فرانسه به دنبال واکنش شدید اتحادیه اروپا به الحاق کرانه باختری

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز به نقل از سه نفر از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد، فرانسه، شرکای خود در اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داده تا در صورت ادامه تلاش‌های اسرائیل برای الحاق بخش‌های تحت اشغال کرانه باختری، واکنش شدید به این رژیم را بررسی کنند.

رویترز در گزارشی از بروکسل مقر اتحادیه اروپا افزود: این دیپلمات‌ها به این خبرگزاری انگلیسی گفته‌اند که بلژیک، ایرلند و لوکزامبورگ نیز خواستار مذاکره درباره احتمال اقدامات اقتصادی تنبهی در جلسه روز جمعه وزیران خارجه اتحادیه اروپا هستند؛ هر چند که تصمیم‌گیری درباره هرگونه اقدام جمعی به توافق همه اعضا نیاز دارد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته است، مذاکرات در سطح کابینه درباره گسترش حاکمیت این رژیم بر شهرک‌های یهودی و دره اردن در کرانه باختری از ژوئیه (تیرماه) آغاز خواهد شد.

طرح صلح پیشنهادی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ژانویه (دی‌ماه ۹۸) باعث شد آمریکا، شهرک‌ها و حاکمیت رژیم صهیونیستی بر مناطقی از کرانه باختری را به رسمیت بشناسد.
فلسطینی‌ها از طرح رژیم صهیونیستی برای سلطه بر اراضی اشغالی که به دنبال تشکیل کشور مستقل فلسطینی در آن هستند، خشمگینند.

به نوشته رویترز، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا جزئیات بیشتری را درباره اقدامات تنبیهی احتمالی اعضای این اتحادیه برای منصرف کردن اسرائیل از پیشبرد این طرح ارائه نداده‌اند.
دولت‌های اتحادیه اروپا باید از کمیسیون اروپا و سرویس اقدام خارجی اتحادیه، به عنوان سیاست خارجی این نهاد، درخواست کنند فهرستی از گزینه‌ها را ارائه دهد.

همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا درباره هرگونه واکنش این اتحادیه تصمیم‌گیری می‌کنند؛ ممکن است برخی از متحدان نزدیک رژیم صهیونیستی در این اتحادیه از جمله مجارستان و جمهوری چک هرگونه اقدامی در این زمینه را حتی در مرحله مقدماتی منع کنند.

سخنگوی اتحادیه اروپا روز دوشنبه از اظهارنظر درباره مذاکرات داخلی این اتحادیه در این زمینه خودداری کرد و گفت: الحاقی کرانه باختری با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد؛ در صورتی که این طرح اجرا شود، اتحادیه اروپا مطابق با آن عمل خواهد کرد.

براساس گزارش کمیسیون اروپا، اسرائیل بخشی از برنامه نوآوری و تحقیقات اتحادیه موسوم به «هورایزن ۲۰۲۰» به ارزش ۸۰ میلیارد دلار است که برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. اتحادیه همچنین شریک اصلی تجاری اسرائیل است.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فوریه (بهمن‌ماه ۹۸) گفته بود، طرح ترامپ از توافق‌های بین‌المللی فاصله دارد و اقداماتی در جهت الحاق بخش‌هایی از خاک فلسطین به اسرائیل، در صورت اجرا بدون چالش نخواهد بود.
به گفته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، این دیدگاه مشترک کشورهای فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و ایرلند است.

رویترز همچنین به نقل از یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، آگاه به مذاکرات داخلی این نهاد، نوشت: نیاز است که مفهوم الحاق در چارچوب حقوق بین‌الملل بررسی شود؛ ما باید از گزینه‌هایی که این اتحادیه در اختیار دارد آگاه شویم.

فلسطینی‌ها و بسیاری دیگر، شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را اقدامی غیرقانونی طبق کنوانسیون ژنو قلمداد می‌کنند. رژیم به بهانه‌های امنیتی، تاریخی، سیاسی و مذهبی به دنبال تحقق این طرح است.
2023

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha