۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۲۵
کد خبر: 83755534
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وقتی غربی ها بن سلمان را دروغگو خطاب می کنند

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۲۵
کد خبر: 83755534
وقتی غربی ها بن سلمان را دروغگو خطاب می کنند

تهران – ایرنا – جهان کنونی این روزها به دلیل همه گیری کرونا حال خوشی ندارد و مردم در محاصره یمن که شرایط جنگی سختی را می گذرانند، ناخوش تر از همه جهانیان هر روز با جنایات جدیدی از سوی ائتلاف – عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان روبه رو می شوند و این درحالی است که سعودی ها ۱۰ روز پیش ادعا کردند که به صورت یکطرفه در جنگ یمن آتش بس برقرار کرده اند!

در حالی که ویروس کرونا تا به امروز (شنبه) جان حدود ۱۵۵ هزار نفر را در جهان گرفته و نزدیک به دو میلیون ۳۰۰ هزار نفر از مردم دنیا نیز در ۲۱۰ کشور به این ویروس مبتلا شده اند، ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان هنوز به کشتار مردم یمن و نقض آتش بس خود اعلامی ادامه می دهند به نحوی که متجاوزان فقط در عرض ۲۴ ساعت ۸۲ بار آتش بس الحدیده را نقض و بارها استان مارب را بمباران کردند.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی شامگاه چهارشنبه (۲۰ فروردین) از اعلام آتش‌بس یکجانبه در یمن خبر داده و گفته بود که این آتش‌بس از پنجشنبه ۲۱ فروردین آغاز می‌شود و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن قابل تمدید خواهد بود.

همه گیری کرونا در یمن همانند دیگر نقاط جهان موجب شده هرچند به ظاهر، مقامات سازمان ملل همچون "مارتین گریفیث" فرستاده سازمان ملل به یمن نیز در گزارشی اعلام کند که ما باید به کرونا در یمن توجه داشته باشیم؛ یمن نمی‌تواند همزمان وارد دو جنگ شود؛ یکی جنگ نظامی و دیگری جنگ علیه کرونا؛ جنگ جدید علیه کرونا احتمالا موجب فرسایش توانایی‌ها و امکانات یمن می‌شود و کمترین کاری که می‌توانیم بکنیم توقف جنگ در یمن است تا با تهدید جدید مقابله کنیم.

سخنان دو پهلویی که با واکنش سخنگوی انصارالله یمن مواجه شد و وی تاکید کرد که فرستاده سازمان ملل موضوع محاصره و مسائل اصلی را نادیده می‌گیرد.

محمد عبدالسلام خاطر نشان کرد که مذاکره تحت سایه محاصره و جنگ تنها یک اهرم فشار است که به نفع گزینه نظامی است. ما تأکید می‌کنیم که توقف جنگ و پایان محاصره قبل از هر مذاکره‌ای تنها گزینه صحیح است. صلح تنها با توقف جنگ و لغو محاصره به دست می‌آید و اکنون فرصت واقعی برای صلح وجود دارد چرا که حملات هنوز متوقف نشده است.

وی همچنین تصریح کرد که صحبت‌های ائتلاف متجاوز درباره آتش‌بس صرفا ادعاهای دروغین و تبلیغات رسانه‌ای است. جنگ به شکل واقعی متوقف نشده است. مردم یمن به قطعنامه واضح و صریحی از سوی شورای امنیت برای توقف تجاوز به جای جلسات ماهانه نیاز دارند و سازمان ملل هیچ‌گونه پاسخ صریحی درباره سند حل سیاسی نداده است.

عبدالسلام تأکید کرد که فرستاده سازمان ملل محاصره و مسائل اصلی را نادیده می‌گیرد و پاسخی به طرح ملی برای توقف جنگ و لغو محاصره نداد و حتی با مذاکره واقعی برای این طرح مخالف است. ما خواهان یک متن واضح و صریح درباره توقف کامل جنگ و محاصره هستیم. کشورهای ائتلاف متجاوز برای دستیابی به زمان بیشتری جهت تقویت قوای خود تلاش می‌کنند.

شرایط  بحرانی در یمن و سوریه همچنین موجب شده تا کمیته جهانی صلیب سرخ که همواره چشمان خود را بر جنایات ائتلاف عربی – آمریکایی در یمن و تروریست ها در سوریه بسته است، طی هشداری از کشورهای خاورمیانه بخواهد تا منتظر پیامدهای ویرانگر بحران کرونا باشند.

این کمیته پنجشنبه گذشته اعلام کرده که گسترش کرونا در خاورمیانه جان میلیون‌ها نفر را که در مناطق جنگی زندگی می‌کنند، تهدید می‌کند و تنش‌های اقتصادی و اجتماعی را به وجود می‌آورد.

کمیته جهانی صلیب سرخ خطاب به مقامات سوریه، عراق، یمن، نوار غزه، لبنان و اردن اعلام کرد که آماده "پیامدهای ویرانگر احتمالی" و "زلزله اجتماعی و اقتصادی" باشند.

اما در این بین اظهار نظر مجله انگلیسی اکونومیست درباره نقض آتش بس از سوی عربستان جالب است؛ این رسانه‌ای انگلیسی در مطلبی با بررسی تحولات اخیر یمن و چرایی اقدام ائتلاف سعودی در اعلام آتش‌بس یک‌جانبه در جنگ یمن پرداخته و نوشته است، محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان دروغ می‌گوید.

اکونومیست در مطلبی با عنوان «باتلاق پادشاهی سعودی؛ عربستان سعودی به دنبال راهی برای خروج از یمن می‌گردد»، به آتش‌بس ادعایی در جنگ یمن پرداخته و می نویسد، عربستان در باتلاق یمن گیر افتاده و کرونا را بهانه ای برای خروج از این باتلاق قرار داده است، ولی دست انصارالله که بخشی از دولت نجات ملی یمن است، برای مذاکره بالاست و اگر ائتلاف مزبور با شروط آن‌ها موافقت نکند، عربستان حملات دردناکی دریافت خواهد کرد.

این مجله به چرایی این تصمیم ریاض پرداخته و می افزاید، «به ندرت اتفاق می‌افتد که عربستان سعودی از خود شهامت به خرج دهد (و چنین تصمیمی بگیرد). چرا که از پنج سال به این طرف، به نیابت از دولت (عبدربه منصورهای، رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن) با حوثی (انصارالله) می‌جنگد و این جنگ زیرساخت‌های یمن را نابود کرده و صدها هزار نفر را به کام مرگ کشانده است».

این مجله همچنین به ادعای یکی از مقامات سعودی که گفته بود توقف درگیری‌ها در یمن به مدت دو هفته با هدف کاهش مشکلات مردم یمن و حمایت از بهداشت و امنیت آن‌ها در شرایط کروناست، اشاره و در مورد صحت این ادعا تشکیک می‌کند.

در این مطلب ادعای سعودی ها به سُخره گرفته شده و در مورد همدردی سعودی‌ها با یمنی‌ها با شک تاکید شده که عربستان سعودی طی سال‌های گذشته بیمارستان‌ها، خانه‌ها و مدارس یمن را به ویرانه تبدیل کرده و همه این حملات و ویرانی‌ها نه سهواً که از روی عمد بوده است.

نکته مهمی که در گزارش اکونومیست به آن تاکید شده، اجرای طرح صهیونیست ها از سوی بن سلمان در یمن است، طرحی که ولی‌عهد سعودی به تأسی از رژیم صهیونیستی می‌خواهد همان کاری را با انصارالله در یمن کند که این رژیم با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه کرده و این جنبش را در محاصره چند ساله (از ۲۰۰۷ تا به امروز) قرار داده است.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که حتی متحدان و رسانه های غربی همسو با سعودی ها نیز به دلیل اقدامات بی شمار ضدانسانی سعودی ها در یمن که نتیجه ای جز کشتار مردم مظلوم آن نداشته، اطمینان ندارند، اقداماتی که با همه گیری بیماری کرونا و نبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آن در یمن، جان بیشتری از مسلمانان این کشور را خواهد گرفت.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha