به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رضوان حکیم زاده در نشست هماندیشی با مدیران کل آن معاونت با مسئولان حوزه های تربیت و یادگیری و کارشناسان زیرمجموعه و همچنین مشاور و دستیار رئیس سازمان افزود: نیازمند بررسی بیشتر برای عدم استفاده از کتاب درسی به منظور اجرای بعضی از برنامه های درسی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: گاهی شاید چارچوب برنامه درسی در اختیار مدرسه قرار گیرد، از کتاب درسی بهتر باشد. چرا که کتاب درسی همه برنامه درسی نیست. از طرفی بخشی از برنامه درسی می تواند توسط معلم انجام شود. نقش معلمان و تلاش های آنها در نظام آموزشی با وجود بعضی کاستی ها، قابل تقدیر است.
حکیم زاده همچنین با اشاره به اینکه از جمله شکالات اجرای صحیح ارزشیاب توصیفی، تراکم کلاس هاست، اظهار داشت: سازمان پژوهش نیز تلاش های خود را جهت کاهش تبلیغات کتاب های کمک آموزشی در صدا و سیما، افزایش دهد.
وی به تدوین استانداردهای برنامه درسی و ورود ظرفیت برون سازمانی به تالیف کتاب های درسی برای ارتقای کیفیت کار به عنوان یک ضرورت اشاره کرد و افزود: برای کلاس های چند پایه برنامه آموزشی و درسی فوری لازم داریم. معاونت آموزش ابتدایی برای آموزش زبان انگلیسی تلاش هایی داشته و لازم است سازمان پژوهش هم در این راستا، تلاش کند.
حکیم زاده، به برنامه ها و اقدامات آن معاونت از جمله پیگیری های صورت گرفته در خصوص آزمون ها و تست زنی در دوره ابتدایی، ممنوعیت استفاده از کتاب های کمک آموزشی در مدارس، پرهیز از حافظه محوری و روی آوری به تکالیف مهارت محور، توجه به نقش الگویی معلم و حرکت به سمت برداشتن دیوار مدرسه و زندگی واقعی دانش آموزان اشاره کرد.
وی همچنین گفت: باید به برنامه درسی نگاه حداکثری داشته باشیم و آن را محدود به کتاب درسی و داخل مدرسه نکنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ضرورت توجه به رویکرد تلفیقی در برنامه های درسی به خصوص در دوره ابتدایی، مشارکت دادن ذی نفعان (دانش آموزان، معلمان و اولیای دانش آموزان) و شنیدن صدای آنها را از دیگر صحبت ها در این نشست عنوان کرد.
حکیم زاده ادامه داد: اینکه نتوانستیم فرصت برابری در تربیت برای تمام دانش آموزان داشته باشیم، مساله قابل بررسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
نظر شما