نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم - صبح شنبه

قم - ایرنا - نظر چند مرجع تقلید درباره روزه در شرایط کرونا، توزیع بسته‌های معیشتی رمضان از سوی سپاه و هیات‎های مذهبی و توزیع ۵۵۰۰ بسته گوشت تبرکی بین محرومان؛ سرخط مهم‌ترین اخبار روز جمعه پنجم اردیبهشت‌ماه جاری استان قم درباره کرونا بود.

قشر ضعیف دچار مشکلات حاد از شرایط کرونا شده ‌است

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، با اشاره به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در جامعه گفت: قشر ضعیف به خاطر ویروس کرونا دچار مشکلات شدیدی شده است، از گذشته ملت ایران در سیل و زلزله پای کار آمدند، دولت باید در زمینه کمک به اقشار ضعیف جامعه اهتمام و برنامه ریزی داشته باشد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در آستانه حلول ماه مبارک رمضان در جوار بارگاه منور حضرت فاطمه معصومه(س) در سخنانی به‌صورت پخش مجازی افزود: شرایط امروز جامعه ما به‌گونه‌ای است که بسیاری از مردم نیازمند کمک و مساعدت هستند، در استان قم حرکت بسیار خوبی در زمینه کمک به نیازمندان و افرادی که کسب و کار خود را از دست دادند انجام می شود.

توزیع بسته‌های معیشتی رمضان از سوی سپاه و هیات‎های مذهبی

توزیع بسته‌های معیشتی در بین خانواده‌های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا در استان قم از سوی سپاه و هیات‌های مذهبی آغاز شد.

سردار سیدمحمدتقی شاهچراغی فرمانده سپاه استان قم در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: رزمایش کمک مومنانه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و در طول این ماه ۳۷ هزار بسته معیشتی در میان خانواده‌های نیازمند توزیع می شود.

توزیع ۵۵۰۰ بسته گوشت تبرکی بین محرومان

دبیر قرارگاه مردمی «گامی به سوی جامعه مهدوی»، با اشاره به تشکیل این قرارگاه در مسجد مقدس جمکران گفت: قرارگاه مذکور در گام نخست و با همکاری ۲۵۰ مسجد استان قم ۵۵۰۰ بسته گوشت تبرکی را بین فقرا و محرومان توزیع می‌کند.

حجت الاسلام یاسین حسین آبادی افزود: این قرارگاه ناظر به فرمایش رهبر معظم انقلاب و به منظور اجرای رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه شکل گرفته است.

قم زیر سایه خدمات گروه های جهادی

معاون هماهنگ کننده سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) گفت: استان قم به ۵۷ محله تقسیم شده است و در مسیر مقابله با شیوع ویروس کرونا با محوریت محله این تقسیم بندی انجام شد.

سرهنگ پاسدار مهدی کبیری پور در مراسم تقدیر از طلاب جهادی در اداره کل تبلیغات اسلامی قم افزود: باید این اتفاقات و شیوع ویروس کرونا ما را هشیار کند تا مساجد را به سمت جایگاه حقیقی خود هدایت کنیم.

نظر چند مرجع تقلید درباره روزه در شرایط کرونا

تعدادی از مراجع تقلید در مورد روزه‌داری ماه مبارک رمضان دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

در پی اعلام نظر مراجع و علمای مختلف درخصوص حکم و شرایط روزه گرفتن در وضعیت شیوع ویروس کرونا، ایرنا در گزارشی به نقل مرکز خبر حوزه، نظر تنی چند از مراجع را در این باره جمع بندی کرده است.  

در این گزارش نظرات فقهی حضرت آیات و مراجع عظام خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی در خصوص چگونگی و شرایط روزه داری ماه مبارک رمضان در ایام شیوع کرونا تشریح شده است. 

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha