۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۴۰
کد خبرنگار: 1573
کد خبر: 83759828
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمونه تجاری «سار هواپایه» در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شد

رییس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اهداف تجاری‌سازی دستاوردهای فضایی گفت: نمونه تجاری سامانه سار هواپایه با کاربردهایی در حوزه‌های مدیریت حوادث غیرمترقبه، نقشه‌برداری، کنترل مرزها در پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران در شیراز طراحی و ساخته شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسین صمیمی رییس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه رادار دهانه مصنوعی (سار) نوعی از رادار است که بر سکوهای متحرکی مثل هواپیما، پهپاد و ماهواره نصب می‌شود گفت: در حین حرکت سکو، رادار با ارسال متناوب پالس به سطوح و دریافت بازگشتی آن، قادر است تصویری دقیق از ناحیه هدف را ایجاد کند.

صمیمی با اشاره به مزایای عمده تصویربرداری راداری نسبت به تصویربرداری اپتیکی تصریح کرد: قابلیت تصویربرداری از پشت ابر و در تمام ساعات شب و روز (مستقل از نور خورشید) و حتی نواحی پوشیده شده از دود و گرد وخاک، مستقل بودن کیفیت تصویر راداری از فاصله، امکان کشف اهداف یا اشیا فلزی استتار شده از مزایای این رادار است.

وی افزود: مزایای عمده تصویربرداری سار نسبت به تصویربرداری اپتیک، باعث توجه روزافزون همه کشورهای توسعه یافته به این فناوری شده و در دهه‌های اخیر، در این کشورها سرمایه‌گذاری هنگفتی در صنعت سار صورت گرفته است و فناوری آن را به انحصار خود درآورده‌اند.

صمیمی با اشاره به اینکه طراحی، ساخت، آزمون و بهره‌برداری از این رادار تصویربرداری هواپایه حاصل  تحقیقات و تلاش شبانه‌روزی نخبگان علمی و فنی پژوهشگاه فضایی ایران است، گفت: این سامانه به علت دستیابی به کیفیت بالا در استخراج تصاویر، قادر است بخش زیادی از نیازمندی کشور در این زمینه را برطرف سازد.

وی افزود: از قابلیت‌های نمونه تجاری سار هواپایه پژوهشگاه فضایی ایران، می‌توان به قابلیت استخراج بر خط تصاویر، کوچک‌سازی و بهینه‌سازی در وزن و ابعاد محصول و قابلیت نصب و بهره‌برداری در کلاس‌های مختلف پرنده اشاره کرد.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران در باره تجاری‌سازی این پروژه اظهار کرد: پس از ساخت و آزمون نمونه مهندسی این سامانه در سال ۱۳۹۶ در پژوهشکده مکانیک و انجام آزمون‌های پروازی موفق، طراحی و ساخت نمونه تجاری این سامانه، با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فضایی، در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفت.

صمیمی در مورد عملکرد این سامانه گفت: سیگنال راداری در فرستنده تولید و توسط آنتن ارسال می‌شود. سیگنال ارسالی پس از برخورد به ناحیه تحت تصویربرداری در بازگشت، توسط آنتن دریافت و به گیرنده ارسال و با نمونه‌برداری از سیگنال خروجی گیرنده، داده خام سار ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: این داده‌ها با الگوریتم‌های پردازشی تشکیل تصویر سار در سخت‌افزار، پردازش و تصاویر ناحیه مورد نظر ایجاد می‌شوند.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: با اجرای آزمون‌های پروازی و ارزیابی میدانی عملکرد سار تجاری‌سازی شده در دستور کار آتی پژوهشگاه قرار دارد که انجام آن و تحلیل نتایج، باعث نهایی سازی محصول می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha