آموزگاری که به دنبال دانش‌آموزانش راه می‌افتد

ارومیه- ایرنا- کوه‌های برفی و سربه فلک کشیده آرارات و تالاب‌های فصلی «بورالان» ماکو چشم‌نوازی می‌کند و در سکوت این طبیعت رویایی، صدایی جز ترنم پای آموزگار نمی‌تواند دلتنگی‌ دانش‌آموزان‌ عشایری و مهجور را به شادی تبدیل کند.

این آموزگار روستای «پنجرلو» در ۹۰ کیلومتری شهر ماکو هر روز به عشق کودکان عشایری به مناطق عشایری شهرستان راهی می‌شود و در حقیقت «عادل علیمحمدی» تنها غریبه شهری است که پهنه وسیع تعلیم و تربیت در «پنجرلو» طی این روزها با صدایش عجین می‌گردد.

مردم روستا که سهل است، کوه‌ها و جاده‌های منطقه هم در مقابل یا علی‌گویان «علیمحمدی» سر تعظیم فرود می‌آورند و تحفه «عادل» در روزهای مصادف با شیوع ویروس کرونا شامل بسته‌های آموزشی که از لپ‌تاپ شخصی‌اش برای دانش‌آموزان عشایری پخش می‌شود را به جان می‌خرند.

به سادگی می‌توان برق نگاه را در چهره‌های معصوم اما خوشحال دانش‌آموزان عشایری این اتابک تجسم کرد؛ آنگاه که عادلِ حکایت ما پا به سرزمین عاشقانه‌ها می‌گذارد.

اتابک حکایت ما بار گران سختی راه را با زبان روزه به جان می‌خرد تا از نگرانی دانش‌آموزانش در ایام تعطیلی اجباری مدارس بکاهد

وی این روزها بار گران سختی راه را با زبان روزه به جان می‌خرد تا از نگرانی دانش‌آموزانش در ایام تعطیلی اجباری مدارس بکاهد زیرا اینجا کژال، شیرین و عبداله حتی خط تلفن هم ندارند و مثل ژابیز و ملیکای شهری نمی‌توانند با گوشی هوشمند میهمان «شاد» باشند.

بساط شبکه آموزش در مناطق عشایری پهن نیست

از سخنانش می‌توان فهمید که ساز شبکه آموزش هم اینجا کوک و بساطش پهن نیست اما تا دلت بخواهد شبکه‌های ارمنی، آذری، ترکیه و روس جای شبکه‌های وطنی را پر می‌کند.

با این همه می‌گوید که دانش‌آموزان مهره مار دارند و همین باعث شده است تا دوری از تخته سیاه و تدریس، تحت هر شرایطی برایش سخت باشد؛ او با این ادعا به هر چادری که می‌رسد، چون نسیمی بر دل دانش‌آموزانش می‌نشیند و مسیر کودکانی که در اطراف چادرها هستند را به سوی خودش تغییر می‌دهد.

در جایی خواندم «بردباران اغلب معلم می‌شوند» و او و همکارانش بردبارانه مسیر رستگاری را که در دفتر زندگیشان قدم به قدم فرا گرفته‌اند، این روزها در قبای معلمی به کودکان سرزمین‌مان می‌آموزند تا الگویی ‌شوند برای آنانکه شاید روزی بخواهند پا جا پایشان بگذارند.

ادامه تحصیل دانش‌آموزان عشایری از ازدواج زودهنگام آنان جلوگیری می‌کند  

تحصیل مانعی بر سر راه کودک‌همسری 

او و همکارانش می‌دانند که با یک سوزن شاید نتوان چاه آب حفر کرد اما یک معلم به تنهایی می‌تواند با اراده‌اش عطش ۳۰ دانش‌آموز را به آموختن برطرف کند و نگذارد شیرین، کژال و کوثر به جای کلاس درس، اشک حسرت برای معلم شدن را پای سفره‌های عقد بریزند.

«عادل»‌ها در این خطه معتقدند هرچند که امنیت در «بورالان» در حد «دماوند» است اما با توسعه عدالت آموزشی برای این کودکان عشایری در نقطه صفر مرزی، می‌توان کمین معاندان برای شیرین‌ها، کوثرها، فرهادها و عبداله‌ها را نقش بر آب کرد.

کمین معاندان برای کودکان عشایری در سایه توسعه عدالت آموزشی نقش بر آب می‌شود

هم‌صحبت «شیرین»، دخترک لاغر اندام و زیبای روستا می‌شوم که در پایه ششم ابتدایی تحصیل می‌کند؛ پدرش دامدار است و پنج خواهر و برادرند که هیچکدام گوشی هوشمند ندیده‌اند. دوست ندارد مثل سایر دختران روستا که در سنین پایین ازدواج می‌کنند زیر تور سفید عروسی برود چون عاشق معلمی و تدریس است.

شیرین می‌گوید که وقتی معلم‌اش به روستا می‌آید، خودش را در قبای معلمی تجسم و تدریس را تصور می‌کند تا درسهایش را با دلگرمی مضاعف بخواند.

فرهاد، پسرعموی شیرین هم در پایه پنجم مشغول تحصیل است و کتابهایش را بیشتر از بزغاله‌هایش دوست دارد؛ چون یکماه برای تهیه پول آنها چوپانی کرده‌ است و آنها را داخل چادر و پشت لحاف و تشک مادرش استتار می‌کند تا مورد بی‌مهری خواهر و برادرهای کوچکش قرار نگیرد.

او هم دوست دارد معلم یا دامپزشک شود چون سال گذشته غمگین‌ترین روزهای زندگیش را در دامنه‌های آرارات تجربه کرد و بزغاله‌هایش مردند و پدرش نتوانست یک دکتر برایشان پیدا کند زیرا کسی به خاطر دوری راه حاضر نشد به روستایشان برود.

دانش‌آموزان عشایری از تحصیل عقب نمانده‌اند

رییس آموزش و پرورش ماکو با بیان اینکه هیچ دانش‌آموز عشایری در این منطقه از اسفند سال گذشته تاکنون از درس و تحصیل عقب نمانده‌اند، می‌گوید: «علیمحمدی» مدیر مستقل یک مدرسه است و علاوه بر آن در پایه‌های پنجم و ششم هم تدریس می‌کند.

به گفته «نادر بهرامی» از ۱۱۳ دانش‌آموز این مدرسه‌ فقط ۱۳ دانش‌آموز کوچ نکرده‌اند و دسترسی مستقیم به معلم و مدرسه دارند و «علیمحمدی» باید برای پیدا کردن بقیه دانش‌آموزان هر روز در دل کوه‌ها و دشت‌های «بورالان» نهیب بزند تا راه را برایش باز کنند.

«روستا پنجرلو ۲۰۰ خانوار شامل یکهزار نفر جمعیت دارد و مدرسه آن کانکس سه کلاسه است و یک نمازخانه هم در روستا وجود دارد که طی ایام مدرسه تدریس در آن مکان به صورت دو شیفت انجام می‌شود؛ البته به برکت بنیاد برکت و حمایت مسوولان استانی هم‌اکنون در این منطقه یک مدرسه ۶ کلاسه در حال ساخت است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی که توسعه عدالت آموزشی همواره تکیه‌کلامش بوده، درباره آموزش دانش‌آموزان عشایری و محروم استان می‌گوید: ستاد تولید محتوای الکترونیکی و درسی مکتوب در مناطق ۲۴ گانه آموزشی استان از ابتدای اسفند سال گذشته تشکیل شد و هم‌اکنون بیش از یکهزار معلم عشایری در نقاط سخت‌گذر و کوهستانی در کنار راهبران آموزشی استان مشغول ارائه بسته‌های آموزشی هستند تا کودکی از تحصیل و آموزش باز نماند.

«ابراهیم محمدی» توزیع ۱۵۰ هزار بسته آموزشی بین دانش‌آموزان مناطق محروم استان را که از امکانات فضای مجازی و شبکه شاد بی‌بهره هستند را جزو برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد عنوان می‌کند.

وی افزود: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در استان برای ۸۴۹ کلاس درس که شامل کلاس‌های چند پایه تک معلم با تعداد دانش‌آموز زیر ۱۵ نفر است، توزیع درسنامه به شکل حضوری نیز با رعایت مسائل بهداشتی صورت گرفته است.

نسرین پاکدوست، رییس اداره آموزش‌وپرورش عشایر آذربایجان‌غربی هم خبر از توزیع ۹ هزار بسته و حلقه فیلم آموزشی جهت بهره‌مندی دانش‌آموزان عشایری می‌دهد و می‌گوید: علاوه بر توزیع بسته آموزشی در قالب درسنامه، آزمون‌ها، نمونه سوالات و بیش از ۱۰۰ فلش با محتوای تدریس صوتی و توصیه‌های آموزشی و بهداشتی در اختیار این دانش‌آموزان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا آذربایجان‌غربی دارای ۶۰۷ هزار دانش‌آموز می‌باشد که در بیش از پنج هزار مدرسه تحصیل می‌کنند و ۴۰ درصد دانش‌آموزانش روستایی و عشایری هستند.

آموزش‌های مجازی و مکتوب به شیوه‌های مختلف در آذربایجان‌غربی از زمان شیوع بیماری کرونا در اسفند سال ۱۳۹۹ و تعطیلی مدارس کشور آغاز شد اما به علت فراهم نبودن بسترهای اینترنتی و دسترسی نداشتن بسیاری از دانش‌آموزان مناطق مرزی و محروم استان و نیز دانش‌آموزان ساکن در حاشیه شهرها به گوشی‌های هوشمند و اینترنت، تولید محتوای الکترونیکی و مکتوب در قالب لوح فشرده با تشکیل ستادهای تولید محتوا در مناطق ۲۴ گانه آموزشی استان کلید خورد.

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، تعداد مبتلایان به کرونا در ایران تا 17 اردیبهشت به ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر و مجموع جان‌باختگان به ۶ هزار و ۴۱۸ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha