۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۱۹
کد خبر: 83787929
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی؛

این جایگاه تخصص نمی‌خواهد!

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۱۹
کد خبر: 83787929
سجاد خسروانیان
این جایگاه تخصص نمی‌خواهد!

شیراز-ایرنا- بارها و بارها متخصصان حوزه ارتباطات و و روابط عمومی بر لزوم تخصصی حرکت کردن فعالان این عرصه تاکید کرده‌اند اما در میدان عمل شاهد آن هستیم که از دید بسیاری، روابط عمومی تخصص نمی‌خواهد.

محدود شدن توجه به جایگاه روابط عمومی در شعار و توجه نشدن به این جایگاه در عمل، باعث شده است تا افراد غیر متخصص، عهده دار مسوولیت روابط عمومی در بسیاری از نهادها و دستگاه های اجرایی شوند.
بارها گفته شده است روابط عمومی نباید به تبعیدگاه یک سازمان تبدیل شود و این جایگاه باید محل حضور متخصصان باشد اما در یک بررسی اجمالی مشاهده می کنیم تنها بخشی که تخصص در آن نادیده گرفته شده، بخش روابط عمومی در بسیاری از نهادهای حاکمیتی و دولتی است.
تاثیر انتصاب افراد غیر متخصص در سایر مسوولیت ها شاید آنقدر چشمگیر نباشد اما انتصاب افراد غیر متخصص در حوزه روابط عمومی نه تنها به یک سازمان ضربه میزند بلکه نارضایتی مردمی را نیز به دنبال خواهد داشت.
هرچند که نمی توان همه بخش های روابط عمومی را غیر متخصص خطاب کرد چرا که در بین خانواده بزرگ روابط عمومی متخصصانی هستند که در یک چارچوب حرفه و علمی در این عرصه فعالیت می کنند و همین امر نیز باعث ارتقا جایگاه سازمان ها در پیشبرد اهداف شده است.
 ۲۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است تا این روز فتح بابی برای بررسی مسایل و نگرانی‌های موجود در این حوزه باشد و به این حرفه به صورت همه جانبه و زیربنایی نگریسته شود.
سال گذشته در روز ارتباطات و روابط عمومی، از جای خالی روابط عمومی علمی در سازمان ها و دستگاه های اجرایی استان فارس سخن گفتیم و امید داشتیم آسیب های مطرح شده از سوی متولیان امر برطرف شود اما نه تنها یک گام به جلو حرکت نشد بلکه پسرفت نیز داشتیم.
هرچند عوامل متعددی از جمله مسایل سیاسی و اداری در حل نشدن آسیب های روابط عمومی دستگاه های اجرایی و حاکمیتی نقش دارند اما از همه مهمتر نوع نگاه مدیریت ارشد یک سازمان در توجه به این بخش است.
به طور طبیعی وقتی مدیر ارشد یک سازمان، رویکرد تخصصی به این حرفه مهم و اساسی و کلیدی نداشته باشد و افراد غیر متخصص را به واسطه دوستی، آشنایی یا سیاسی و غیره در این مسوولیت منصوب می کند نباید انتظار حل آسیب های این حوزه را داشت.
ضعف ها و آسیب ها در حرفه روابط عمومی در بحران های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بیشتر نمایان می شود تا جایی که در زمان بحران در بسیاری از سازمان ها، روابط عمومی ها هیچ کاره می شوند یا به تولید محتوای خنثی و بی اثر می پردازند در حالی که در یک بحران، روابط عمومی است که باید مدیریت افکار عمومی در درون و برون سازمان را در دست بگیرد و مشاوره های لازم را نیز به مدیر ارشد سازمان ارایه دهد.
متاسفانه تعداد قابل توجهی از مدیران روابط عمومی ها، در فضای روابط عمومی مدرن ناکارآمد هستند و قادر به فعالیت نیستند.
عدم آشنایی مدیران روابط عمومی ها با شبکه های اجتماعی و کارکردهای آن، عدم تخصص در نحوه تعامل با رسانه ها، عدم تخصص در تولید محتوای چند رسانه ای، عدم تخصص در نحوه برقراری ارتباط با بخش های مختلف مردم و کارکنان سازمان، عدم تخصص در بحث افکارسنجی، اطلاع نداشتن از وظایف سازمان، فاصله داشتن از مدیران ارشد و میانی سازمان و نداشتن سواد رسانه ای، تنها بخشی از آسیب های موجود در عرصه روابط عمومی است.
بسیاری از مدیران روابط عمومی همچنان به شکل سنتی، فعالیت خود را تنها به پوشش خبری جلسات سازمانی محدود کردند و از سایر وظایف این حرفه مغفول هستند.
در کنار روابط عمومی دستگاه های اجرایی و حاکمیتی استان فارس، آن بخشی که بیش از همه در حل آسیب های موجود در حرفه روابط عمومی تاثیرگذار است شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه های اجرایی و شورای اطلاع رسانی استان است.
متاسفانه فعالیت شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان فارس در طول سال های گذشته به چند جلسه کلیشه ای محدود شده که نیاز است این شورا در نحوه فعالیت خود بازنگری داشته باشد.
شورای اطلاع رسانی استان فارس نیز که با مسوولیت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حال فعالیت است و جلساتی را برگزار می کند، نیاز است از اقدامات اجرایی به سمت سیاستگذاری حرکت کند چرا که راه اندازی پورتال اطلاع رسانی استان و تولید محتوا وظیفه این شورا نیست.
شعار هفته روابط عمومی در سال جاری "روابط‌ عمومی هوشمند، انسان سالم، جامعه سالم" انتخاب شده است و روزهای این هفته تحت عنوان "روابط‌عمومی و علم"، "روابط‌عمومی و فضای مجازی"، "روابط‌عمومی و سواد رسانه‌ای"، "روابط‌عمومی و مسئولیت اجتماعی"، "روابط‌عمومی و مدیریت بحران"، "روابط‌عمومی و سلامت" و "روابط‌عمومی و جهش تولید" نامگذاری شدند که امید است از این نامگذاری ها شعاری و کلیشه ای گذر نکنیم و متناسب با آن برنامه های تاثیرگذار پیش بینی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha