۳۲۰ معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی کشور تقدیر شدند

تهران- ایرنا- تقدیر ویدئو کنفرانسی از ۳۲۰ معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی کشور با حضور رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در مراسم تقدیر ویدئو کنفرانسی از ۳۲۰ معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی کشور با حضور اعضای شورای معاونان، روسا و کارکنان ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها و ۱۰ معلم نمونه از هر استان افزود: براساس نتایج بررسی های صورت گرفته شده معلمین به عنوان اولین قشر مورد اعتبار جامعه شناخته می شوند و همواره معلمین به عنوان مرجع علمی و اجتماعی جامعه هستند.

وی با بیان اینکه امام خمینی ( ره)  معلمی را شغل انبیا می دانستند، اظهار داشت: بر اساس سخن امام خمینی (ره) معلمی شغل انبیاست، اما باید به چرایی و فلسفه این جمله امام پرداخت.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر اینکه در تجارب جهانی نیز رابطه معنا داری بین توسعه یافتگی و نظام تعلیم و تربیت دیده می شود، افزود: آموزش و پرورش پیشرفته به توسعه یافتگی جامعه منجر می شود و کشورهایی نظیر ژاپن و مالزی که بر آموزش و پرورش تاکید ویژه ای داشتند اکنون در زمره کشورهای توسعه یافته دنیا قرار دارند.

وی افزود: با وجودی که منابع اولیه ژاپن صفر است ولی در رتبه اول توسعه قرار دارد و این نیز حاصل توجه ویژه این کشور به آموزش و پرورش و معلمان است و به همین دلیل است که معلمان در ژاپن به عنوان سلاطین جامعه شناخته می شوند.

حسینی تصریح کرد: مالزی کشور دیگری است که تمامی سازمان ها و وزارتخانه ها در آن ملزم هستند برای طرح های خود پیوست آموزش و پرورشی هم تهیه کنند و این توجه ویژه به آموزش و پرورش است که مالزی را در مسیر توسعه قرار داده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه "در نظریه سرمایه انسانی رسالت آموزش و پرورش تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی است"  اظهار داشت: سرمایه انسانی عامل اصلی توسعه جوامع است و پر بازده ترین سرمایه گذاری در تمامی ابعاد، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است. بیش از ۵۰ درصد سرمایه ملی کشورها ناشی از سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است.

وی  در ادامه گفت: آموزش و پرورش نهاد تحول است، مدرسه سازمان اصلی تحول، کلاس درس واحد تحول و معلم نیز عامل تحول است و  باید مدرسه را که سازمان اصلی تحول است دریابیم.

حسینی مهمترین بعد اصلی مدرسه را نیروی انسانی شامل دانش آموزان و معلمان دانست و افزود: ۶۶ درصد اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین بر منابع انسانی تاکید دارد و مدیریت و رهبری در مدرسه عامل اصلی تحول در مدرسه است.

وی گفت: آموزش و پرورش باید به گونه ای عمل کند که پیوند بین مدرسه زندگی یا مدرسه مهارتی با آموزش و پرورش ارگانیک و جامعه برقرار شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمان جامعه باید از منزلت و مرتبت  لازم برخوردار باشند، اظهار داشت: عامل و منبع اصلی تحول در جامعه معلمان آن جامعه هستند. به همین دلیل باید اذعان کنیم تحولات جامعه با تحولات کیفی در منابع انسانی آموزش و پرورش یعنی معلمان رقم خواهد خورد.

وی  با بیان اینکه از دید مقام معظم رهبری، معلمان در بالاترین رتبه جامعه قرار دارند و بالاترین سرمایه گذاری ها باید در آموزش و پرورش صورت گیرد، اظهار داشت: باید اذعان کنیم حد هیچ جامعه ای از حد معلمان خویش بالاتر نخواهد رفت و معلمان جامعه میزان الحراه جامعه هستند. لذا باید مدام انگیزه ها و صلاحیت های حرفه ای معلمان ارتقا یابد.

حسینی در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا با تمام مشکلاتی که برای جامعه ایجاد کرد، فرصت هایی نیز بوجود آورد، گفت:‌ یکی از این فرصت ها استفاده از فناوری های نوین در آموزش است. استفاده از فناوری های نوین به رغم تمام مزایا، مشکلاتی خصوصا برای برخی از طیف های دانش آموزان با نیازهای ویژه  دارد که باید به مرور این مشکلات حل شود.

وی افزود: شبکه شاد شبکه ای امن، ویژه و اختصاصی آموزش و پرورش است که بایدبه مرور بر ظرفیت های آن اضافه و مشکلات احتمالی آن نیز حل شود.

حسینی تصریح کرد: ایجاد بانک جامع آموزش های مجازی از طریق جمع آوری آموزش های همکاران و تولید محتوای آموزشی از جمله برنامه های ارتقای آموزش های مجازی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ‏تسهیل زمینه های مشارکت معلمان در تصمیم گیری و تصمیم سازی را یکی از سیاست های راهبردی سازمان آموزش وپرورش استثنایی دانست و افزود: ‏در کنار دو بسته تحولی «مدرسه انطباقی» و «مداخلات بهنگام طلایی»‌ در سال جاری بسته «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن » برای گسترش زمینه های مشارکت در ابعاد کمی و کیفی معلمان فرهیخته طراحی و هدف گذاری شده است.

وی افزود: راه اندازی پارلمان مشورتی معلمان، مدیران، دانش آموزان و  اولیا، طرح های جام  کاربست مطالعات ملی و بین المللی و نظام تصمیم گیری، قشر بندی حرفه ای معلمان، راهبران بالینی و ایجاد گنجینه مدیریتی سازمان از جمله طرح های مشارکتی در آموزش و پرورش استثنایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha