکسن و درمان قطعی ندارد.
 در این بیماری‌ها ویروس ۱۰ تا ۱۲ روز وارد بزاق بیمار می‌شود و این بیماری به نسل‌های آینده نیز منتقل می شود.
پشه «آئدس» در پاکستان، کشورهای آسیایی و برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس دیده شده است.
به گزارش ایرنا، تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی و درد درماهیچه و مفاصل از نشانه‌های بیماری تب «دنگی» منتقله از پشه آئدس است.
پشه «آئدس» دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعه های دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است. 
شهرستان خمیر در ۷۵ کیلومتری غرب هرمزگان مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha