نیلی: بدون تکیه به دانش پایه در مبارزه با کرونا موفق نمی‌شویم

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه مقابله با ویروس کرونا فقط به حوزه پزشکی اختصاص ندارد، گفت: هر دانش کاربردی که به دانش پایه متصل نباشد، بی‌فایده بوده و بدون تکیه به دانش پایه و بین‌رشته‌ای در مبارزه با کرونا توفیقی کسب نمی‌شود.

محمود نیلی احمدی‌آبادی روز دوشنبه در هفتمین جشنواره آموزشی دانشگاه تهران افزود: آموزش محور اصلی و مهمترین رکن اصلی دانشگاه است و به رغم اینکه شاید گفته شود شیوه آموزشی دانشگاه تهران سنتی است و تغییرات به سختی صورت می‌گیرد اما با یک کار خلاقه همراه با نوآوری و سرعت بالا دانشگاه تهران موفق شد بیش از ۹۰ درصد آموزش خود را در دوران شیوع کرونا به صورت الکترونیک ارائه دهد و در حوزه پژوهش و نوآوری نیز خلاقانه عمل کرد.

وی گفت: هر اقدامی از یادگیری آغاز می‌شود و دانشگاه تهران همیشه به این مهم اهمیت داده تا حتی یک هفته هم آموزش در دانشگاه تهران متوقف نشود. زیرا در صورتی که آموزش متوقف می‌شد، باید به تاریخ پاسخگو بودیم که چگونه دانشگاه تهران با وجود برخورداری از زیرساخت‌های لازم، وظیفه خود را به درستی انجام نداده است.

رییس دانشگاه تهران افزود: در ابتدا شیوع کرونا، جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی و عزیزانی که از دست رفتند، نشانه گرفته شد. ولی از آنجا که کرونا برخلاف سیل و زلزله همه دنیا و جوامع بشری و بخش‌های کشور را دربرگفت، ما را از جهل خود در شرایط بحرانی و نامعلوم آگاه کرد.

نیلی با بیان اینکه مقابله با ویروس کرونا فقط به حوزه پزشکی اختصاص ندارد، گفت: دانش پایه نیز در مبارزه با ویروس کرونا بسیار مهم و اثرگذار است. در واقع هر دانش کاربردی که به دانش پایه متصل نباشد، فایده‌ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: همه بخش‌های علوم انسانی و بین رشته‌ای بیش از هر زمان دیگر نقش خود را در زمان شیوع ویروس کرونا نشان داد تا دانشگاه تهران در کنار خوشه‌های اقتصادی و اجتماعی، چندین کارگروه در حوزه فناوری تشکیل داده و سعی کرد که این کارگروه‌ها به صورت مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه یابد. زیرا مسوولیت دانشگاه فقط به آموزش معطوف نمی‌شود بلکه دانشگاه نگران مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه است.

رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه تهران با نهادهای اجرایی نیز متصل شده تا در مبارزه با کرونا همپای دیگر دانشگاه‌های برتر جهان جزو سردمداران مبارزه با کرونا باشد. البته ممکن است در حوزه تجهیزات عقب باشیم اما در دانش همپای دنیا حرکت می‌کنیم و اگر سریع اقدام کنیم، از جمله کشورهایی خواهیم بود که راه‌های مقابله با ویروس را ارائه می‌دهد.

نیلی با بیان اینکه در کنار مسوولیت اجتماعی، دانشگاه تهران با یافتن راه‌های مبارزه با کرونا جایگاه متفاوتی و ارزشمندی به دست می آورد، اظهار داشت: هر روزی که بتوانیم پایان مبارزه با کرونا را اعلام کنیم یا جان مبتلایان به کرونا را حفظ کنیم و به دیگران در این راه کمک کنیم، آن روز توانسته ایم وظیفه خود را به خوبی در مسوولیت اجتماعی انجام دهیم.

وی با درخواست از همه دانشگاهیان برای ارائه راهکار در مبارزه با ویروس کرونا، تصریح کرد: هر بخشی از دانشگاه تهران می تواند با پیوستن به کارگروه‌های مختلف مانند امنیت غذایی و دیگر کارگروه‌های اجتماعی و اقتصادی برای حل مشکل کرونا کمک کنند. زیرا ویروس کرونا برخلاف اینکه تصور می‌شد مرزها را از بین می برد، نشان داد که در شرایط بحرانی، مرزها برقرار هستند و پول سبب خریداری هر محصولی نخواهد داشت. این موضوع نشان داد که تفکر برای امنیت غذایی در آینده به عنوان چالشی جدید معرفی شود.

رییس دانشگاه تهران درباره دوران پساکرونا گفت: تمام افرادی که در این باره نظر می دهند، سناریونویسی می‌کنند و به صورت مطلق نمی توان گفت‌ که چه می‌شود. اما ما به عنوان دانشگاه که مرکز علم است باید فکر کنیم در مقابله با چنین حوادثی چه باید کرد که دچار مشکل نشویم. همچنین تجربه آموزش الکترونیک نیز با توجه به همه ارزش‌های آموزش مجازی باید حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: باید در این راه کیفیت را ارتقا دهیم و امیدوارم شیوع کرونا بتواند سرمایه دیگری برای دانشگاه ایجاد کند. از طرفی نیاز بود شعار در خانه بمانیم همزمان به آموزش به دانشجویان اجرایی شود. بر همین اساس بهترین شیوه برای ماندن دانشجویان در خانه آموزش مجازی محسوب می‌شود و خوشبختانه با همت همه اساتید، کارکنان و دانشجویان، آموزش مجازی با بالاترین مشارکت اجرایی شد.

نیلی با بیان اینکه کرونا سبب شد میزان خلاقیت دانشگاه در زمان بحران افزایش یابد، اظهار داشت: در دوران شیوع کرونا همه بخش های دانشگاه به خوبی سرعت و نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دادند و امیدوارم از این تجربه در همه بخش‌ها استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha