پیامبر اکرم (ص) در بیست و یکمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِک دَلِیلا وَ لاتَجْعَلْ لِلشَّیطَانِ فِیهِ عَلَی سَبِیلا وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلا وَ مَقِیلایا قَاضِی حَوَائِجِ الطَّالِبِینَ. خدایا در این ماه برای من به سوی خشنودیات دلیلی قرار ده و برای شیطان راهی به سوی من قرار مده و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده، ای برآورنده حاجات درخواست کنندگان.
حجت الاسلام حسن عامری روز جمعه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: وجود معنوی انسان شباهت های بسیاری با وجود مادی او دارد، به گونه ای که گاهی قواعد حاکم بر وجود مادی انسان بر مسائل معنوی و روحی او نیز اثر می گذارد. یعنی همانگونه که وجود مادی انسان به تنفس نیاز دارد تا اکسیژن و هوای پاک را جذب و آلودگی ها را دفع کند، روح انسان نیز اینگونه است.
وی افزود: در دعای امروز نیز می بینیم که وجود پیامبر اکرم (ص) این جذب و دفع را که نیاز روحی انسان است با دو تعبیر آورده است. اول این که خدایا برای رسیدن به آنچه تو را خشنود می کند و موجبات رحمت تو را فراهم می کند راهی برای ما نشان بده و دوم این که خدایا هرگز در روح و فکر من راهی برای نفوذ شیطان قرار نده.
این استاد حوزه اضافه کرد: در این دعا از خدا می خواهیم تا ادراک های قلبی ما را به گونه ای قرار دهد که بتوانیم بر سر دو راهی ها کاری را انجام دهیم که مورد رضایت الهی باشد. چون انسان باید مسیری را پیدا کند و یک روشنایی چه از نظر علمی یا عقلی برای او بوجود بیاید که بداند چه چیزی خدا را راضی می کند.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) برای رسیدن به رضایت الهی از واژه دلیل استفاده کردند اما برای دوری از تسلط شیطان واژه سبیل یعنی راه را به کار بردند. چون شیطان هیچ تسلطی بر انسان ندارد و در آیات و روایات آمده است که شیطان فقط انسان را وسوسه می کند.
عامری افزود: با این حال می بینیم که انسان گاهی راه نفوذ شیطان را در خود ایجاد می کند. البته پیامبر اکرم (ص) در خطبه شعبانیه فرمود که شیطان در ماه مبارک رمضان در زنجیر است ولی ممکن است انسان شیطان را دعوت کند و ردپایی از شیطان در وجود خود قرار دهد تا شیطان بر او مسلط شود. مثلا وقتی کسی دروغ می گوید راهی را برای تسلط شیطان در خود ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: اگر بتوانیم رضایت الهی را کسب کنیم و راه نفوذ شیطان را ببندیم آنگاه طبق دعای روز بیستم آرامش بر دل انسان حاکم می شود و اگر کسی می خواهد از جایگاهی خوب و با آسایش برخوردار باشد، باید برای مرضات الهی دلیلی پیدا کند و راه های نفوذ شیطان را بر خود ببندد که نتیجه آن فراهم شدن موجبات آسایش انسان و راهیابی به بهشت خواهد بود.
نظر شما