۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۴۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83775397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آمریکا: چین بدلیل نیازهای پزشکی، شدت شیوع کرونا را مخفی کرد

تهران- ایرنا- وزارت امنیت داخلی آمریکا مدعی شد، رهبران چین به عمد شدت همه‌گیری ویروس کرونا را از جهان مخفی کردند تا نیازهای پزشکی لازم را برای مقابله با آن ذخیره کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسناد اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که مقام‌های آمریکایی بر این باورند که چین شیوع گستره ویروس کرونا و مسری بودن بیماری را پنهان کرد تا مواد لازم پزشکی را برای مقابله با آن انبار کند.

در گزارش چهار صفحه‌ای اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) این وزارتخانه آمریکایی، به مخفی‌کاری عمدی مقام‌های چینی درباره شدت این همه‌گیری از اوایل ماه ژانویه (دی) اشاره شده است.

این گزارش در حالی مطرح شده که دولت ترامپ انتقادها از چین را افزایش داده و مایک پمپئو وزیر امور خارجه دیروز(یکشنبه ۱۴ اردیبهشت) چین را در گسترش ویروس مقصر و این کشور را ملزم به پاسخگویی دانست.

این گزارش در قالب اطلاعات محرمانه نیست و گفته شده «فقط برای استفاده رسمی» تهیه شده است.
براساس این گزارش، چین ضمن کم اهمیت نشان دادن شدت ویروس کرونا، واردات نیازهای پزشکی را افزایش و صادرات آن را کاهش داد. پکن همچنین در راستای چنین اقدامی، محدودیت‌های صادراتی را نادیده گرفته و ارائه داده‌های تجاری خود را به تاخیر انداخته و یا مبهم عمل کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است: چین از ارائه اطلاعات به سازمان جهانی بهداشت درخصوص «مسری بودن» این ویروس در ماه ژانویه(دی‌) خودداری کرد تا بتواند به میزان لازم نیازهای پزشکی خود را از خارج تامین کند و واردات ماسک، گان جراحی و دستکش افزایش چشمگیری داشت.

بر اساس این گزارش، این نتایج بر اساس احتمال ۹۵ درصدی تغییر در رفتار صادراتی و وارداتی چین بوده که روندی عادی نداشته است.

آسوشیتدپرس نوشت: چین در ۳۱ دسامبر (۱۱ دی ۹۸) سازمان جهانی بهداشت را از شیوع این ویروس آگاه کرد. در سوم ژانویه (۱۳ دی) با مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تماس گرفت و در ۸ ژانویه (۱۸ دی) این ویروس جدید را به عنوان یک عامل تولید بیماری (پاتوژن) معرفی کرد.

کارشناسان می‌گویند، خاستگاه ویروس کرونا از خفاش است و ساخته دست بشر نیست. ویروس شناسان می‌گویند احتمال این که شیوع این ویروس از یک حادثه آزمایشگاهی باشد اندک است هر چند که دانشمندان می‌گویند هنوز در حال بررسی دوره انتقال آن از حیوان به انسان هستند.

چین، ضمن تکذیب اتهام‌های مقام‌های دولتی آمریکا درباره شیوع این ویروس، به اشتباهات کاخ سفید در مقابله با این ویروس اشاره کرده است.
2023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha