برای درک درست مشکلات راه های میامی فقط یک سفر به روستاهای این شهرستان کافی است ، از آنجا که ۸۰ درصد از جمعیت ۴۰ هزار نفری این شهرستان در روستاها زندگی می کنند ، بخش زیادی از راه های میامی مربوط به راه روستاهای دور و نزدیک است.
البته راه سراسری تهران - مشهد هم از میان شهر میامی می گذرد ، حدود ۲۵۰ کیلومتر از این راه در محدوده این شهرستان قرار دارد.
خرابی راه های شهرستان میامی به جاده های روستایی محدود نمی شود ، حدود ۳۰ کیلومتر از راه سراسری تهران - مشهد در محدوده روستای عباس آباد تا سبزوار استان خراسان رضوی در هر بارش سنگین باران دچار آبگرفتگی و برای ساعت هایی بسته می شود و مسافران عبوری در منطقه ای دور از هر گونه آبادی سرگردان می شوند.
یکنواختی مسیر و نبود مکان هایی برای توقف و استراحت رانندگان هم از دیگر مشکلات این مسیر است، این امر موجب بروز حوادث رانندگی بسیار بیشتر از نوع واژگونی می شود و بسیاری از هموطنان زخمی یا کشته می شوند.
از آنجا که مشکلات راه سراسری تهران - مشهد در منظر بسیاری از مردم قرار دارد ، کارهایی برای مرمت و بهسازی آن در حال انجام است ، اما مشکلات راههای روستایی که از سوی روستاییان پیگیری می شود کمتر به نتیجه می رسد.
از جاده اصلی تهران - مشهد تا روستای تاریخی فرومد ، زادگاه و آرامگاه شاعر نامی ایران این یمین فریومدی و نیز شیخ حسن جوری رهبر سربداران سبزوار حدود ۵۰ کیلومتر فاصله است ، البته چند روستای دیگر هم از همین راه برای رفت و آمد استفاده می کنند ، دست اندازهای بسیار که بعضا چاله های خطرناکی هستند جزو ویژگی های این راه است ، جای جای این راه با وجود این چاله ها خطرهای زیادی برای رانندگان به ویژه رانندگان غیربومی ایجاد می کند.
خرابی شانه راه از دیگر مشکلات این جاده است ، خطرات جانی و مالی قابل توجهی در انتظار سرنشینان خودروهایی است که به هر دلیل از جاده منحرف شوند.
بخش کالپوش با مرکزیت روستای رضوان در شهرستان میامی یکی از مناطق کمترتوسعه یافته استان سمنان است ، از شهر میامی تا روستای رضوان حدود ۱۳۰ کیلومتر مسافت است ، این راه علاوه بر باریک بودن، دست اندازهای بزرگ و کوچک بسیاری دارد.
اهالی این بخش که حدود ۲۰ هزار نفر هستند برای انجام امور اداری از همین راه به مرکز شهرستان تردد می کنند. این راه مستعد آبگرفتگی است، به خاطر پایین بودن سطح راه ، معمولا پس از هر بارش سنگینِ باران این راه بسته می شود و مشکلاتی برای تردد ایجاد میکند.
علاوه بر مردم بخش کالپوش ، بسیاری از مردم که قصد رفت و آمد به خراسان شمالی و یا استان گلستان را دارند از همین راه استفاده می کنند.
حادثه خیز بودن و آبگرفتگی هرساله محورهای مواصلاتی برای مردم میامی آنچنان عادی شده که آن را حادثه غیرمترقبه محسوب نمی کنند، در سالیان گذشته برای بازسازی و بهسازی این راهها وعده های زیادی داده شده و اکنون مردم میامی همچنان منتظر عمل مسوولان به وعده هایشان هستند.
راه های مواصلاتی میامی از محورهای پر رفت و آمد کشور و درعین حال از پرحادثه ترین مسیرهای استان سمنان محسوب می شود. رفت و آمد راحت و امنیت تردد در راه های مواصلاتی از خواسته های اصلی مردم این منطقه است .
تلفات محور میامی - کاهک به علت ناتمام ماندن
محور میامی -کاهک که از چند سال پیش عملیات بهسازی و بازسازی آن ها آغاز شده تا کنون به اتمام نرسیده است.
بنا به آمار ، سالانه بر اثر حوادث رانندگی بیشتر از ۵۰ تن جان خود را در این محور از دست می دهند ، تعداد بسیاری هم زخمی و یا معلول می شوند و خاطرات تلخی را از این منطقه به یاد می سپارند.
علاوه بر مشکلات این محور ، بسیاری از جاده های میامی در بارندگی های شدید امسال، درچند مرحله به خاطر آبگرفتگی بسته و پس از ساعاتی بازگشایی شد.
گلایه مردم از بیتوجهی به محور میامی - جاجرم
سالهاست مسافران عبوری به ویژه مردم بخش کالپوش از جاده ناامن و پرحادثه گلایه مند هستند .
در این محور که استان سمنان را به استان های گلستان و خراسان شمالی متصل می کند ،هرسال تصادفات مرگباری رخ می دهد.
سالانه وعده های مختلفی برای بهسازی و تعریض این جاده داده می شود، ولی هنوز به جز چند کیلومتر، بقیه راه بهسازی نشده است، تخصیص نیافتن اعتبار لازم مشکل اصلی عنوان می شود.
معطلی پنجساله عملیات اجرایی برخی محورهای میامی
محور میامی به جیلان از محورهای مواصلاتی است که سالهاست نیمه کاره رها شده است.
این مسیر میامی را به شمال کشور متصل می کند و با ایجاد زیرساخت های لازم، علاوه بر استفاده شهروندان بومی، می تواند میزبان مسافرانی باشد که از سمت مشهد قصد رفتن به شهرهای شمالی را دارند تا مسیر را کوتاه کنند که خود موجب کاهش حوادث و سوخت مصرفی می شود.
طرحهای نیمه تمام در حوزه راهها و محورهای اصلی و مواصلاتی میامی که برخی از آن ها از پنج سال پیش رها شده اند، اکنون یکی از دغدغه های مردم میامی است.
مرتضی صائمی از اهالی میامی با اشاره به اینکه سالهاست هنوز اقدام اساسی در این محور صورت نگرفته در گفت وگو با ایرنا افزود: در تامین اعتبار طرح ملی انتظار می رود مسوولان توجه ویژه ای نمایند.
وی گفت : هر ساله بسیاری از مسافران به علت آبگرفتگی در مسیر با مشکل مواجه می شوند .
مطالبه چندسالهای که بیجواب مانده است
عباسعلی اصغری رئیس شورای اسلامی شهر میامی نیز با بیان اینکه بهسازی جاده های میامی مطالبه چندساله مردم است، گفت : محور میامی به کاهک با توجه به عبور سالانه میلیون ها مسافر از اهمیت خاصی برخوردار است، و انتظار می رود مسوولان توجه ویژهای به این محور داشته باشند.
ابوالفضل عرب ارمیان رئیس شورای شهرستان میامی نیز با بیان اینکه تکمیل محورهای مواصلاتی ضرورت دارد گفت : در راستای تکمیل زیرساخت ها و بهسازی معابر روستایی و جاده های شهرستان در ۲ مرحله با مسئوولان استان مکاتبه شده است.
وی ادامه داد : محور میامی به جیلان از مطالبات کشاورزان و مردم منطقه است که نیازمند عزم جدی مسوولان دارد، پل زیرگذر بکران و میامی نیز طرح موضوع شده و منتظر اقدامات مسوولان مربوطه هستیم .
بهسازی راهها چشمانتظار اعتبار و مناسب شدن آب و هوا
علی ساغری رییس اداره راه وشهرسازی میامی نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد : حدود ۳۰۰ میلیارد ریال برای ساخت قطعه اول و دوم مسیر میامی - کالپوش به طول ۲۵ کیلومتر اختصاص یافته است .
وی گفت : با تامین سه هزارتن قیر و آسفالت این محور ، مشکلات جاده ای بر اثر آبگرفتگی و سیلاب برطرف خواهد شد.
ساغری ادامه داد: عملیات اجرایی محور میامی - جیلان نیز در صورت مساعد شدن آب و هوا آغاز می شود.
رییس اداره راه وشهرسازی میامی تصریح کرد: قسمتی از محور میامی به جاجرم بهسازی شده و در صورت تامین اعتبار بهسازی مسیر انجام خواهد شد.
احمد ملایری فرماندار میامی ضمن تشکر از تلاش راهداران شهرستان در گفت وگو با ایرنا افزود: تکمیل محور میامی به کاهک به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد .
وی گفت : بهسازی راه های مواصلاتی و روستایی شهرستان ضرورت دارد.
مجموع راه های شهرستان میامی ۵۷۰ کیلومتر است که حدود۳۴۰ کیلومتر را راه روستایی شامل می شود.
شهرستان میامی با هشت هزارو ۶۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت حدود ۴۰هزار تن درشرق استان سمنان قرار دارد.
نظر شما