محمدحسن بهادر روز سهشنبه در جریان مراسم راهاندازی این سامانه در مشهد افزود: سامانه ثبت الکترونیک دفاتر اسناد رسمی از سال ۹۲ راهاندازی شده است و از امروز سامانه استعلام از ادارات مالیاتی توسط دفاتر اسناد رسمی مشهد برای صدور مفاصا حساب مالیاتی به صورت آزمایشی راهاندازی شد.
وی ادامه داد: پس از کسب آمادگی و آموزش توسط سران دفاتر اسناد رسمی استان این امر در تمامی شهرستانها اجرایی خواهد شد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: در مرحله اول طرح استعلام برخط برای نقل و انتقالات قطعی و قطعی رهنی که دارای پایانکار با کاربری مسکونی هستند، انجام میشود و برای سایر املاک تا کامل شدن روند اجرای طرح، استعلام از ادارات امور مالیاتی مانند گذشه به صورت فیزیکی انجام خواهد شد.
وی افزود: املاک دارای بدهی مالیاتی پس از ثبت و ارسال استعلام توسط دفاتر اسناد رسمی، میزان مالیات آنها توسط سامانه اداره امور مالیاتی محاسبه و قبض مالیاتی به صورت الکترونیکی به دفاتر اسناد رسمی ارسال میشود.
بهادر ادامه داد: مراجعین میتوانند در دفاتر اسناد رسمی مالیات مشخص شده ملک خود را پرداخت و گواهی مالیاتی شامل اطلاعات ملک مورد معامله را دریافت کنند.
وی گفت: این گواهی دارای کد "یکتایی" است و در اسناد تنظیمی توسط دفاتر اسناد رسمی به عنوان گواهی مالیاتی ثبت میشود .
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی افزود: شناسه یکتا مختص گواهی مالیاتی است و به مدت سه ماه اعتبار دارد.
استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۳۹ واحد ثبتی مصوب دارد که این تعداد معادل ۶ درصد از کل واحدهای ثبتی فعال در کشور است.
۵۰۶ دفتر اسناد رسمی و ۲۳۰ دفتر ازدواج و طلاق در خراسان رضوی به طور متوسط ماهیانه ۲۷۲ هزار خدمت به مردم ارائه میدهند.
نظر شما