نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم - صبح پنجشنبه

قم - ایرنا - افزایش استفاده از وسایل شخصی در روزهای کرونایی، بازگشایی مطب دندان‌پزشکان برای امور اورژانسی، تولید ۳۵۰ هزار ماسک توسط جهادگران و برگزاری مجازی مسابقه‌های کاراته بانوان؛ سرخط مهم‌ترین اخبار روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه جاری استان قم درباره کرونا بود.

عادی‌سازی وضعیت کرونا در قم خطرناک است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بی‌توجهی به مسائل بهداشتی و عادی‌سازی موضوع کرونا در قم خطرناک است و مردم باید فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش را جدی بگیرند.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس افزود: مناطق آلوده‌تر قم به کرونا شناسایی و نسبت به غربالگری فوری آن‌ها اقدام شده است.

افطاری به صرف کرونا  

باوجود تاکید بسیار پزشکان و مسئولان بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از هرگونه تجمع مردم برای قطع زنجیره کرونا، متاسفانه شاهد هستیم که در سطح شهر قم همچنان به شکل گسترده‌ای نسبت به این امر بی‌توجهی صورت می‌گیرد.

درحالی‌که قم در «وضعیت قرمز» کرونایی قرار دارد، بسیاری از مردم و مسئولان در سطح استان همچنان با برگزاری اجتماعات، سفرها، نشست‌ها، اجتماعات و مهمانی‌های غیرضروری نسبت به فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌توجهی نشان می‌دهند.

افزایش استفاده از وسایل شخصی در روزهای کرونایی

محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، در جلسه شورای ترافیک در بخش دیگر سخنان خود افزود: در ایام شیوع ویروس کرونا برخلاف کشورهای غربی آمار استفاده از وسایل شخصی افزایش داشته است و مردم به سمت  استفاده از دوچرخه روی نیاورده‌اند.

بازگشایی مطب دندان‌پزشکان برای امور اورژانسی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، از بازگشایی دوباره مطب‌های دندانپزشکی استان برای انجام اقدام های اورژانسی خبر داد.

محمود پرهام در گفت‌وگویی افزود: با توجه به نیاز مردم به خدمات دندانپزشکی، دندان‌پزشکان می‌توانند مطب‌های خود را پس از ثبت در سامانه سلامت به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir بازگشایی کنند.

نباید دورهمی‌ها و مهمانی‌های افطاری در شرایط کرونایی برگزار شود

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم، بابیان این‌که در شرایط کرونایی نباید دورهمی ها و مهمانی های افطاری برگزار شود، گفت: گروه‌های پرخطر ازجمله افراد مسن، مادران باردار و افراد با نقص ایمنی به‌هیچ‌عنوان نباید در معرض تجمع‌ها و دورهمی ها قرار بگیرند.

محمد نیک پور در گفت‌وگو با ایرنا، بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط همه مردم حتی در برخورد با اقوام و آشنایان تأکید و اضافه کرد: دست‌اندرکاران تهیه و توزیع افطاری‌ها و کمک‌های معیشتی برای نیازمندان نیز باید ضمن برخورداری از سلامت کامل، بهداشت فردی را کاملا رعایت و از وسایل محافظتی همچون ماسک و دستکش استفاده کنند.

تولید ۳۵۰ هزار ماسک توسط جهادگران

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی ابن ابی‌طالب(ع) قم گفت: گروه‌های جهادی استان در مقابله با شیوع ویروس کرونا حضوری چشمگیر داشتند و بیش از ۳۵۰ هزار ماسک تولید کردند.

سرهنگ پاسدار محمود داوودآبادی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا درقم سه‌هزار جهادگر در قالب ۱۵۰ گروه جهادی فعالیت داشته‌اند که توانسته‌اند در این ۲ ماه اخیر با استفاده از ظرفیت ۳۱ کارگاه تولیدی و خیاطی، بیش از ۳۵۰ هزار ماسک تولید کنند.

کاهش پرونده‌های نزاع

بر اساس گزارش پزشکی قانونی قم، پرونده‌های نزاع و درگیری استان برای نخستین بار در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن کاهش پیداکرده‌است.

کاهش پرونده‌های ورودی در مورد مرکز رسیدگی به مراجعات نزاع و درگیری هم صادق بوده و برای اولین بار در قم روند کاهشی در موارد نزاع ارجاعی به پزشکی قانونی اتفاق افتاده‌است.

با رعایت پروتکل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، از اواخر بهمن‌ماه سال ۹۸ سبب کاهش حضور مردم در مجامع عمومی شده و تعداد مراجعه به پزشکی قانونی نیز در این مقطع زمانی تحت تاثیر شرایط پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کاهش قابل‌ملاحظه‌ای پیداکرده است که می‌توان این موضوع را در ایجاد روند کاهشی موارد نزاع تاثیرگذار قلمداد کرد.

دعا و نیایش برای نابودی کرونا موجب وحدت ادیان می‌شود

آیت‌الله احمد مبلغی فقیه مجتهد ناظر بر امور حلال کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به پیشنهاد اخیر خود برای قرار دادن یک روز به‌عنوان دعا باهدف ریشه‌کن شدن بیماری کرونا در سطح بین‌الملل گفت: این امر سبب تقویت وحدت ادیان و همچنین نیایش بندگان در پیشگاه خالق خود می‌شود و البته این موضوع به معنای اجتناب از فعالیت‌های بهداشتی نیست.

راه‌اندازی نخستین سالن اختصاصی بدن‌سازی پس از کرونا

رییس هیات بدن‌سازی و پرورش اندام استان قم گفت: با پیگیری‌های مستمر و مساعدت اداره کل ورزش و جوانان، سالن بدن‌سازی مجموعه ورزشی میثم برای تاسیس نخستین خانه بدن‌سازی قم در اختیار هیات قرار گرفت.

سعید آمده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تعمیرات اساسی و تجهیز این مکان ان‌شاءالله پس از عادی شدن شرایط به خاطر شیوع ویروس کرونا این مکان در ۲ بخش بانوان و آقایان آغاز به کار خواهد کرد.

برگزاری مجازی مسابقه‌های کاراته بانوان

نفرات اول تا سوم مسابقات مجازی کاراته بانوان استان قم با پایان رقابت ۷۰ کاراته‌کا از ۱۴ باشگاه در سه رشته معرفی و تجلیل شدند.

هیات کاراته استان قم، به علت شیوع ویروس کرونا، مسابقه‌های مجازی کاراته بانوان را با حضور ۷۰ شرکت‌کننده از ۱۴ باشگاه فعال کاراته قم در سه رشته زیرمجموعه این هیات شامل کیهون، کاتا و کومیته (اجرای تکنیک) برگزار کرد، رقابت‌هایی که در ۲ بخش غیرکنترلی و کنترلی با ارسال فیلم از منزل به انجام رسید و برترین‌های آن در تمام رده‌های سنی معرفی شدند.

اقدام‌های ناجا موجب رعب و وحشت احتکارکنندگان شده ‌است

فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: ناجا در برخورد با کسانی که اقلام بهداشتی را احتکار می‌کردند، وارد عمل و باعث رعب و وحشت آنان شد.

سردار حسین اشتری در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات ناجا طی سال گذشته در امر مقابله با شیوع ویروس کرونا افزود:‌ به‌لطف الهی و هدایت های رهبری بحمدالله درصحنه حضور داشتیم و مأموریت‌ها را به‌خوبی انجام دادیم.

پروتکل‌های بهداشتی در مراکز آموزشی ناجا به‌خوبی رعایت می‌شود

فرمانده ناجا همچنین در حاشیه آیین تکریم و معارفه فرمانده انتظامی استان قم به خبرنگاران گفت: در مراکز آموزشی نیروی انتظامی همه پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت می‌شود عزیزان طی دوره آموزشی، غربالگری و تست می‌شوند تا اگر احیانا مواردی مشکوک باشد قرنطینه و رسیدگی‌های پزشکی انجام شود.

امیدواریم مساجد زودتر باز شوند

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عدم بازگشایی مسجدها، اظهار کرد: امیدوار هستیم به‌زودی مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به روی مردم باز شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در مدرسه علمیه معصومیه قم افزود: مساجد و اماکن مذهبی بنا بر آمار وزارت بهداشت کمتر از یک درصد در انتقال این ویروس خطرناک تاثیر دارند.

تعطیل کردن مراکز دینی‌ شیعیان در آلمان اقدامی نابخردانه است

۱۰۰ موسسه و سازمان مردم نهاد فعال فرهنگی بین‌المللی و حقوق بشری حوزوی با صدور بیانیه‌ای، با محکوم کردن جلوگیری از فعالیت مراکز دینی و فرهنگی لبنانی‌های مقیم آلمان آن را اقدامی نابخردانه و ناشی از تحمیل‌های سیاسی معنادار دانستند.

در این بیانیه آمده است: در سایه تحولات جهانی اخیر که متاثر از انتشار بیماری کرونا در جهان بوده است و درحالی‌که مردم جهان نیازمند فضای معنوی و روحی مناسب برای گذر از این بحران جهانی هستند، دولت جمهوری فدرال آلمان تسلیم فشار دولت ایالات‌متحده و صهیونیسم جهانی شده و در اقدامی برخلاف همه رویه‌های حقوقی و انسانی و عرف حقوق بشری، اقدام به تعطیل کردن مراکز دینی فرهنگی شیعیان مقیم آلمان به بهانه‌های واهی نموده است.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha