پیامبر اکرم (ص) در سومین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کلِّ خَیرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِک یا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ یعنی خدایا در این ماه به من تیزهوشی و بیداری عنایت فرما و از بیخردی و اشتباه دورم ساز، و از هر خیری که در این ماه نازل میکنی برایم بهرهای قرار ده، به حق جود و بخششت ای بخشندهترین بخشایشگران
حجت الاسلام حسن عامری با اشاره به اهمیت تدبر در آیات قرآن گفت: پیامبر اکرم (ص) دعای روز سوم را اینگونه آغاز کردند که خدایا می خواهم به سراغ قرآن بروم. ممکن است بسیاری از افراد، قرآن را تلاوت کنند ولی گاهی مثل کسی هستیم که فقط به کنار دریا رفته و آن را مشاهده کرده ایم ولی غواصی نکرده ایم که مروارید را از دل دریا بیرون بیاوریم.
وی افزود: رسول اکرم (ص) در این دعا می فرماید خدایا ما تیزهوشی می خواهیم. البته نه آن تیزهوشی در بعضی کارهایی که نتیجه ای برای دنیا و آخرت ندارد بلکه تیزهوشی در فهم قرآن و بیداری نسبت به آنچه که قرآن ما را به آن تذکر می دهد.
عامری ادامه داد: قرآن بارها به ما درباره بهشت، جهنم، قیامت و سایر مسائل مهم تذکر می دهد ولی ما در بسیاری موارد، آن را نادیده می گیریم. چون آن بیداری را نداریم و گویی خواب می بینیم. لذا پیامبر اعظم (ص) از خدا می خواهد که در مرحله اول تیزهوشی و بعد بیداری و توجه واقعی نسبت به آیات الهی پیدا کنیم.
وی افزود: در ادامه از خدا می خواهیم تا در مواجهه با قرآن و آیات الهی ما را از دو چیز دور کند که یکی از آنها بی خردی است. چون این مساله یکی از بزرگترین بلاهایی است که گریبانگیر مسلمین شده و حتی موقعی که می خواهند قران را ترجمه کنند، با بی خردی ترجمه می کنند.
این استاد حوزه با استناد به روایتی از امیرمومنان علی (ع) که فرمود امان از روزی که قرآن به دست منافق باشد، ادامه داد: بعضی گروه ها و افراد مانند داعش قرآن می خوانند ولی با همین قرآن دست به جنایت می زنند و به مردم ظلم می کنند که این مساله به خاطر بی خردی آنان است.
وی افزود: مساله دیگری که مانع فهم قرآن می شود، اشتباهات، خطاها و کج فهمی های انسان است. لذا رسول خدا (ص) می فرماید ما را از هر خیر و برکتی از روز سوم ماه رمضان یا از قرآن یا در هر موردی که از آیات الهی نازل کردی، بی بهره قرار نده.
عامری اضافه کرد: البته ما طلبکار نیستیم و شاید سزاوار هم نباشیم اما به همان مفهومی که در ماه رجب می گوییم ممکن است کسی معرفت، هم نداشته باشد ولی خدا به او لطف کند.
نظر شما