به گزارش روز شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بحران کرونا توانمندی زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور را به رخ کشید. آن هم زمانی که فعالان این زیست بوم با شیوع بیماری و در کنار ایثارگری و خدمات درخشان کادر درمانی و در پاسخ به فراخوان معاونت علمی دست به کار شدند و در گام نخست بسیاری از تجهیزات و محصولات پیشگیری، درمان و مقابله با این بیماری را با برند ایران ساخت در اختیار مردم و جامعه قرار دادند.
در گام بعدی نیز پویش «کرونا پلاس» ویژه کسب و کارهای آنلاین و استارت آپها راه اندازی شد تا از سایر ظرفیتهای این زیست بوم نیز برای مواجه و مقابله با بیماری کرونا بهره مند شویم.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در خصوص روند پیشرفت کار در پویش کرونا پلاس گفت: این پویش به نوعی بسته حمایتی معاونت علمی و فناوری از استارت آپهای حوزه آنلاین، دیجیتال و مجازی است تا شاهد گسترش خدمات آنلاین و موفقیتها در این حوزهها و نقش آفرینی استارت آپها باشیم.
پرویز کرمی ادامه داد: بر اساس این پویش استارت آپهای فعال در ۹ حوزه آموزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین، سلامت آنلاین، ورزش آنلاین، سرگرمی و توریسم آنلاین، تولید محتوای آنلاین، نوآوری اجتماعی، فروشگاههای آنلاین و ایده و ابتکارات فراخوان و مورد حمایت قرار میگیرند.
مشاور معاون علمی و فناوری آماری از ثبت نام استارتاپ در این پویش ارائه داد و بیان کرد: با آغاز این پویش و در کمتر از یک هفته استارتآپ های مدنظر پای کار آمدند و تا ۲۸ فروردین ماه بیش از ۲۵۰ استارتاپ در پویش ثبت نام کردند. در این میان شاهد مشارکت ۵۰ درصدی فعالان حوزه سلامت آنلاین به عنوان پیشتازان این پویش بودیم. بیش از ۱۲۰ شرکتکننده در این بخش شرکت و متقاضی شدند.
کرمی همچنین افزود: همچنین فعالان حوزه فروشگاههای آنلاین و مسئولیت اجتماعی با ثبت ۱۷ درصدی مشارکت در جایگاه دوم ثبت نامها قرار دارند. رتبه سوم مشارکت هم مربوط به حوزه آموزش آنلاین با ۱۱ درصد است. حوزههای نوآوری اجتماعی، تولید محتوای آنلاین، ایده ابتکارات، ورزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین و سرگرمی و توریسم آنلاین نیز در جایگاههای بعدی قرار دارند.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی درباره ثبت نام شرکت کنندگان بر اساس نوع شرکت نیز گفت: شرکتهای دانش بنیان، استارت آپها شرکتهای خلاق همگی در لیست متقاضیان قرار دارند تا با استفاده از ظرفیتهای آنان شاهد رونق فعالیتهای این حوزه در خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم و جامعه باشیم.
وی همچنین افزود: از نظر پراکندگی جغرافیایی نیز شاهد توزیع خوبی هستیم و درخواستها از استانهای مختلف کشور ثبت شده است. بر اساس آمار تهران و آذربایجان غربی بیشترین درخواست ها را داشتند. پس از آن فعالان در کردستان، خراسان رضوی، گلستان، اصفهان، سمنان، قزوین، قم، سیستان و بلوچستان، لرستان، کرمانشاه قرار دارند.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی با بیان اینکه بیشتر درخواستهای حمایتی برای اطلاع رسانی و تبلیغات تلویزیونی است، گفت: پس از تبلیغات تلویزیونی، بیشترین درخواست حمایتی مربوط به حمایتهای مالی است. حمایتهای زیرساختی، دیجیتال مارکتینگ، کمک به رفع موانع و دریافت مجوز از مراجع مرتبط در رتبههای بعدی هستند.
وی گفت: کمیته بررسی شامل ستاد هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال و ستاد فناوریهای نرم از هفته اول پس از فراخوان نسبت به بررسی طرح ها و موضوعات رسیده کار ارزیابی و رسیدگی را آغاز کردند و جلسات بررسی ادامه دارد هرچند هنوز امکان ثبت نام و شرکت در پویش برای شرکتها و استارت آپهای متقاضی شرکت وجود دارد.
نظر شما