۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۳۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 83752573
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

درمان خونی، روشی نادر برای مداوای مبتلایان به کرونا

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۳۵
کد خبر: 83752573
درمان خونی، روشی نادر برای مداوای مبتلایان به کرونا

تهران- ایرنا- درمان بیماری کووید–۱۹ از طریق اکسیژن رسانی به خون، روشی نادر است که حدود یک نفر از هر ۱۰ بیمار در سراسر جهان از طریق آن بهبود می‌یابند.

به گزارش روز چهارشنبه نشریه هیل، فردی در ایالت آریزونای آمریکا نخستین بیمار در این ایالت است که با این روش موسوم به «درمان اکسیژن رسانی غشایی خارج از بدن» (ECMO) بهبود یافته است.

این فرد پنجاه و سه ساله، جزو نخستین بیماران مبتلا به کووید–۱۹ در آمریکا بوده که با این روش درمانی زنده مانده است.

درمان اکسیژن رسانی غشایی خارج از بدن به عنوان آخرین گزینه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرد مزبور پس از سپری کردن ۱۰ روز در کما، با استفاده از این روش درمانی از کما خارج شد و با همسرش از طریق تماس ویدئویی صحبت کرد.

در این روش درمانی، خون در خارج از بدن اکسیژن سازی می‌شود، از این‌رو خون برای گردش در بدن نیازی به عبور از ریه‌های آسیب دیده ندارد.

خون از طریق لوله‌هایی در یک ریه مصنوعی عبور داده می‌شود و دی اکسید کربن از آن حذف و اکسیژن به آن افزوده می‌شود.

نرخ مرگ و میر ناشی از این روش درمانی، ۴۰ درصد است و پزشکان این میزان را تقریباً بالا می‌دانند.

به گفته «آکه اوویل» جراح مراقبت‌های کلینیکی و ضربات روحی در آمریکا، از این روش درمانی، سال‌ها برای مداوای مبتلایان به آنفلوانزای H۱N۱ و بیماران مبتلا به جراحت ریه استفاده شده، اما هزینه‌های آن بر مزایایش می‌چربد و تجهیزات مورد استفاده در آن کمیاب است.

وی یادآور شد که در برابر هر ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی، یک دستگاه ECMO وجود دارد.

در همین حال، سازمان غذا و داروی آمریکا هفته گذشته دستورالعملی برای افزایش دسترسی به دستگاه‌های ECMO برای مبتلایان به کرونا صادر کرد.

بر اساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز، در مجموع سه هزار و ۸۰۶ نفر در ایالت آریزونا به کرونا مبتلا شده و ۱۳۱ نفر جان باخته‌اند. همچنین دستکم ۶۰۹ هزار و ۶۸۵ مورد ابتلا به کرونا در سراسر آمریکا به ثبت رسیده است. ۲۶ هزار و ۵۹ نفر نیز بر اثر بیماری کووید–۱۹ در این کشور فوت شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha