فشار ترامپ بر نهادهای اطلاعاتی برای ربط دادن کرونا به آزمایشگاه‌های چین
موسسه ویروس شناسی ووهان در چین

تهران- ایرنا- دولت آمریکا آژانس‌های جاسوسی این کشور را تحت فشار قرار داده‌ تا شواهدی بیابند که فرضیه انتشار کرونا از آزمایشگاه‌های دولتی چین را تایید کند؛ در حالی که جامعه اطلاعاتی آمریکا روز پنجشنبه، فرضیه «ساخته دست بشر» بودن کرونا را رد کرد؛ پاسخی که حاکی از اختلافات شدید دستگاه‌های امنیتی با ترامپ است.

به گزارش پنجشنبه نیویورک تایمز، این فشارها در حالی است که ترامپ با آغاز کارزاری عمومی تلاش کرده است تا چین را در شیوع کرونا مقصر معرفی کند.
برخی تحلیلگران اطلاعاتی نگران هستند که چنین اقدامی، گزارش‌ها و ارزیابی‌ها در مورد کرونا را از تمرکز خود دور کرده و به یک سلاح سیاسی در جدال با چین تبدیل شود. 
بسیاری از نهادهای اطلاعاتی به یافتن سندی جامع که کرونا را با آزمایشگاه‌های چینی مرتبط کند، خوشبین نیستند. 
دانشمندانی که در مورد ژنتیک کرونا تحقیق کرده‌اند، می‌گویند احتمال قوی این است که این ویروس همچون «اچ. آی. وی»، «ابولا» و «سارس» در یک محیط غیرآزمایشگاهی و از حیوان به انسان منتقل شده باشد.
مشاوران ترامپ و جمهوریخواهان کنگره تلاش کرده‌اند تا چین را عامل انتشار کرونا معرفی کنند. یکی از اهداف آنها این است که انتقادها از سوء مدیریت دولت در بحران کرونا را متوجه کانون دیگری کنند. 
آمریکا بیش از هر کشور دیگری به کرونا آلوده شده و تاکنون بیش از یک میلیون آمریکایی به این ویروس مبتلا شده‌اند. همچنین بیش از ۶۰ هزار نفر، جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته مقام‌های فعلی و سابق دولتی، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که قبلاً مدیر آژانس مرکزی اطلاعات (سیا) بوده و اکنون سرسخت‌ترین منتقد چین است، هدایت فشارها بر آژانس‌های اطلاعاتی را بر عهده دارد.
«متیو پاتینگر» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز که پیش‌تر به عنوان خبرنگار، شیوع سارس در چین را گزارش کرده بود، از ماه ژانویه تاکنون مکرراً آژانس‌های اطلاعاتی را تحت فشار قرار داده است تا اطلاعاتی به دست آورند که از فرضیه انتشار کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین، حمایت کنند. 
«آنتونی راجیرو» رییس اداره ردیابی تسلیحات کشتار جمعی در شورای امنیت ملی آمریکا در ماه ژانویه گفته بود که سیا نتوانسته از هر گونه فرضیه‌ای در مورد منشاء شیوع کرونا حمایت کند. 
سیا گفته بود؛ هیچ شواهد متقنی در دست ندارد که از هر گونه فرضیه‌ای حمایت کند. سیا در آن هنگام هیچ نشانه‌ای از اعتقاد دولت چین به خروج کرونا از آزمایشگاه نیافته بود. دولت چین، همواره اتهام‌های آمریکا در خصوص آزمایشگاهی بودن انتشار کرونا را رد کرده و حتی گفته است که شاید ارتش آمریکا عامل شیوع این ویروس باشد.
انتشار هر گونه گزارش اطلاعاتی درباره نقش نهادها یا مقام‌های چینی در انتشار کرونا ممکن است بشدت به روابط با آمریکا لطمه بزند. 
در ماه‌های گذشته، دانشمندان، جاسوس‌ها و مقام‌های دولتی با فرضیه‌های مختلفی درباره شیوع کرونا روبرو بوده‌اند و بسیاری از آنها در خصوص اهمیت شناخت منشاء این ویروس اتفاق نظر دارند.
کارشناسان دولتی و دانشگاهیان، این فرضیه را که کرونا یک سلاح بیولوژیک است، رد کرده‌اند. آنها می‌گویند که این «پاتوژن» ابتدا به عنوان یک ویروس در خفاش، تکامل یافته و احتمالاً به یک پستاندار منتقل شده و سپس انسان‌ها را مبتلا کرده و کشته است. 
در همین حال، برخی کارشناسان امنیتی به بروز حوادث در آزمایشگاه‌ها و مبتلا شدن پژوهشگران بر اثر این اشتباهات و حوادث اشاره کرده‌اند اما بسیاری از دانشمندان این فرضیه ها را رد کرده‌اند.  
ترامپ بارها گفته که دولتش در حال انجام «تحقیقاتی بسیار جدی» در مورد منشاء کرونا و دست داشتن چین در شیوع آن است. مقام‌های فعلی و سابق دولت آمریکا در مورد اینکه آیا ترامپ شخصاً آژانس‌های اطلاعاتی را تحت فشار قرار داده است یا نه، سخنی نگفته‌اند اما به گفته دو منبع آگاه، وی در هر حال، خواهان هر گونه اطلاعاتی است که فرضیه آزمایشگاهی بودن کرونا را تایید کند. 
همچنان نقاط تاریکی در مورد کرونا وجود دارد؛ از جمله اینکه چه حیوانی انسان را آلوده کرده و نخستین بار، ویروس چه زمانی منتقل شده است. 
مقام‌های اطلاعاتی تاکنون بارها به کاخ سفید خاطرنشان کرده‌اند که یافتن منشاء کرونا اساساً یک مساله علمی است که از طریق جاسوسی نمی‌توان براحتی آن را حل کرد. 
یک مقام اطلاعاتی، تاکید مشاوران ارشد دولت بر آزمایشگاهی بودن کرونا را یادآور ارزیابی‌های سال ۲۰۰۲ دولت جورج بوش رییس جمهوری پیشین آمریکا در مورد وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و ارتباط با القاعده می‌داند که شاید بدترین نمونه از سیاسی شدن اطلاعات جاسوسی بود.
مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا می‌گویند که سیا هنوز نتوانسته است اطلاعاتی میدانی برای تقویت فرضیه آزمایشگاهی بودن کرونا پیدا کند. این آژانس به سیاستگذاران آمریکایی گفته که تاکنون نتوانسته است اطلاعات کافی برای رد یا تایید آن پیدا کند و فقط به آزمایشگاه مذکور در ووهان دسترسی یافته است و اگر نمونه‌هایی در آنجا باشد، شاید این نمونه‌ها بتواند اطلاعات تازه‌ای به دست بدهد. 
دانشمندانی که در مورد کرونا تحقیق می‌کنند می‌گویند که انتشار این ویروس ممکن است به شیوه‌های مختلفی صورت گرفته باشد. کرونا ممکن است در جایی که حیوانات وحشی پرورش داده می‌شوند یا از طریق تماس تصادفی با خفاش یا یک حیوان دیگر حامل ویروس یا در جریان شکار یا انتقال حیوانات منتشر شده باشد.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند که در زمستان گذشته، دولت چین را از نزدیک تحت نظر داشته‌اند تا شاید نشانه‌ای از انتشار تصادفی کرونا از آزمایشگاه پیدا کنند اما به شواهد جامعی دست پیدا نکردند. 
دانشمندان آمریکایی که با پژوهشگران آزمایشگاه‌های ووهان ارتباط برقرار کرده بودند در زمان انتشار اولیه کرونا، تماس خود را حفظ کردند اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند که دانشمندان چینی در اواسط ماه ژانویه تماس‌های رسمی خود را قطع کردند.
فشار دولت ترامپ بر نهادهای اطلاعاتی در حالی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا، روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای، فرضیه «ساخته دست بشر» بودن کرونا را رد و همچنین اعلام کرد که در این ویروس، تغییرات ژنتیکی ایجاد نشده است.
با این حال، مقام‌های ارشد آمریکایی در حال بررسی گزینه‌هایی برای مجازات چین یا دریافت غرامت از آن کشور به دلیل انتشار ویروس کرونا هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha