به گزارش روز شنبه گمرک ایران، «علی اکبر شامانی» در این ابلاغیه بر لزوم پیگیری اعلام وصول و خروج کالاهای صادراتی تاکید کرده و آورده است: گمرکات مبدأ موظفند نسبت به بررسی و تعیین تکلیف کلیه ردیفهای صادراتی اعلام خروج نشده (ثبت خروج، ابطال و با پیگیری قضائی با هماهنگی واحدهای مربوطه) مربوط به سنوات قبلی اقدام و از نتیجه، این دفتر رامطلع کنند.
بر اساس این ابلاغیه، گمرکات مبدأ موظفند تا حصول نتیجه نسبت به پیگیری و تعیین تکلیف وضعیت کلیه اظهارنامههای صادراتی سال جاری (ثبت خروج، ابطال و یا پیگیری قضائی با هماهنگی واحدهای مربوطه) اقدام کنند.
همچنین لازم است گمرکات مبدأ صادرات در خصوص اظهارنامههای صادراتی، پس از انجام تشریفات صادرات، ظرف مدت حداکثر یک هفته نسبت به پیگیری اعلام وصول و خروج از مرز کالاهای صادراتی در سامانه جامع امور گمرکی اقدام و در صورت عدم حصول نتیجه و احتمال عدم خروج کالا در اسرع وقت نسبت به استعلام از گمرک مرزی مربوطه اقدام کرده و موضوع را جهت پیگیری به حوزه نظارت با اداره کل گمرکات استان متبوع منعکس کنند.
در مرحله بعد در صورتی که ظرف مهلت تعیین شده (یک هفته تا ۱۰روز) نتیجه لازم حاصل نشد، دوباره موضوع را با تصریح سوابق پیگیریهای انجام شده گمرک مرزی مربوطه پیگیری کنند.
بر اساس آخرین بند این ابلاغیه، گمرکات مرزی پس از وصول کالاهای صادراتی در اجرای ماده ۱۱۸ آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی ضمن ثبت بلافاصله نسبت به ثبت اعلام وصول نهایی پروانه در سامانه موصوف و تسریع در پاسخ به مکاتبات گمرکات مبدا صادراتی در صورت استعلام، اقدام کنند.
نظر شما