به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، تحلیلگران و برخی از قانونگذاران آمریکایی معتقدند دولت ترامپ برای مقابله موثر با تحرکات دریایی چین و روسیه در منطقه شمالگان دستوپنجه نرم میکنند. آنها میگویند در صورتی که واشنگتن بخواهد در دهه آینده از مسکو و پکن در این منطقه پیشی بگیرد نسبت به آنچه که ابتدا تصور میشد، به اختصاص منابع بیشتری دارد.
در مقابل چین و روسیه راهبردهایی را دنبال میکنند که منطقه قطب شمال را به اولویت طرحهای اقتصادی این کشورها در قرن بیست و یکم تبدیل میکند. برخی در کنگره بر این باورند که پنتاگون در تشخیص اهمیت راهبردی این منطقه سرعت عمل لازم را نداشته و فقط به موجب قانون عملیات و سرمایهگذاری در این منطقه را افزایش داده است.
کارشناسان مسائل منطقه میگویند، کاخ سفید فرصتها را در سه سال گذشته برای آموزش افکار عمومی درباره چرایی اهمیت منطقه شمالگان در نظم جهانی، رشد اقتصادی و امنیت ملی آمریکا در بلندمدت از دست داده است.
تابستان گذشته پنتاگون اهمیت منطقه را با بیان اینکه شمالگان مسیر احتمالی برای حملات به کشور و آینده قدرت آمریکاست، تشریح کرد.
تعدادی کمی این لفاظی دولت را جدی گرفتند اما به گفته منتقدان دولت آمریکا، تاکنون اقدامات جدی برای حمایت از این لفاظی انجام نشده است.
« کِنِت برایت وایت » سفیر آمریکا در نروژ هفته گذشته به کمیته خدمات تسلیحات سنای آمریکا گفت: چینیها و روسها همهجا هستند.
در این جلسه، قانونگذاران این مقام آمریکایی را در زمینه راهبرد کشور در این منطقه تحت فشار قرار دادند و سناتورهای هر دو طیف اصلی سیاسی در آمریکا، آنچه را که فقدان دکترینی در این منطقه توصیف کردند، مورد انتقاد قرار دادند.
« آنگس کینگ جونیور » سناتور مستقل از فراکسیون حزب دموکرات گفت: شماگان هرگز محور تمرکز جدی دولت آمریکا نبوده است.
« دن سالیوان » سناتور جمهوریخواه نیز گفت: پنتاگون آخرین نهاد در شهر است که اهمیت منطقه شمالگان و نقش آن در امنیت ملی را درک میکند.
مقامهای پنتاگون با بیان اینکه منطقه شمالگان اولویت امنیت ملی آمریکا نیست و بستر احتمالی برای «رقابت قدرت» با روسیه و چین محسوب نمیشود، به این انتقادها پاسخ دادهاند.
به گفته برخی ازکارشناسان، رویکرد آمریکا کاملا در تضاد با مسیری است که روسیه وچین در پیش گرفته اند.
برای پکن، شمالگان یک فرصت اقتصادی کلیدی است و طرح جاده ابریشم چین شامل سرمایهگذاریهای مهم در کشورهای شمالگان بوده و بخشی از دیدگاهی است که پکن جاده ابریشم قطبی توصیف کرده است.
به گفته تحلیلگران، چین به مسیر دریای شمالی به عنوان گزینه جایگزین کانال سوئز امیدوار است که انتقال کالاها به جهان را آسانتر، ارزانتر و سریعتر میکند.
برای دستیابی به این هدف، دولت چین سرمایهگذاری در کشتیهای سنگین یخشکن را که برای عملیات در آبهای یخزده نیاز دارد، افزایش داده است.
این کشور ایستگاههای تحقیقاتی در ایسلند ونروژ دارد.
روسیه نیز میلیاردها دلار را صرف بنادر، حملونقل، پل و دیگر زیرساختارها در منطقه شمالگان کرده است. مسکو همچنین سرمایهگذاری سنگینی در پروژههای انرژی این منطقه داشته و امیدوار است جایگاه خود را در بازار گاز طبیعی و نفت جهان تقویت کند.
مسکو همچنین یخشکنهای بیشتری را در حال ساخت دارد. ناوگان روسیه تاکنون ۴۰ یخشکن دارد که نسبت به دو کشتی یخشکن آمریکا عدد قابل توجهی است؛ ضمن آنکه یکی از یخشکنهای آمریکا به طور کامل در فاز عملیاتی قرار ندارد.
پنتاگون طرحهایی برای ساخت یخشکن دارد اما به گفته مقامهای این کشور، ساخت آنها دستکم چند سال طول خواهد کشید. منتقدان میگویند آمریکا در بخشهای دیگری از جمله ساخت بندر دائمی در این منطقه از رقبای خود عقب است.
2023
نظر شما