توسعه فضاهای آموزشی اولویت نوسازی مدارس استان‌ها باشد

تهران- ایرنا- رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، با اشاره به شرایط فعلی حاکم در کشور و توقف یا کاهش برخی فعالیت‌های عمرانی، تاکید کرد: تسریع در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی کشور، همچنان مجدانه پیگیری می‌شود و باید در اولویت کارهای مدیران‌کل نوسازی مدارس استان‌ها باشد.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، در شرایطی که کشورمان و جامعه جهانی برای مبارزه و مقابله با شیوع ویروس کرونا از هیچ کوششی فروگذار نیستند، موضوع ساخت و توسعه فضاهای آموزشی هم‌چنان از اهمیت بسزایی برخوردار است و مسئولان مربوطه با تلاش فراوان و پیگیری‌های مجدانه‌ سعی دارند تا آغاز سال تحصیلی جدید، فضاهای آموزشی نوساز بیشتری در سراسر کشور در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در جریان بازدید از مدارس در حال احداث شهر تهران، گفت: موضوع فضای آموزشی و نوع معماری آن بسیار حائز اهمیت است و لازم است در فرایند ساخت مدارس، توجه ویژه و کافی به این موضوعات معطوف شود.

مهراله رخشانی مهر افزود: محوطه بیرونی و حیاط مدارس نیز نقش بسیار مهمی در فرایند تربیتی دانش‌آموزان دارد. از طرفی هم مورد توجه دانش‌آموزان به لحاظ یک محیط شاد و مناسب است، لذا در مدت زمانی که دانش‌آموزان در حیاط مدرسه هستند، نیاز است از محیطی بانشاط و مناسب برای بازی برخوردار باشند.

رخشانی‌مهر در خصوص ساخت فضاهای آموزشی در شرایط کنونی، خاطرنشان کرد: اینکه در شرایط فعلی حاکم در کشور، کار ساخت و احداث پروژه‌های آموزشی در تهران و سراسر کشور در حال انجام است، نشان‌دهنده کار و تلاش جهادی در مجموعه نوسازی مدارس کشور است و تأمین فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد همچنان با قوت ادامه و تسریع در اجرای پروژه‌ها در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: به لحاظ اعتباری تلاش می‌کنیم تا پروژه‌هایی همچون «علامه طباطبایی» منطقه ۱۰ تهران با مشکل مواجه نشود و در این راستا از تمام ظرفیت مجموعه بهره خواهیم برد.

وی گفت: استان تهران نمونه خوبی برای مجموعه کشور در احداث فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد است که با بهره‌گیری از علم معماری روز و تجهیزات مناسب فعالیت می‌کند و البته توقع از تهران هم همین است و باید تلاش بیشتری شود تا مانند همیشه یک الگوی مناسب فعالیت عمرانی و آموزشی باشد.

با توجه به اهمیت ساخت و توسعه مدارس، مهراله رخشانی‌مهر، معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، به همراه داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت و محمد رکوعی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی و سیدمهدی حسینی‌نیا و جعفر کاویانی مدیران‌کل حوزه ریاست و روابط عمومی و منابع انسانی، از برخی فضاهای آموزشی در حال ساخت شهر تهران بازدید و از نزدیک روند اجرای این طرح‌ها را بررسی کردند.

پروژه‌هایی که معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور مورد بازدید قرار داد به شرح ذیل است؛

«آموزشگاه نادعلی» منطقه پنج آموزش و پرورش شهر تهران با ۲۰ کلاس درس در مساحتی بالغ بر ۳۶۰۵ مترمربع که این فضای آموزشی در ردیف طرح «تخریب و بازسازی» تهران قرار داشت و از مهر ۱۳۹۹ پذیرای دانش‌آموزان خواهد بود.

«آموزشگاه هفتم آذر» منطقه ۹ آموزش و پرورش شهر تهران با ۱۵ کلاس درس با زیربنای ۲۸۰۰ مترمربع و پیش بینی اعتباری ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد که در حال اتمام است.

«مجتمع آموزشی علامه طباطبایی» منطقه ۱۰ آموزش و پرورش شهر تهران مشتمل بر ۳ واحد آموزشی و ۵۱ کلاس درس که با پیش‌بینی اعتبار ۴۱ میلیارد تومانی در حال اجراست و تلاش می‌شود تا مهر ۱۳۹۹ به اتمام برسد.

علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران نیز در جریان این بازدید، گفت: از زمانی که ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا اجازه فعالیت در پروژه‌های عمرانی آموزشی را صادر کرد، تیم اجرایی و نظارت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با پیگیری مستمر و حضور همه‌جانبه در فضاهای آموزشی در دست احداث استان تهران، در تلاش است تا فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد را برای حضور دانش‌آموزان مهیا کند.

وی افزود: استان تهران بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز و قریب به ۸ هزار فضای آموزشی دارد، اما به دلیل مهاجرپذیر بودن تهران، کلاس‌های درس پایتخت همواره دارای تراکم بالاست و فرسودگی برخی از این فضاهای آموزشی به ویژه در نقاط مرکزی تهران، پایتخت را به عنوان یکی از استان‌های مورد توجه قرار داده است. از طرفی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با تلاش و ممارست توانسته است سالانه ۱۰۰۰ کلاس درس نوساز، ایمن و با استانداردهای روز را احداث و تحویل ادارات آموزش و پرورش دهد.

شهری با اشاره به سرعت و دقت در ساخت فضاهای آموزشی پایتخت، اظهار کرد: هم‌اکنون تمامی پروژه‌های نیمه تمام گذشته استان تهران فعال شده است و پروژه آموزشی رها شده در تهران وجود ندارد.

وی افزود: برنامه‌ریزی دقیقی برای تحویل مدارس نوساز به ادارات آموزش و پرورش شده است و با نظارت کیفی که در طول فرایند ساخت مدارس انجام می‌شود، فضاهای آموزشی استاندارد در کمترین زمان ممکن تأمین و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

شهری توجه به معماری و کیفیت مصالح استفاده شده در مدارس تاره تأسیس را از جمله موضوعات مهم در فرایند ساخت عنوان کرد و گفت: با تقویت بخش معماری اداره کل نوسازی مدارس استان تهران، در تلاش هستیم تا معماری ایرانی اسلامی را مطابق با استانداردهای روز دنیا در ساخت فضاهای آموزشی به کار ببریم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، تصریح کرد: با توجه به تراکم بالای دانش‌آموزی کلاس‌های درس شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران، ساخت کلاس‌های درس نوساز و ایمن در اولویت کاری قرار دارد و توجه بیشتر به مناطقی است که دارای مدارس فرسوده و تراکم بالایی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha