۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۴۹
کد خبرنگار: 2546
کد خبر: 83767212
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ازدحام در فروشگاههای مواد غذایی در لبنان از ترس گرانی

تهران-ایرنا- گسترش نگرانی های عمومی از افزایش قیمت دلار و به تبع آن بالا رفتن قیمت ها در لبنان باعث ازدحام مردم در فروشگاهها برای خرید و ذخیره سازی مواد غذایی و دیگر اقلام مورد نیاز شده است.

لبنان اکثر کالاهای مورد نیاز خود را وارد می کند و قیمت دلار طی ماههای گذشته به شکل بی سابقهای در این کشور بالا رفته بگونه که لیر پول ملی لبنان بیش از دو برابر از ارزش خود را از دست داده است و این موضوع دستمایه گران شدن کالاها و خدمات در این کشور چهار میلیون نفری شده است.

به گزارش امروز (دوشنبه) خبرگزاری ملی لبنان، در مناطقی از جمله در بقاع در شرق این کشور، مردم زیادی به فروشگاهها و مراکز توزیع کالا مراجعه کرده و سبدهای خرید خود را پر از کالاهای مورد نیازشان می کنند.

صاحبان برخی فروشگاههای بزرگ لبنان از ترس شلوغیها و احتمال بروز غارت اموال از نیروهای ارتش و انتظامی خواسته اند تا بر توزیع کالاها نظارت داشته باشند.

برخی واردکنندگان عمده کالاها و توزیع کنندگان مایحتاج مردم گفتهاند که انتظار می رود با موج جدید افزایش قیمت دلار، قیمتها بازهم افزایش یابد و مردم لبنان که اکثرا با حقوق های پایین و متوسط گذران زندگی می کنند تاب این نگرانیها را نخواهند داشت.

طی روزهای گذشته حرکتهای اعتراضی به گرانیها و بالا رفتن قیمت دلار در نقاط مختلف لبنان گزارش شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ملی لبنان در همین پیوند جمعی از جوانان و مردم شرق لبنان در اعتراض به گرانیهای کالاها و خدمات و همچنین کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه آن افت قدرت خرید، برخی از جاده ها را با سوزاندن لاستیک و قرار دادن موانع فیزیکی بسته و مانع از رفت وآمد خودروها شده اند.

در برخی از این موارد معترضان با نیروهای ارتش که قصد برقراری امنیت و آرامش را دارند درگیر شده و کار به شلیک گاز اشک آور و درگیری فیزیکی کشیده شده است.

جمعی دیگر از معترضان به برخی شعب بانکها حمله کرده و ضمن تخریب تاسیسات ورودی این موسسات خواستار محاکمه مدیران بانکی شده اند که بخشی از عوامل بحران اقتصادی لبنان به شمار می روند.

این اعتراضها در شرایطی انجام می شود که لبنان در بیسابقهترین و بدترین اوضاع اقتصادی در ۳۰ سال گذشته بسر می برد و قرار است هیات دولت این کشور فردا (سه شنبه) در نشستی راههای مبارزه با فساد و یافتن راهحلهایی برای بازیابی پولهای غارت شده این کشور را که عامل اصلی این اوضاع است، بررسی کند.

در این نشست همچنین قرار است راههایی برای بررسی حسابها و صاحبانشان که از طریق آنها میلیاردها دلار پول سپردههای مردمی و بانکها را خارج و به کشورهایی نظیر سوئیس منتقل کردهاند تعیین شود.

علاوه بر مشکلات اقتصادی، بالا گرفتن اختلافات سیاسی منشاء بسیاری از مشکلات اقتصادی این کشور است و این روزها جامعه لبنان را دستخوش مخاطرات بزرگی کرده و محافل سیاسی و رسانهای این اختلافات را چاشنی بزرگی برای وقوع انفجار اوضاع اجتماعی در این کشور می دانند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha