۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبر: 83774583
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

جاری زندگی در جوار کرونا

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبر: 83774583
جاری زندگی در جوار کرونا

ایلام- ایرنا - صدای بانگ خروس قبل از طلوع اولین اشعه‌های طلایی آفتاب تمام دشت را در بر گرفته و زنان و مردان فارغ از هیاهوی بوق خودروها و شلوغی کوچه‌ها بیدار شده و برای فعالیت روزانه خود را مهیا می‌کنند، نسیم خنک بهاری در میان شاخ و برگ درختان می‌پیچد و عطر گل‌های بهاری تمام فضای روستا را پر کرده است و طراوت و نشاط خاصی را می توان در پس خانه‌های سنگی احساس کرد.

این روزها که تب و تاب کرونا جای جای جهان را فرا گرفته است در فاصله‌ای دورتر از هیاهوی آژیر آمبولانس، بوی تند الکل، مواد ضدعفونی، صورت‌های ماسک زده و دست‌های دستکش پوشیده زندگی در روستاهای ایلام همچون قبل جاری است.

این روزها کار و فعالیت روستاییان بیشتر شده و با آغاز فصل برداشت گندم و جو و دانه‌های روغنی کلزا در مناطق گرمسیری و سپس مهیا کردن زمین برای کشت صیفی‌جات، فعالیت آن‌ها چند برابر فصل زمستان شده است.

آبیاری، درو، خرمن‌کوبی، وجین و سم‌پاشی علاوه بر کارهای روزمره دیگر بر فعالیت کشاورزان افزوده است این در حالی است که پرورش دام و طیور، زنبور و قارچ نیز از دیگر فعالیت‌های جنبی کشاورزان در روستاهای ایلام است.

یکی از کشاورزان ایلامی گفت: اکنون فصل برداشت گندم است و همه کشارزان مشغول برداشت و فروش گندم و جو خود هستند و پس از آن زمین‌های آبی را برای پرورش محصول صیفی‌جات نظیر خیار، هندوانه، طالبی، بادمجان، گرگه(گرمک)، لوبیا و گوجه آماده می‌کنند.

رستم کوهنی اظهار داشت: الان فصل کار و تلاش کشاورزان است و همه ما از بزرگ و کوچک و زن و مرد در تلاش هستیم تا حاصل یک سال رنج و دستمزد خود را جمع‌آوری کنیم.

کرونا نمی‌تواند زندگی روستا را تعطیل کند

وی افزود: زندگی و کار در روستا هیچ وقت تعطیل بردار نیست زیرا ما روستایی‌ها همچون شهرنشین‌ها نیستیم که حقوق و درآمدی داشته باشیم و تنها به ازای فعالیت و کار و تلاشی که در زمینه کشاورزی و دامداری داریم می‌توانیم زندگی خود را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: تا حالا هم کرونا به روستای ما در بانگنجاب نیامده است و خوشبختانه مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

کوهنی گفت: شور و حال زندگی روستا و مردم خستگی‌ناپذیر آن همیشه تداوم دارد و مردم به کار و تلاش زنده‌اند، اینجا شنبه و جمعه ندارد هر روز که کار باشد همه پای کار هستند و در هر فصل که نیاز به همکاری و مشارکت برای جمع‌آوری محصولات باشد همه به هم کمک می‌کنند.

یکی دیگر از اهالی روستای کله‌جوب سیروان نیز گفت: مردم روستا از همان بچگی با کار و تلاش بزرگ می‌شوند و زندگی آنها عجین با سخت کوشی و تلاش است.

شیرین‌بانو رضایی اظهار داشت: البته زحمت و تلاش زنان روستا بیشتر از مردان است زیرا ما علاوه بر کارهای کشاورزی باید در خانه‌داری و تربیت فرزندان و تهیه مواد مصرفی و همچنین تولید انواع مواد پروتئینی و لبنیات نیز فعالیت کنیم.

وی اضافه کرد: تلاش و کوشش زنان روستا بسیار زیاد است اما به چشم نمی‌آید و تنها افراد در صورتی متوجه این زحمات می‌شوند که زن روستا بمیرد و مریض شود و کارها لنگ بماند.

وی در خصوص بیماری کرونا و تاثیر آن بر روند فعالیت افراد روستا نیز گفت: اطلاعیه‌ها و اخبار مختلفی منعکس شده است و به رعایت بهداشت و شستن دست‌ها و همچنین استفاده از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده تاکید شده است اما به خاطر مشغله‌های کاری معمولا زیاد این موارد را رعایت نمی‌کنیم.

وی درباره اینکه تاکنون کسی از اهالی روستا به کرونا مبتلا شده است نیز گفت: تاکنون موردی از این بیماری در روستای ما مشاهده نشده است اما دهیار روستا همیشه به ضدعفونی روستا مشغول است.

فعالیت دهیاران و بهورزان برای مهار کرونا در روستا

در این میان فعالیت‌های بهورزان و مراقبان بهداشتی نیز این روزها در روستاها زیاد شده است و آنها  هم وظیفه ضدعفونی معابر روستایی و هم مشاوره به اهالی و نیز شناسایی و هدایت و مراقبت از بیماران کرونایی در روستاها  را نیز برعهده دارند.

مدیرکل امور روستایی استانداری ایلام گفت: با توجه به استمرار کرونا، دهیاران باید در گندزدایی روستاها همچنان فعال و پیگیر باشند.

سید حسینعلی موسوی اظهار داشت: باتوجه به اینکه بیماری کرونا هنوز مهار نشده است نباید از انجام عملیات گندزدایی و توجه به مسایل بهداشتی غافل شد.

وی ادامه داد: باید فرهنگ در خانه ماندن، پرهیز از تردد غیرضروری و رعایت فاصله گذاری هوشمند توسط افراد مد نظر باشد.

وی از دهیاران خواست تا با مشارکت دفتر روستایی استانداری بحث بهداشت را از طریق خانه های بهداشت به منظور حفظ سلامت روستائیان و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا پیگیری کنند.

موسوی گفت: تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد گندزدایی روستاها در ۵۲۰ روستای استان انجام گرفته است.

وی افزود: همچنین ۲۵۰ مورد نصب بنر، ارایه آموزش بهداشتی و راه اندازی سامانه پیامکی به منظور اطلاع رسانی بیشتر به روستائیان استان توسط دهیاران انجام شده است.

وی اظهار داشت: دهیاران همپای سایر مسئولان برای حفظ سلامت مردم روستا در تلاش اند و سعی دارند با انجام اقدامات پیشگیرانه نقش مهمی در عدم ابتلای مردم روستا به کرونا داشته باشند.

موسوی گفت: هرچند اکنون فصل برداشت محصولات کشاورزی است اما نباید مردم وجود بیماری کرونا را کم اهمیت بگیرند بلکه برای حفظ سلامت خود و خانواده هایشان به رعایت پروتکل های بهداشتی اعلامی از سوی بهورزان و دهیاران توجه کنند.

روزهای تعطیل و گردشگری در روستا 

بخشدار سیوان نیر گفت: معمولا در روزهای آخر هفته که تعطیل است بیشتر مردم برای تفریح به روستاهای اطراف شهرها می‌روند که این امر خطر افزایش شیوع کرونا را به همراه دارد.

علی نیکوکار اظهار داشت: با وجود اطلاع‌رسانی و اعلام عدم پذیرش مسافر و گردشگر اما برخی از شهروندان اصلا رعایت نمی‌کنند و این یک دغدغه و نگرانی است. 

وی تاکید کرد: با مصوبه شورای سلامت و برای پیشگیری از شیوع کرونا همه بازارهای هفتگی در روستاهای این شهرستان تعطیل شده است و دهیاران بر عدم برگزاری هرگونه اجتماع و مراسم، نظارت بر نانوایی‌ها و جلوگیری از حضور مردم در تفرجگاه‌ها نظارت دارند.

نیکوکار اظهار داشت: در دیگر مناطق روستایی استان نیز اقدامات مشابهی در حال انجام بوده و تلاش می‌شود تا محیط‌های روستایی از شیوع کرونا محافظت شوند.

به گفته وی در اکثر روستاها محلول‌پاشی و ضدعفونی انجام شده، بسته های بهداشتی‌در بین روستاییان توزیع و  اقدام به نصب بنر و توصیه‌های بهداشتی  شده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی و گندزدایی در مراکز خرید محصولات کشاورزی 

با توجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی و خرید محصولات تضمینی از جمله گندم، غلات و دانه‌های روغنی در استان ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در مراکز خرید این محصولات و جلوگیری از ازدحام  و تجمع در آنها ضروری است.

مدیرکل غله و شرکت خدمات بازرگانی ایلام گفت: تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز خرید محصولات کشاورزی اجرا شده و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مدنظر خواهد بود تا از تجمع بیش از حد کشاورزان در این مراکز جلوگیری شود.

کامران سلیمان‌پور افزود: برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، تب‌سنج در اختیار مراکز خرید محصولات قرار خواهد گرفت تا کشاورزان قبل از ورود به مرکز کنترل و غربالگری شوند.

وی تاکید کرد: آموزش مجازی عاملان خرید تصمینی گندم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جهت تامین سلامت عمومی جامعه اولویت اصلی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان در فصل جدید برداشت و خرید گندم است.

وی گفت: ۴۰ مرکز خرید گندم در سراسر استان با ظرفیت پذیرش ۴۰۰ هزار تن گندم فعال است که ۱۵ مرکز متعلق به شرکت غله و خدمات بازرگانی و ۲۵ مرکز نیز مربوط به اداره کل تعاون روستایی به عنوان خریدار مباشر است و در همه این مراکز به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پروتکل ها تاکید شده است.

مناطق شهری و روستایی ایلام در ابتلا به کرونا تفاوتی ندارند

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هیچ اختلاف آمار معناداری در زمینه ابتلا به کرونا بین مشاغل و سکونتگاه‌های مختلف از جمله مناطق شهری و روستایی وجود ندارد و در اولین فرصت آمار تفکیکی تعداد مبتلایان به کرونا در نقاط شهری و روستایی ارائه می شود.

 دکتر جمیل صادقی‌فر همراهی مردم، ماندن در خانه، جلوگیری از خروج بی رویه از منزل و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را مهم ترین اصل در مقابله با کرونا دانست و افزود: شهرستان های ایوان، مهران و دهلران در دهه دوم فروردین سیر صعودی مبتلایان در استان را داشتند اما این شهرستان ها به دلیل رعایت پروتکل های و دستورالعمل های بهداشتی در دهه سوم فروردین روند کاهشی قابل کنترلی داشته است.

۳۰۰ بهورز در تلاش برای مهار کرونا در روستاها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۳۰۰ بهورز در استان در بیش از ۲۰۴ خانه بهداشت در حال فعالیت هستند که محیطی‌ترین ارائه کننده خدمات ما در حوزه بهداشت استان هستند.

وی تاکید کرد: بهورزان استان در این برهه از زمان و با انتشار کرونا علاوه بر آموزش های چهره به چهره و انجام شرح وظایف خود خدماتی نظیر مراقبت از مادران باردار، مراقبت از بیماران دیابتی و سایر بیماری های پرخطر را ارائه می کنند.

بهورزان از گروه‌های پرخطر مقابله با کرونا

صادقی فر با بیان اینکه فراتر از الزام قانونی و پروتکل ابلاغی وزارت بهداست نیازمند همکاری و همراهی صنوف و ادارات مختلف هستیم، گفت: عدم رعایت پروتکل و دستورالعمل های بهداشتی از طرف یک شخص ممکن است خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

وی ضمن تاکید بر گندزدایی و ضدعفونی معابر و مکان هایی که که محل تماس مردم بوده و پر تردد هستند، افزود: گندزدایی و ضدعفونی اسطبل ها، مکان های محل نگهداری احشام و مواردی از این قبیل خیلی مورد تایید ما نیست.

صادقی‌فر اظهار داشت: با کمک این بهورزان خوشبختانه در مرحله اول موفق به اجرای طرح غربالگری در ۹۵ درصد جمعیت استان شدیم که با توجه به جمعیت روستایی و عشایری، بهورزان ناچار بودند چهره به چهره با افراد مواجه شوند.

وی تاکید کرد: بهورزان از گروه‌های پر خطر در مقابل بیماری کرونا با ارایه آموزش‌ها و پیگیری روزانه محافظت می‌کنند و با توجه به سواد سلامت مردم و همکاری با بهورزان می‌توان در مهار این بیماری در مناطق روستایی موفق عمل کرد.

کرونا آتش زیر خاکستر

دکتر صادقی‌فر گفت: مردم نباید فریب آمار کم ابتلا به کرونا  را بخورند و بدون توجه به رعایت بهداشت در بازار و محافل مختلف حاضر شوند زیرا کرونا آتش زیر خاکستر است و ممکن است موجب ایجاد بحران شود که این امر تنها ناشی از بی توجهی مردم به ترددهای غیرضروری در سطح شهر ایلام است.

وی اضافه کرد: با کمک دهیاران علاوه بر ضدعفونی روستاها دفع اصولی پسماندها نیز پیگیری شده است که انتظار داریم بیشتر به این مساله توجه شود.

وی از مردم خواست همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش و عدم حضورغیر ضروری در بازار توجه داشته باشند.

بر اساس اعلام کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر در کشور  تا روز ۲۹ اردیبهشت ۹۹ به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۷ هزار و ۵۷ نفر رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha