به گزارش روز دوشنبه دانشگاه آزاد اسلامی، محمد مهدی طهرانچی در دیدار معاون و مدیران کل معاونت تحقیقات این دانشگاه، ضمن تبیین برنامه جامع راهبردی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه الزامات برنامه چابک سازی و تحقق فناوری و نوآوری در این دانشگاه پرداخت و گفت: برنامه جامع راهبردی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند دانشگاه اسلامی طراحی شده و باید به نحو احسن نهایی و به اجرا درآید.
وی تاکید کرد:این برنامه باید در تمامی حوزهها از جمله معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری از ادبیات یکسانی برخوردار باشد.
طهرانچی با اشاره به مدل بکارگرفته شده در برنامه جامع راهبردی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مدلی که در این برنامه انتخاب شده، از ترکیب مدل رویکرد چارچوب منطقی (Logical Framework Approach) و مدل پروژهمحور (Project Portfolio Management) به دست آمده که طیفی از طرح مسئله در سطح کلان و حل مسئله در سطح خرد را شامل شده و به ارائه راهکار میرسد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در واقع مدیریت اداری را به مدیریت پروژهمحور تبدیل خواهیم کرد و برنامه جامع دانشگاه آزاد اسلامی براساس مأموریتهای سند دانشگاه اسلامی است.
وی در ادامه، با اشاره به جزئیات سند دانشگاه اسلامی تصریح کرد: براساس مأموریت سند دانشگاه اسلامی، آموزش عالی کشور رسالتهای مختلفی در ابعاد فرهنگی ـ تربیتی، آموزشی، پژوهش و فناوری و مدیریتی برعهده دارد که باید آنها را به صورت نظام مند لحاظ کرد.
طهرانچی، تربیت متخصصان متعهد، خلاق، ماهر و کارآفرین»، «تولید، انتقال و انتشار علم و فناوری در خدمت نیازهای جامعه اسلامی» و «ساختاری کارآمد و اثربخش با تعامل سازنده و اثرگذار در سطوح ملی، منطقهای و فراملی» را مهمترین ماموریت های دانشگاه آزاد برشمرد که دانشگاه آزاد اسلامی براساس این مأموریتها، بستههای برنامه خود را تعریف کرده است.
وی با اشاره به فرآیند طراحی، اجرا و بازبینی اقدامات در هر بسته کاری برنامه جامع و راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این فرآیند از شروع چرخه برنامهریزی آغاز شده و با بازبینی سالیانه فرآیند و میزان پیشرفت شاخصها، بازبینی آخر سال و آماده شدن برای برنامه جدید، ادامه پیدا میکند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در برنامه جامع و راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی، بسته های کاری متفاوتی طراحی شده، گفت: برای مثال در بسته "دانشگاه حل مسئله" به موضوعاتی ازجمله «ارتقای تعامل حوزه و دانشگاه با تأکید بر حل مشکلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه»، «نهادینهسازی تعامل آموزشی بین حوزه و دانشگاه»، «فراهم آوردن فرصتهای رسمی و ضابطهمند جهت انتقال تجربیات و مطالعات بروندانشگاهی به دانشگاهها» و... پرداخته شده و بسته دانشگاه کارآفرین نیز به موضوعاتی از جمله «افزایش روحیه نشاط، امید و پویایی در دانشگاهیان»، «مدیریت زمان جهت بهره وری بهینه از سرمایه عمر با بهره گیری از آموزههای اسلامی»، «ایجاد و اصلاح رشتههای تحصیلی کاربردی و متناسب با نیازهای جامعه اسلامی و بومیسازی آنها» و «تقویت بعد کارآفرینی و افزایش اشتغال مولد و پایدار» میپردازد.
وی با تاکید براینکه، گامهای اجرایی سازی در هر بسته برنامه دانشگاه آزاد اسلامی شامل تجزیه، تحلیل و اجراست افزود: در مرحله تجزیه، تبیین مسئله، تبیین سیستم ارزشی و تبیین راهکار و ترکیب آن قرار میگیرد و بخش تحلیل شامل تحلیل سیستم، وضعیت پیشنیاز اجرایی مبتنی بر عوامل بسترساز و فرهنگساز و اولویتسنجی و بهینهیابی و تصمیمگیری است و بخش اجرا نیز پیادهسازی و ارزیابی را در بر میگیرد.
طهرانچی به جزئیاتی از برنامه جامع و راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی نظیر پروژه، راهکار، مدلهای پیادهسازی، عوامل فرهنگساز، عوامل بسترساز، اساس و اجزای پشتیبان سند دانشگاه اسلامی و اجرایی سازی اشاره و تاکید کرد: با اجرای بند ها و ماموریت های برنامه جامع و راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی که براساس سند دانشگاه اسلامی نوشته شده تمام توان خود را به منظور چابک سازی و تحقق فناوری و نوآوری در دانشگاه بکار خواهیم گرفت.
نظر شما