به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد روز سه شنبه در جلسه شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار کرد: در دور جدید تحریم ها، عمده تمرکز کشور بر ایجاد رویکردهای بین المللی بحث دریا بود که خوشبختانه با اتکا بر توان داخلی به صورت شبانه روزی همه بنادر با هدف تأمین مایحتاج مردم، فعال بودند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه شد که نسبت به سال ۹۷ رشد ۹ درصدی را شاهد بودیم.
وی افزود: ۵۲.۵ میلیون تن صادرات غیرنفتی با افزایش ۴ درصد نسبت به سال گذشته در بنادر کشورمان ثبت شد و ۳۴ میلیون تن نیز واردات غیرنفتی که رشد ۲۷ درصدی داشت، صورت گرفت.
آغاز به کار مشارکت ۵۹۰۰ میلیارد تومانی با بخش خصوصی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سال گذشته در شرایط سخت اقتصادی کار اجرای ۱۱ پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی با ارزشی بالغ بر ۵۹۰۰ میلیارد تومان تحت قراردادهای BOT در بنادر کشور شروع شد؛ در همین خصوص سال گذشته ۱۲ پروژه با ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی تکمیل و به بهره برداری رسید.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به کارهای زیربنایی انجام گرفته در سواحل کشور، گفت: از جمله این موارد در بحث کارهای زیربنایی می توان به مدیریت یکپارچه سواحل کشور به عنوان یک برنامه راهبردی اشاره کرد.
عدم پرداخت یک دلار دموراژ
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سخت ترین فرآیند در زنجیره حمل و نقل، ورود و خروج کشتی است، خوشبختانه در این مورد در بندری مثل بندر امام (ره) عملیات تخلیه و بارگیری یک کشتی با ۷۰ هزار تن کالای اساسی به صورت شبانه روزی انجام گرفت و با تخلیه ۸ هزار تن در هر ۲۴ ساعت این کشتی ها حداکثر ۸ روزه با تخلیه بار از بندر خارج شدند.
وی افزود: این عملیات برای صدها کشتی در بنادر کشور انجام گرفت، بدون اینکه حادثه ای جانی یا مالی به ثبت برسد، از سویی یک دلار بابت دموراژ کشتی ها به کشور تحمیل نشد.
اختصاص ۲۱۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان بنادر به طرح های توسعه ای
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نگاه توسعه ای در سازمان بنادر، تصریح کرد: تمام فازهای توسعه ای در سازمان بنادر فعال بوده و دوهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی این مجموعه به طرح های توسعه ای اختصاص داده شده است؛ در این زمینه ۳۰ پروژه با ۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل شد.
وی ادامه داد: ۲۰ میلیون یورو از تجهیزاتی که در گذشته توسط شرکت های خارجی ساخته و تولید می شد مثل جرثقیل های دروازه ای کانتینری در داخل کشور تولید و در بندر شهید رجایی به بهره برداری رسید.
افزایش ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به ۸ میلیون TEU
راستاد در ادامه درخصوص فاز سوم بندر شهید رجایی اظهار کرد: فاز سوم بندر شهید رجایی، یک پروژه مهم و استراتژیک است که می تواند ظرفیت کانتینری بندر را از ۶.۳ میلیون TEU به ۸ میلیون TEU برساند.
بالا رفتن ظرفیت بارگیری نفت و فرآورده های نفتی
وی افزود: بنا داریم از یکهزار و ۴۰۰ متر اسکله در طرح توسعه بندر شهید رجایی، حداقل ۹۰۰ متر آن را به بهره برداری برسانیم و به زیرساخت های این بندر اضافه کنیم، همچنین سعی داریم ۳ اسکله مخصوص بارگیری نفت و فرآورده های نفتی را امسال در بندر شهید رجایی به بهره برداری برسانیم که می تواند ۳۰ میلیون تن به ظرفیت نفتی کشور اضافه کند.
عقد قرارداد ۳۶۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۸۳ شناور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گزارش خود به معاون اول رئیس جمهوری در جلسه شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: در ادامه برنامه ها برای حمایت از تولید داخلی که در این زمینه یک دستور مهم از مقام عالی وزارت راه و شهرسازی داشتیم، بنا شده است که تمام نیازمندی های سازمان بنادر از داخل تأمین شود.
وی افزود: در حوزه صنایع دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را برای ساخت ۸۳ فروند انواع شناور مورد نیاز ناوگان عملیاتی سازمان، در دستور سفارش و ساخت توسط صنایع دریایی داخلی قرار داد.