۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۷
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 83757222
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رشد ۳۴ درصدی پرداخت زکات در مهاباد

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۷
کد خبر: 83757222
رشد ۳۴ درصدی پرداخت زکات در مهاباد

مهاباد- ایرنا- رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) مهاباد گفت: سال گذشته ۶۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال زکات در این شهرستان جمع‌آوری شد که در مقایسه با سال پیش از آن ۳۴ درصد افزایش داشت.

حسین خضری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مقدار زکات از ۱۹۰ روستای توابع این شهرستان جمع‌آوری و در سرفصل‌های جهیزیه، درمان، امور تحصیلی، احداث و تعمیر مسکن‌های روستایی و سایر نیازمندی‌های فقرا هزینه شد.

وی با اشاره به اینکه طی سال ۱۳۹۷، افزون بر ۵۱ میلیارد ریال زکات در این شهرستان جمع‌آوری شده بود، بیان کرد: ۱۲۰ نفر به عنوان مودیان زکات که اغلب شامل روحانیون، ماموستاها و دهیاران هستند هم‌اکنون در امر جمع‌آوری زکات در روستاها و مناطق شهری فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زکات پرداخت شده بیشتر به صورت گندم، احشام و وجه نقد بوده است، اظهار داشت: مهاباد طی سال‌های اخیر در پرداخت زکات پیشتاز بوده و توانسته برای پنجمین سال پیاپی رتبه نخست آذربایجان‌غربی را به خود اختصاص دهد.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) مهاباد تاکید کرد: زکات جمع‌آوری شده در هر روستای این شهرستان برای نیازمندان همان روستا هزینه می‌شود و مابقی نیز صرف احداث طرح‌های عام‌المنفعه از جمله احداث پل، مسجد و بهسازی راه و دیگر خدمات رفاهی خواهد شد.  

وی اظهار داشت: ۶ هزار و ۴۵۰ خانوار مهابادی با ۱۲ هزار نفر زیر چتر حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند که از این تعداد، یک‌هزار و ۵۰ دانش آموز، ۷۳۱ ایتام و محسنین و ۱۱۰ نفر دانشجو هستند.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاکی آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد که موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha