۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۵۲
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 83765188
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش چشمگیر تولیدات محصول کشاورزی در خوزستان

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۵۲
کد خبر: 83765188
افزایش چشمگیر تولیدات محصول کشاورزی در خوزستان

اهواز - ایرنا - مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان میزان تولید محصولات کشاورزی سال زراعی جاری را نسبت به سال پیش از آن مثبت ارزیابی کرد و گفت: پیش بینی می‌شود میزان تولید گندم سال زراعی جاری در خوزستان ۱۵ درصد، چغندر قند ۴۵ درصد و کلزا ۱۰۰ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته باشد.

عزت اله صادقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سطح زیر کشت گندم آبی خوزستان در سال زراعی جاری ۳۹۰ هزار هکتار بوده که ۳۷۰ هزار هکتار آن قابل برداشت است، و از ۱۶۵هزار هکتار کشت دیم نیز ۱۳۰هزار هکتار آن قابل برداشت است.

وی گفت: در سال زراعی گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان خریداری شد که پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم تولید و یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن آن خریداری شود.

صادقی با بیان اینکه خوزستان قطب کشاورزی کشور است، ادامه داد: خوزستان ۱۶ درصد گندم کل کشور را تامین می‌کند.

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد:در سال زراعی جاری کشت دیم گندم در خوزستان با تاخیر انجام شد و پراکنش بارندگی‌ها مثل سال پیش از آن نبود و به همین دلیل کشت دیم در بیشتر مناطق استان با تاخیر شروع شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیر کشت کلزا در خوزستان ۳۰ هزار هکتار و تولید آن حدود ۴۹ هزار تن بود، افزود: در سال زراعی جاری ۵۷ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا در خوزستان بوده که ۴۸هزار هکتار آن قابل برداشت است  و پیش بینی می‌شود حدود ۹۰ تا ۱۰۰هزار تن یعنی حدود ۲برابر سال پیش از آن کلزا برداشت شود.

صادقی در خصوص کشت برنج در خوزستان نیز گفت: سطح زیر کشت شلتوک در خوزستان در سال زراعی گذشته ۲۰۶هزار هکتار بود که ۵۰۰ هزار تن معادل برنج مورد نیاز ۱۴میلیون نفر در خوزستان تولید شد و در سال زراعی جاری نیز برنامه ریزی شده همین میزان شلتوک، پس از برداشت گندم و کلزا در خوزستان به زیر کشت برود.

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: همچنین سطح زیر کشت چغندرقند در سال زراعی گذشته ۱۱ هزار هکتار با تولید ۶۵۱ هزار تن بود و در سال زراعی جاری ۱۴ هزار هکتار به زیرکشت این محصول رفته که پیش بینی می‌شود یک میلیون تن چغندر قند برداشت شود.

خوزستان جایگاه نخست تولید گندم در کشور

صادقی همچنین گفت: استان فارس در سال ۹۱ مقام نخست تولید گندم و خوزستان مقام دوم را داشت اما در هشت سال گذشته با یک اختلاف ۴۰ درصدی خوزستان در جایگاه نخست تولید گندم در کشور قرار گرفته است.

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: حدود ۸۰۰ هزار تن گندم مازاد خوزستان به ۲۳ استان کشور صادر می‌شود و تقریبا جوابگوی نیاز هشت میلیون نفر به علاوه نیاز جمعیت خوزستان است.

وی افزود: با احتساب سبزی و صیفی و سه محصول گندم، کلزا و چغندر قند پیش بینی می‌شود خوزستان در سال زراعی جاری حدود پنج میلیون تن تولید محصول کشاورزی داشته باشد.این میزان محصول کشاورزی در ۲ دوره ی ۴۵ تا حداکثر ۶۰ روز برداشت می‌شود.

صادقی با بیان اینکه خوزستان بزرگترین تولید کننده‌ی محصولات کشاورزی کشور است و به همین دلیل تکیه گاه نان در کشور است گفت:علاوه بر تحریم‌ها، هجوم ملخ ها و بیماری کرونا، اهمیت امنیت غذایی را دوچندان می‌کند.

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد:در سالی که مزین به جهش تولید است باید از دسترنج کشاورزان حافظت کنیم و خرید موفقی داشته باشیم؛ خرید تضمینی توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی و نیز تعاون روستایی انجام می‌گیرد و باید به شدت با ورود دلالان مبارزه  شود و از خرید گندم خارج از شبکه جلوگیری شود.

پایش رانندگان کمباین در خصوص بیماری کرونا

صادقی ادامه داد: امسال رانندگان کمباین که برای برداشت محصول گندم به خوزستان می‌آیند به لحاظ بیماری کرونا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مراکز خرید الزامی است گفت: در سال زراعی جاری ۴۴ مرکز خرید کلزا و ۱۰۴ مرکز خرید گندم و در مجموع ۱۴۸ مرکز برای جمعآوری گندم و کلزای کشاورزان خوزستان دایر شده است.

خوزستان مهمترین قطب تولید کشاورزی کشور است و هم اکنون بیش از  ۱۶.۲ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، باغبانی، طیور، شیلات و ... در این استان تولید می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha