اثر کرونا بر فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- شیوع و گسترش ویروس کرونا، اهالی فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری را خانه‌نشین کرد، که با این خانه‌نشینی، فعالیت‌های هنری آنها به طور کامل تعطیل شد.

در سالهای گذشته، کسب و کار گروه‌های فرهنگی و هنری در ماه‌های آخر سال و همزمان با شروع سال جدید از رونق خوبی برخوردار بود. 

هنرمندان نمایشی چندین تئاتر را به روی صحنه می‌برند، اهالی  موسیقی کنسرت‌ها را برای این روز برنامه‌ریزی می‌کردند و اهالی کتاب و مراکز فروش محصولات فرهنگی چشم امید به این روزها داشتند تا با فروش محصولات و نشریات خود، رونق بیشتری را به بازار اقتصاد فرهنگ و هنر بدهند.

اما حالا با شرایط پیش‌آمده در این دوران کرونایی به طور تقریبی همه این کسب و کارها تعطیل و هنرمندان و اهالی فرهنگ از اتفاق پیش آمده بیش از سایر گروه‌ها دچار مشکل شدند و  به نظر می‌رسد در این روزها، وضعیت اقتصادی جامعه فرهنگ و هنر شکننده‌تر از سایر صنوف باشد.

دغدغه هنرمندان چهارمحال و بختیاری در روزهای کرونایی

رییس انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری، در رابطه با مشکلات هنرمندان در روزهای کرونایی، گفت: هنرمندان حوزه‌های مختلف به خصوص  تئاتر، تنها راه معیشتی و کاریشان از طریق پروژه‌های مقطعی و قراردادهایی است، که دارند.

فرشید بزرگ‌نیا در گفت و گو با ایرنا افزود: حالا که همه این پروژه‌ها و قراردادها لغو شده است، هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شوند و مطالبه اهل فرهنگ و هنر از دولت این است که فرهنگ و هنر را فراموش نکنند.

وی، مشکلات مالی را از بزرگترین چالش‌های تئاتر در این دوره دانست و تصریح کرد: بزرگترین نقطه ضعف ما در بحث منابع مالی و امکانات سخت‌افزاری است، بدون شک اگر مشکلات مالی هنر نمایشی استان و هنرمندان این عرصه برطرف شود، گروه‌های تئاتر این استان به حدی قوی و فعال هستند که بتوانند در این روزهای کرونایی، در کنار شهروندان با اجراهای تک نفره خود به صورت آنلاین فعالیت داشته باشند.   

وی، در ادامه به کمک‌های صندوق رفاه هنرمندان اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود در فضای معیشتی کمک اندکی به هنرمندان تئاتر از طریق صندوق حمایت از هنرمندان انجام می‌شود، اما بقطع در حدی نیست که جبران مشکلات کند و ما در حد توان برنامه‌ریزی و عمل می‌کنیم، بنابراین اکنون زمان آن است که دولت با پویش ویژه خود کنار فرهنگ و هنر قرار بگیرد.

این هنرمند شهرکردی، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و شرایط اضطراری جامعه گفت: ما از اسفندماه سال گذشته تاکنون هیچ نمایشی را به روی صحنه نبرده‌ایم و شایسته است دولت، هنرمندانی که خانه‌نشین شده‌اند را مورد حمایت قرار دهد.

بزرگ‌نیا تصریح کرد: با آنکه بسیاری از هنرمندان سال هاست در این حوزه فعالیت می کنند، بیمه نیستند، این افراد نیز این روزها مانند بسیاری از مردم در قرنطینه هستند و کار نمی کنند، از این رو برای این افراد باید فکری شود.

علیرضا رقیبی از دیگر هنرمندان استانی نیز درباره مشکلات کرونایی اهالی هنر بخصوص هنرمندان عرصه موسیقی می‌گوید: بسیاری از استادان، پیشکسوتان و هنرمندان از وزاتخانه درخواست دارند در این شرایط کرونایی، آن‌ها و به ویژه مدرسان و مدیران آموزشگاه‌های موسیقی را حمایت کنند.

این هنرمند تصریح کرد: تنها منبع درآمد مدرسان و مدیران آموزشگاها از طریق تدریس است، که با تعطیلی آموزشگاه‌ها برای امرار معاش با مشکل مواجه شدند،‌ بنابراین اگر حمایتی از آن‌ها نشود، وضعیت اقتصادی زندگی آنان سخت می‌شود.

رحیم عدنانی از دیگر هنرمندان عرصه موسیقی استان نیر درباره وضعیت معیشتی هنرمندان می‌گوید: شرایط فعلی ضمن اینکه برای همه مردم سخت است، برای جامعه هنری سخت‌تر است، اکنون فعالیت‌های موسیقی از جمله کنسرت و آموزش که منبع درآمد افراد این حوزه بود، تعطیل شده است.

این خواننده موسیقی مقامی و سنتی ایران، به تعطیلی برنامه‌های هنری از اسفندماه اشاره می‌کند و می‌گوید: به طور معمول هنرمندان بخصوص بخش موسیقی، برنامه‌ریزی‌های خود را برای ماه‌های آخر سال و شروع سال جدید انجام می‌دهند، در این ایام برنامه‌های زیادی را اجرا و از این راه معیشت خود را تامین می‌کنند،ولی متاسفانه امسال با گسترش بیماری کرونا همه گرفتار شدند و اهالی هنر شوک زیادی را متحمل شدند.

مدیر مسئول روزنامه عصر قلم در شهرکرد، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مصوبه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا در خصوص تعطیل شدن رسانه‌های چاپی تا ۲۳ فروردین‌ماه، گفت: این تصمیم گیری، نشریات چاپی را به لبه پرتگاه ورشکستی کشاند.

مجید تقیان افزود: پس از  ۲۳ فروردین ماه که نشریات اجازه فعالیت گرفتند، تنها تعدادی انگشت‌شمار از نشریات چاپی استان، فعالیت خود را شروع کردند که این امر باعث متضرر شدن مسئولان این رسانه‌ها و همچنین بیکاری فعالان این عرصه می‌شود.

به گفته وی، هم‌اکنون افزایش هزینه‌ها، چاپ، کاهش آگهی‌های خصوصی و دولتی به عنوان منبع درآمد نشریات چاپی از مهمترین مشکلات روزهای کرونایی برای نشریات چاپی است که منجر به تعطیلی برخی از این رسانه‌ها و تعدیل نیرو شده است.

مدیرمسئول هفته‌نامه امروز، هم معتقد است که اصحاب رسانه امروز با مشکلاتی مواجه هستند و کسی صدایشان را نمی‌شوند.

ارسلان احمدی افزود: رسانه‌های چاپی در این روزهای کرونایی علاوه بر مشکلات گذشته، از کم شدن استقبال مردم برای  اشتراک، کم شدن آگهی و بدهی اجاره دفتر مواجه هستند.

وی اظهار داشت:در روزهای کرونایی نشریات چاپی در سبد خانوار جایگاهی ندارند و افراد اخبار را از رسانه‌های آنلاین و برخط دریافت می‌کنند، که این امر ضربه به اقتصاد رسانه چاپی است.

مشاغل فرهنگی و هنری آسیب‌دیده از کرونا حمایت می‌شوند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: گسترش و شیوع بیماری کرونا از اسفندماه ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹ در مجموع ۶۰ میلیارد ریال  به حوزه فرهنگ و هنر استان خسارت وارد کرد.

ابراهیم شریفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع کرونا به ۲ هزار و۸۵۰ نفر بخش فرهنگ و هنر استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم خسارت وارد کرده است.

وی تصریح کرد: این تعداد در سه حوزه هنری، فرهنگی، رسانه و تولید محتوای دیجیتال در استان مشغول به فعالیت بودند.

شریفی خاطر نشان کرد: از این تعداد هزار و ۱۰۰ نفر در حوزه هنر، در بخش فرهنگ یک هزار و ۵۰۰ نفر و در بخش تولید محتوای دیجیتال و رسانه بیش از ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت  فرهنگی و هنری در استان دارند، که با گسترش و شیوع کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، خسارت سنگینی را متحمل شدند.

وی، با اشاره به اینکه جامعه هنر، اصحاب فرهنگ و رسانه نیز مانند بقیه اصناف از بابت شیوع کرونا متضرر شده‌اند،تصریح کرد: انجمن‌های سینمایی، موسیقی، هنرهای تجسمی، آموزشگاه‌های موسیقی، ناشران و کتاب فروشی‌ها و مطبوعات در این ایام بیشترین خسارت را دیده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: مجتمع‌ها و پردیس‌های هنری و سینمایی، استودیوی سینمایی، خانه مد و لباس، استودیوهای ضبط صدا، سالن‌های سینما و تئاتر، تماشاخانه‌ها، فروشگاه‌ها، بازارچه‌ها و حراجی‌های هنری، آموزشگاه‌های آزاد هنری و سینمایی، هنرستان‌ها، نگارخانه‌ها، کافه گالری‌ها، موسسات توزیع و پخش فیلم و موسسات تولید فیلمسازی کسب و کارهای خسارت وارده شده در بخش هنری هستند.

شریفی،با اشاره به اینکه پایگاه‌های خبری، مووسسات مطبوعاتی، رسانه‌ای آنلاین و مکتوب و نشریات، بخش‌های صدمه دیده شده حوزه رسانه و تولید محتوای دیجیتال هستند، افزود: در قسمت فرهنگی نیز کتابفروشی‌ها، کانون آگهی و تبلیغات، موسسه و مجتمع فرهنگی، موسسه قرآن و عترت، مراکز انتشاراتی، مراکز خدمات چاپی، فروشگاه خدمات و محصولات، فرهنگی، مراکز پخش و توزیع کتاب و کالاهای فرهنگی، کافه کتاب و کافه زیارتی خسارت دیده‌اند.

شریفی افزود: پس از جمع‌بندی نهایی، نامه برآورد خسارت حوزه فرهنگ و هنر کشور توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت مطرح شدن در جلسه کمیته اقتصادی ستاد ملی کرونا ارسال می‌شود و امید است در این خصوص اخبار خوبی برای استان منتشر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان اظهار امیدواری کرد با ریشه‌کن شدن ویروس کرونا با رعایت نکات بهداشتی، شرایط عادی و رونق تمامی کسب و کارها به ویژه حوزه فرهنگ و هنر در سراسر کشور فراهم شود.

وی ‌گفت: در این مدت بیشتر اقشار جامعه نظیر هنرمندان و خبرنگاران با خسارت‌هایی روبرو شدند و حتی کنسرت‌ها و تئاترها اجازه اجرا نداشتند، که خسارت‌های هنرمندان آسیب‌دیده بررسی و با توجه به شرایط با پرداخت کمک‌های بلاعوض و یا تسهیلات سازمانی از آن‌ها دلجویی خواهد شد.

شریفی، در پایان با قول پیگیری بیمه خبرنگاران، گفت: در این دوره شرایط سخت، بعد از پزشکان شخص دوم خبرنگاران در صحنه بودند و خبرنگاران تحت هیچ شرایطی رسالت خود را ترک نکردند و وظیفه خود می دانیم که برای مشکلات آن‌ها از جمله بیمه تلاش کنیم.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha