۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 83787308
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 درخواست بن‌سلمان از موریتانی برای برقراری روابط با رژیم‌صهیونیستی

تهران – ایرنا – منابع خبری گزارش دادند، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در سفر اخیر «محمد ولد الشیخ الغزوانی» رییس جمهوری موریتانی به ریاض تلاش کرده تا او را برای برقراری روابط با «تل‌آویو» قانع کند.

به گزارش روز جمعه المیادین به نقل از وبگاه فرانسوی «آفریکا اینتلیجنس»، محمد ولد الشیخ الغزوانی رییس‌ جمهوری موریتانی ماه فوریه گذشته به ریاض و ابوظبی سفر کرده بود.

بر اساس این گزارش، رییس‌ جمهوری موریتانی در این دیدار از درخواست بن سلمان برای برقراری ارتباط با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جا خورده و در پاسخ به این درخواست گفته که این مسأله سیاست یکپارچه عرب در قبال اسرائیل را می‌طلبد.

این گزارش می‌افزاید، سفر الغزوانی به ریاض آن‌گونه که باید و شاید خوب نبوده است؛ ‌ زیرا بن سلمان در جمع رسانه‌ها از «محمد ولد عبد العزیز» رییس‌ جمهوری سابق موریتانی تمجید کرده که باعث شد، این سفر بدون اعلام حمایت سعودی از این کشور به پایان برسد.

پایگاه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» پیش تر به نقل از «منابع دیپلماتیک عربی» نوشته بود که رایزنی‌های فشرده‌ای میان آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و مصر در جریان است تا در قاهره دیداری میان «بنیامین نتانیاهو» و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی انجام شود.

به گفته این منابع دیپلماتیک، در ماه‌های اخیر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مسوولیت میانجیگری و ارتباط میان تل‌آویو و ریاض را بر عهده داشته است، اما اینگونه به نظر می رسد که برخی دولت های عرب نیز نقش دلالی در این روند را پذیرفته اند.

پیش تر نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «عبدالفتاح البرهان» رییس شورای حاکمیتی سودان درباره عادی سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو انجام مذاکره کرده بودند.

در حالی که سران کشورهای عربی برای ارتباط با رژیم صهیونیستی مسابقه گذاشته اند، اما مقاماتی هر چند اندک در این کشورها نیز هستند که با هرگونه عادی سازی رابطه میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی مخالف هستند و همواره از حقوق فلسطینیان دفاع می کنند، اقدامی که در نشست فوق العاده اتحادیه پارلمان های عربی در زمستان گذشته در امان (پایتخت اردن) اتفاق افتاد و نمایندگان حاضر در آن نشست بر مخالفت با هرگونه عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس تأکید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha