۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۱۳
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 83771087
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۵۰۰ هکتار از مزارع میاندوآب علیه آفت سن سمپاشی شد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۱۳
کد خبر: 83771087
۳۵۰۰ هکتار از مزارع میاندوآب علیه آفت سن سمپاشی شد

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به اهمیت مبارزه با آفت سن غلات گفت: تاکنون در سطح سه‌هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم این شهرستان مبارزه با این آفت انجام گرفته‌است.

علی دیانتی روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به اینکه این روند ادامه دارد، با اشاره به بارندگی‌های مناسب بهاره و افزایش رطوبت در سطح مزارع افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی امسال احتمال بروز بیماری‌ها در محصولات زراعی و باغی افزایش یافته است و توصیه به سمپاشی با قارچ کش‌ها به ویژه در مزارع گندم قبل از ظهور آثار بیماری زنگ تا حد قابل توجهی از بروز خسارت به محصول تولیدی جلوگیری و موجب افزایش عملکرد می‌شود.

وی به نقش موثر و ظرفیت بالای بخش کشاورزی در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید» اشاره کرد و اظهار داشت: امسال مسوولیت بخش کشاورزی در افزایش تولید دوچندان شده است زیرا افزایش عملکرد می‌تواند به جهش تولید بینجامد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر محدودیت‌هایی که شیوع بیماری کرونا با ایجاد اختلال در برخی از فعالیت‌های اجتماعی به‌وجود آورد، بخش کشاورزی را نیز تحت تأثیر قرار داد که با انجام تدابیر پیشگیرانه و تلاش شبانه‌روزی نیروهای جهاد کشاورزی به ویژه در زمینه ترویج «دستورالعمل تولید در بخش کشاورزی در شرایط کرونا» در بین کشاورزان، آسیب‌های احتمالی بیماری به حداقل رسید.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب همچنین بر تأمین به موقع نهاده‌های کشاورزی به ویژه کودهای شیمیایی مورد نیاز و ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و هد برداشت کلزا، توسعه سیستم های آبیاری نوین، کشت محصولات گلخانه‌ای، جذب حداکثری تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون، ثبت و بروز رسانی آمار و اطلاعات بهره‌برداران بخش کشاورزی در سامانه پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی، حفظ و صیانت از کاربری اراضی کشاورزی، حمایت از کلزاکاران تاکید کرد.

در این جلسه همچنین، اولویت قرار گرفتن واحد پشتیبانی تأمین خودروهای مورد نیاز مراکز جهاد کشاورزی برای اکیپ‌های مبارزه با سن، همکاری کارشناسان مراکز در راستای جلوگیری از تغییر کاربری و خرد شدن اراضی کشاورزی و گزارش ساخت و سازهای غیرمجاز با اداره امور اراضی و هماهنگی اداره امور دام با واحد طرح و برنامه در راستای نظارت بر قیمت و تنظیم بازار نهاده‌های دامی مورد تصویب قرار گرفت.

در سال‌زراعی جاری، ۲۴ هزار و ۱۶۱ هکتار از زمین‌های کشاورزی میاندوآب به زیر کشت گندم رفته است که از این میزان ۱۳ هزار و ۳۷۱ هکتار مربوط به گندم دیم و ۱۰ هزار و ۷۹۰ هکتار مربوط به گندم آبی است.

چهار هزار و ۶۵۴ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان نیز زیر کشت جو رفته است که سه هزار و ۴۱۶ هکتار مربوط به جو آبی و ‌هزار و ۲۳۸ هکتار مربوط به جو دیم است.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است و سالانه بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی نزدیک به ۹۵۰ هزار تُن از این اراضی تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha