۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۲۹
کد خبرنگار: 2554
کد خبر: 83786613
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره ورزش‌های مجازی دانشجویان علوم پزشکی برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت از برگزاری نخستین جشنواره ورزش‌های همگانی مجازی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی ویژه دختران و پسران در روزهای ۱۷ تا ۲۲ خرداد به صورت مجازی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه معاونت فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محمد حسین کوشکی اظهار داشت: این جشنواره با شعار «باـ ورزش ـ در ـ خانه ـ سالم ـ می‌مانیم» و در چهار رشته ورزشی «روبیک، دارت، طناب زنی و آمادگی جسمانی» با هدف اشاعه ورزش‌های همگانی در میان دانشجویان علوم پزشکی برگزار می‌شود و در اولین گام تلاش کردیم این جشنواره با چهار رشته ورزشی برگزار شود اما با تجارب به دست آمده، قطعا ادوار آینده با رشته‌های بیشتر این جشنواره را در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌کنیم.

وی با یادآوری این که شیوع ویروس کرونا، همه برنامه‌ها و جشنواره‌ها از جمله پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان وزارت بهداشت را تحت‌الشعاع خود قرار داد و منجر به لغو این رویداد بزرگ ورزشی- دانشگاهی شد، خاطرنشان کرد: حدود ۲۵۰۰ دانشجو برای حضور در این المپیاد زحمات زیادی کشیده‌ بودند و با انجام تمرینات مختلف خود را برای حضوری منسجم در المپیاد ورزش‌های همگانی آماده کرده‌بودند، اما  شیوع این بیماری، مانع از برگزاری این المپیاد شد و از این رو تصمیم گرفتیم با ایجاد طرحی جامع، درصدد برگزاری نخستین جشنواره ورزش‌های همگانی مجازی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی شویم.

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی کشور و همچنین با عنایت به تعطیلی دانشگاه‌ها، برنامه‌ریزی کردیم که ورزش همگانی را در سطح مجازی در میان دانشجویان علوم پزکشی ترویج دهیم و با ایجاد رقابت سالم بین دانشجویان در قالب جشنواره، آنها را از کم‌تحرکی خارج و آنها را به سمت و سوی نشاط، شادابی و پویایی ببریم.

کوشکی اظهار داشت: بدون شک برگزاری این جشنواره به صورت مجازی، می‌تواند تعامل میان دانشجویان و مسؤولان را افزایش داده و به ترویج ورزش‌های همگانی در میان دانشجویان کمک شایانی کند چرا که ما معتقدیم ورزش بویژه ورزش همگانی از اهمیت خاصی برخوردار است و به دلیل مقرون به صرفه بودن آن و امکان برگزاری آن در فضاهای محدود و امکانات ناچیز، می‌توان آن را بیش از پیش ترویج داد.

وی به استقبال دانشجویان علوم پزشکی نسبت به ثبت نام در اولین جشنواره ورزش‌های همگانی مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون در مجموع بیش از ۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر برای حضور در این جشنواره ثبت نام و اعلام آمادگی کرده‌اند و پیش بینی می‌شود استقبال چشمگیری از این رویداد ورزشی- دانشگاهی صورت گیرد. البته هنوز مدت دو هفته است که ثبت نام برای حضور در این جشنواره فراهم شده است و قطعا در روزهای آتی، طیف بیشتری از دانشجویان در این جشنواره حضور خواهند داشت. در هر صورت برگزاری این جشنواره را به فال نیک می‌گیریم وامیدوارم بتوانیم با برگزاری موفق اولین دوره آن، این جشنواره را در ادوار آینده پربارتر و با جمعیت دانشجویی بیشتر و همچنین رشته‌های متنوع‌تر برگزار کنیم.

وی با تاکید بر این که یکی از اهداف دیگر ما از برگزاری این جشنواره، «مدیریت»، «نظارت» و «هدایت» دانشجویان علوم پزشکی به سمت و سوی ورزش از طریق فضای مجازی بود، یادآور شد: برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره، جلسات متعددی با حضور مسؤولان فنی رشته‌ها، خانم شاه محمدی مسؤول کمیته فنی و منتظری رییس اجرایی مسابقات مجازی برگزار کردیم و به بررسی نکات فنی برگزاری این مسابقات پرداختیم. همچنین آیین‌نامه‌های جداگانه‌ای برای هر یک از رشته‌های حاضر در این جشنواره تدوین کرده‌ایم تا دانشجویان بتوانند با قوانین و مقررات عمومی شرکت در این جشنواره و همچنین قوانین و آیین‌نامه‌های تخصصی رشته‌های مختلف آشنا شوند که این آیین‌نامه‌ها جهت مطالعه شرکت‌کنندگان، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال خواهد شد.

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت با یادآوری تشکیل کانال‌های مجازی جهت هماهنگی‌های بیشتر برای حضور در این جشنواره گفت: به منظور هماهنگی‌های بیشتر و اطلاع‌رسانی دقیق‌تر،   چهار شبکه مجازی برای خانم‌ها و چهار شبکه مجازی برای آقایان با توجه به رشته‌های ورزشی تشکیل داده‌ایم که متشکل از دانشجویان، مسؤولان فنی و اجرایی مسابقات است که قطعا اطلاع‌رسانی‌های لازم در این کانال‌های مجازی برای هماهنگی‌های بیشتر انجام می‌شود.

کوشکی درمورد طراحی پوستر اولین جشنواره ورزش‌های همگانی مجازی دانشجویان علوم پزشکی گفت: به دلیل این که این مسابقات به صورت رسمی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار خواهد شد، از این رو همانند المپیاد ورزش‌های همگانی یاقهرمانی، پوستری برای آن طراحی کردیم و دقیقا همانند این المپیادها، به نفرات برتر مدال، حکم، و جوایز نقدی اعطاء خواهد شد که البته بنا داریم به نفرات نخست این جشنواره علاوه بر مدال و حکم ۵۰۰ هزار تومان، به نفرات دوم ۴۰۰ هزار تومان و به دارندگان مدال برنز، ۳۰۰ هزار تومان جوایزی نقدی اعطاء گردد. من فکر می‌کنم برگزاری این جشنواره، آینده روشنی را برای ورزش همگانی در فضای مجازی، برای دانشجویان رقم خواهد زد. ضمن اینکه دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت و همچنین مهندس خدابنده لو مدیرکل دانشجویی همواره عنایت وتوجه خاصی نسبت به ترویج و توسعه ورزش بخصوص ورزش همگانی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی دارند و خوشخبتانه حمایت‌های مادی و معنوی این عزیزان ما را در برگزاری اولین جشنواره، به بهترین نحو هدایت خواهد کرد.

نحوه برگزاری مسابقات

کوشکی در خصوص نحوه برگزاری این جشنواره ورزشی به صورت مجازی توضیح داد: این مسابقات در چهار رشته دارت، روبیک، آمادگی جسمانی و طناب زنی برگزار خواهد شد که دو رشته دارت و روبیک به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و داوری‌ها نیز به صورت همزمان و آنلاین انجام خواهد شد. همچنین دو رشته آمادگی جسمانی و طناب زنی به صورت غیرآنلاین برگزار خواهد شد با این توضیح که دانشجو بر اساس آیین‌نامه و مقررات رشته مورد نظر، فیلم انجام حرکت ورزشی خود را در تایم مورد نظر گرفته و برای داوران  و کمیته فنی و ناظران جهت قضاوت ارسال خواهد شد تا بر اساس آن امتیازی دهی شود و نفرات برتر مشخص شوند.

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری این مسابقات به صورت غیرحضوری و آنلاین، نمی‌تواند مشکلاتی به لحاظ داوری و تضییع حقوق دیگران ایجاد کند؟، گفت: اولویت نخست ما در برگزاری این جشنواره به صورت مجازی و غیرحضوری، توسعه و ترویج ورزش‌ همگانی در میان دانشجویان است. البته تمهیداتی اندیشیده شده است که این مسابقات در بهترین شرایط به لحاظ فنی و با کمترین خطا از دید داوری انجام گیرد و از این رو ما برای داوری رشته‌های مختلف، از بهترین داوران که زیر نظر کمیته فنی فدراسیون ورزش‌های همگانی هستند، بهره خواهیم برد. ضمن آنکه قطعا اعتمادسازی بین ما و دانشجویان توسعه یافته است و از آنجا که دانشجویان ما همگی از افراد فرهیخته و علمی به شمار می‌روند، تصور نمی‌کنم نسبت به مسائل فنی و قوانین حاکم بر رشته‌های ورزشی، تخطی کنند.

وی در خصوص تعداد داوران حاضر در این جشنواره گفت: اکنون نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد داوران و ناظران این مسابقات ارائه داد اما تیم‌های داوری شامل یک مسؤول فنی، یک داور تخصصی، مسوول انجمن رشته مورد نظر و همچنین مسؤول کمیته فنی مسابقات (خانم شاه‌ محمدی) و نیز مسؤول اجرایی مسابقات(خانم دکتر منتظری) است.

وی درمورد مهلت ثبت نام برای حضور دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در این جشنواره ورزشی گفت: ثبت نام دانشجویان از طریق تشکیل گروه‌های مجازی و همچنین سرپرستان تیم‌ها در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص این جشنواره و دیگر اخبار ورزشی مربوطه به ورزش همگانی دانشگاه‌های علوم پزشکی در صفحه اینستاگرامی اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

کوشکی با تاکید بر این که شیوع ویروس کرونا، کاتالیزوری برای برگزاری این جشنواره به صورت مجازی بود، اظهار داشت: تلاش داریم این جشنواره را در سال‌های آتی نیز تداوم دهیم و به هرحال شیوع این بیماری، جرقه‌ای در ذهن ایجاد برای برگزاری این جشنواره و حتی در ایام پساکرونا و سال‌های آینده نیز تصمیم داریم به شکل باشکوه‌تر این جشنواره ورزشی را در کنار دور المپیاد ورزش‌های همگانی و قهرمانی وزارت بهداشت،   میان دانشجویان علوم پزشکی برگزار کنیم.

وی با یادآوری این که «پیشگیری از بیماری» یکی از اهداف اصلی ورزش در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود، گفت:  تاکید ما بر ترویج ورزش در میان انسانها، تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌هاست  و طبیعتا هر فردی که قوی‌تر باشد و به لحاظ سیستم ایمنی در وضعیت بهتری قرار داشته باشد، دیرتر بیمار می‌شود.

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت در خصوص چشم‌انداز برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده گفت: در نخستین گام، ما این جشنواره ورزشی به صورت مجازی را در چهار رشته ورزشی برگزار کردیم و دلیل انتخاب این چهار رشته ورزشی، دسترسی راحت دانشجویان با ابزار و تجهیزات این رشته‌های ورزشی است. ضمن اینکه دانشجویان به راحتی می‌توانند در منازل خود و در فضای سرپوشیده، آیتم‌های ورزشی خود را در قالب مسابقات برگزار کنند. البته تلاش داریم در سال‌های آینده با توجه به کسب تجربیات، رشته‌های دیگر از جمله روپایی، داژبال و فریزبی و... را نیز به این جشنواره اضافه کنیم. فعلا طراحی ما نسبت به انجام مسابقات در منزل و فضای سرپوشیده است.

کوشکی با بیان اینکه چشم‌انداز ما برای برگزاری این جشنواره ورزشی به صورت مجازی کاملا روشن است، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های برگزاری این جشنواره به صورت مجازی آن است که خود دانشجو در برگزاری مسابقات می‌تواند مدیریت کند و حتی خانواده وی به جهت فیلم گرفتن از حرکات ورزشی وی در حین مسابقه، درگیر این جشنواره می‌شوند و همین عامل تشویق دانشجو برای ترغیب به فعالیت‌های ورزشی می‌شود.

وی تصریح کرد: تلاش داریم برگزاری این جشنواره را به عنوان یک برنامه رسمی و منظم در ۶ماهه اول هر سال تصویب کنیم و قصد داریم این جشنواره را هرسال تابستان به طور مستمر قبل از زمان برگزاری المپیاد قهرمانی دانشجویان علوم پزشکی برگزار کنیم.

وی در خصوص جدول مدال و حکم به برگزیدگان این جشنواره گفت: همانند المپیاد همگانی و قهرمانی به برگزیدگان این جشنواره مجازی، مدال، حکم و جوایز نقدی اعطا می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha