محسن بهشتی روز چهارشنبه در جلسه شورای ترافیک در سالن کرامت استانداری، افزود:رودخانه قم از ناحیه بارشهای سیلابی بهشدت آسیبپذیر است و گنجایش حجم آب به میزان بالا را ندارد.
وی تصریح کرد: در طول چند دهه اخیر بهصورت مستمر از عرض رودخانه قم کاهش و به خیابانهای پیرامونی افزودهشده است.
وی همچنین اظهار داشت: فروشگاه کوثر به دلیل تجاوز به حریم رودخانه دو ماه برای تعیین تکلیف پارکینگ اختصاصی خود فرصت داشته و بعدازآن این پارکینگ جمعآوری میشود.
بهشتی بیان کرد: همچنین برای کنترل سیلاب مسیر دسترسی بیمارستان امام رضا(ع) و استخر نیکاندیش نیز باید جمعآوری شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: شهرداری قم تا سال ۱۴۰۰ باید پل دسترسی بهصورت روگذر به بیمارستان امام رضا(ع) را احداث کند و به مرحله بهرهبرداری برساند.
وی با اشاره به کارکرد اصلی بلوار سردار شهید سلیمانی اظهار داشت: تجربه ثابت کرده که نباید با ذات طبیعت درگیر شد و تا حد امکان کارکرد رودخانه بودن این محور را حفظ کرد.
وی ادامه داد: با حذف ۵ رمپ دسترسی به رودخانه قم بر بار ترافیکی شهر قم افزوده میشود اما ایمنی رودخانه و امکان کنترل سیلاب بهبود مییابد.
مسیر رودخانه قمرود از اوائل دهه ۸۰ شمسی برای آمدوشد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سالهای گذشته بهصورت بلوار در ۲ مسیر در حدود هشت کیلومتر بهصورت رفتوبرگشت در آمده است.
وقوع سیل ۱۱ فروردین سال ۱۳۸۸ در بستر این رودخانه که جان چهار تن را گرفت، باعث شد از آن زمان مسئولان قم نسبت به بارشهای شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته باشند.
زیرساخت دوچرخهسواری در قم فراهم نیست
وی در ادامه با اشاره به طرح جامع دوچرخهسواری قم ابراز کرد:برنامه شهرداری برای افزایش ضریب استفاده از دوچرخه به هشت درصد در ۱۳ سال آینده روند بسیار مشکلی دارد.
بهشتی یادآور شد: در ایام شیوع کرونا برخلاف کشورهای غربی آمار استفاده از وسایل شخصی افزایش داشته و مردم به سمت استفاده از دوچرخه روی نیاوردهاند.
وی گفت: خیابانهای قم امنیت نسبی برای دوچرخهسواران ندارد و زیرساختهای استفاده از این وسیله ایجاد نشده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ابراز کرد: در طرح جامع دوچرخهسواری شهرداری قم،باید عدالت در توزیع رعایت شود و اینکه طرح آزمونه شهرداری در منطقه چهار بهعنوان یکی از مناطق مرفه قم اجرا شود، پذیرفتنی نیست.
بهشتی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که کارهای نمادین برای فرهنگسازی دوچرخهسواری اثرگذار نبوده و باید به دنبال کارهای کارشناسی مشترک فرهنگی و ترافیکی برویم.
وی بیان داشت: ۱۱۶ تن سال گذشته براثر تصادفهای درونشهری در قم جان باختند که نشان میدهد زیرساختهای ترافیکی شهر قم مطلوب نیست و در این شرایط توسعه دوچرخهسواری میتواند بخشی از آمار تصادفها را کاهش دهد.
نظر شما