پیروزی اهل مقاومت در سایه مشکلات شکل می‌گیرد

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه قم از مشکلات و بلاها به عنوان عاملی برای توجه به خدا یادکرد که نتیجه آن تضرع به درگاه الهی و در نهایت پیروزی ملت‌های مقاوم است.

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا از مشکلات و سختی ها به عنوان راهی برای بیدار شدن فطرت انسان ها و توجه به خدا یاد کرد و گفت: نتیجه این سختی ها تضرع است و اگر دل مردم پاک باشد، به واسطه این سختی ها توجه بیشتری به خدا می کنند و این افزایش توجه به خدا، مساوی با افزایش قدرت است که نتیجه قطعی آن پیروزی ملتی است که اهل استقامت است.

وی با اشاره به آیه ۲۱۴ سوره بقره گفت: در آیه دوم سوره عنکبوت نیز می خوانیم آیا مردم گمان کرده اند به مجرد این که کلمه توحید و ایمان زبانی را بر زبان خود جاری کردند، کار تمام است و به وسیله سختی ها آزمایش نمی شوند؟ و در آیه ۱۵۵ سوره بقره خدا تاکید دارد که مردم را با ترس، گرسنگی و  کاهش اموال و جان و محصولات مورد آزمایش قرار می دهد و آنگاه به کسانی بشارت می دهد که اهل صبر هستند.

این حافظ قرآن افزود: قرآن کتاب مقاومت است و هر یک از آیات کلام الهی به افزایش مقاومت امت ها و در نهایت پیروزی جبهه مقاومت کمک می کند. برخی از این آیات به مساله بلاها و سختی ها به عنوان یکی از سنت های الهی اشاره می کند و آن را وسیله ای برای افزایش مقاومت امت ها می داند.

حاجی ابوالقاسم با تلاوت آیه ۴۲ سوره انعام افزود: سختی ها و گرفتاری هایی در زندگی برای امت های گذشته بوجود آمد و حکمت بلاها و مشکلات این بود که امت ها تضرع پیدا کنند و به خدا توجهی آمیخته با تسلیم داشته باشند. بنابر این اگر امتی در برابر خدا تسلیم شد، آن امت حتما این امت پیروز خواهد بود.

کرونا باعث افزایش معنویت و اقتدار ملت های مقاوم است

رئیس پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: این بیماری فراگیر که از الطاف الهی بود تا حدی این اتفاق را در جوامع بشری رقم زد و بشریت به ضعف خود پی برد؛ به گونه ای که در آمریکا روزی را به نام روز دعا و نیایش نام گذاری کردند و یکی از روزنامه های پرتیراژ غربی نوشت ملکوت به ما دعا کن.

وی افزود: یک استاد دانشگاه در کانادا نیز نوشت که اگرچه تا کنون یک فرد مذهبی نبوده و به دین نگاهی تحقیرآمیز داشته ولی اکنون در عصر کرونا احساس می کند که فقط با دعا آرامش می گیرد. در برخی کشورها نیز مسیحیان به صف نماز جماعت مسلمانان پیوستند و این مسائل نشان می دهد که بلای کرونا می تواند عامل رشد و افزایش معنویت و در نهایت عامل اقتدار ملتی باشد که در برابر این سختی ها مقاومت می کند.

فلسفه بلاها و مشکلات از نظر شهید مطهری

حاجی ابوالقاسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره روز معلم گفت: استاد شهید مرتضی مطهری در این زمینه بیان جالبی دارد و می گوید مصائب وقتی نعمت هستند که انسان از آنها بهره برداری کند و با صبر و استقامت و مواجهه با دشواری هایی که مصائب تولید می کند، روح خود را کمال بخشد اما اگر در برابر سختی ها فرار را انتخاب کند و ناله سر دهد، بلا برای او واقعا بلاست.

وی افزود: این استاد شهید معتقد است نعمت بودن هر نعمت بستگی به عکس العمل انسان در برابر آن دارد که آیا شکرگزار است یا ناسپاس و نقمت بودن نقمت نیز به واکنش انسان در برابر آن بستگی دارد که آیا خویشتندار است یا سست عنصر و بی اراده.

رمز پیروزی امت ها در نترسیدن است

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان افزود: امام صادق (ع) در این زمینه فرمود کسی که در برابر خدا خاضع باشد و از خدا بترسد، خدا کاری می کند که همه جهان از او بترسند و اگر کسی از خدا نترسد، پروردگار کاری می کند که او از همه کس و همه چیز بترسد.

وی افزود: به همین دلیل نترسیدن، رمز موفقیت و پیروزی است که در سایه تسلیم و تواضع در برابر خدا به دست می آید و این بلاها و سختی ها می تواند عاملی برای تواضع و توجه به خدا باشد. البته در آیه ۴۳ خدا به این حقیقت اشاره می کند که برخی امت ها به جای تسلیم شدن در برابر خدا، به غفلت خود ادامه می دهند و این سختی ها آنها را بیدار نمی کند.

نویسنده کتاب سی پله تا بهشت ادامه داد: برخی امت ها با وجود مشاهده سختی ها به مقام تضرع و تسلیم در برابر خدا تسلیم نشدند که در این آیه دو مانع برای توفیق امت ها در این مسیر بیان شده که مانع اول قساوت قلب است. یعنی بعضی امت ها به اندازه ای گناه کردند که غرق در شهوات و مفاسد شدند و دل های آنها فاسد و سخت شده و در مقابل سختی ها متواضع نمی شوند.

وی افزود: مانع دوم این است که دچار اعوجاج فکری می شوند. یعنی کارهای زشت را زیبا می بینند و رفتارهای ناپسند خود را که به آن عادت کرده اند، پسندیده می بینند. امروز دنیای غرب در برابر این بیماری فراگیر کرونا گرفتار این دو مشکل است. چون بسیاری از آنان دچار قساوت قلب هستند و بسیاری از آنان رفتارهای خود را رفتار درست می دانند و چه بسا این سختی فراگیر برخی از کسانی را که در تمدن مادی فرو رفته اند را باز هم بیدار نکند.

عوامل تواضع انسان در کلام رسول خدا(ص)

این استاد حوزه با بیان روایتی از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: اگر سه حادثه در میان مردم نبود، هیچ چیزی سر فرزند آدم را پایین نمی آورد و هیچگاه از سرکشی دست نمی کشید که این سه حادثه شامل بیماری، فقر و مرگ است و عامل تواضع بنی آدم است. البته این سه عامل وجود دارد و در عین حال انسان ها در برابر خدا تسلیم نمی شوند.

وی افزود: در خطبه ۱۷۸ نهج البلاغه نیز روایتی از امیرمومنان علی (ع) بیان شده که آن حضرت فرمود اگر مردم در لحظات نزول سختی ها به سمت خدا توجه می کردند و با نیت صادقانه دست به دعا برمی داشتند، خدا هر چه را که از دست دادند، به آنان باز می گرداند و مشکلات آنان را برطرف می کند.

درخواست تجدیدنظر در بازگشایی اماکن متبرکه 

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: ملت ایران در برابر کرونا آزمون موفقی را از خود به نمایش گذاشت. پیروزی های مردم ایران در برابر این آزمون الهی مرهون عوامل متعددی است و اماکن متبرکه یکی از آن عوامل است که باعث شده روحیه مقاومت در سایه توجه به خدا در این ملت در طول صدها سال به واسطه انس و ارتباط با همین مراکز مقدس افزایش پیدا کند.

وی افزود: چند عامل باید در بسته بودن یا باز بودن حرم ها مورد توجه قرار گیرد که مسئولان گفتند ریسک ابتلای به این بیماری در این مراکز کم است و بنده اضافه می کنم اهمیت این مراکز در خصوص مقاوم سازی ملت بی بدیل است.

حاجی ابوالقاسم اضافه کرد: در خصوص باز بودن یا بسته بودن این مراکز باید همه ابعاد و جوانب را درنظر گرفت. با توجه به فایده بزرگی که در ارتباط مردم با این مراکز مقدس وجود دارد از مسئولان می خواهم که در خصوص بازشدن این مراکز در ماه رمضان تجدیدنظری داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha