۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 2423
کد خبر: 83789046
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

زاکانی: رییس مجلس باید «نماینده نمایندگان» باشد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۴۱
کد خبر: 83789046
زاکانی: رییس مجلس باید «نماینده نمایندگان» باشد

تهران- ایرنا- عضو شورای اجرایی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس یازدهم، گفت: اختیارات مجلس در دوره تصدی علی لاریجانی بیش از حد بود؛ تلاش بر این است رییس مجلس نماینده نمایندگان مجلس باشد و مجلس را «مسلوب الید» نکند.

«علیرضا زاکانی» در نشست فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی که صبح شنبه در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهارداشت: کشور در شرایط حساس و خاصی است که نیاز به تحول را در ابعاد مختلف ایجاب می‌کند. با نگاهی به جامعه می‌توان دریافت که به‌رغم گفته‌ها حال عمومی جامعه خوب نیست.

این فعال اصولگرا افزود: به نظر می‌رسد که این نقش اساسی مجلس یازدهم است و مجلس به عنوان قوه مقننه باید بتواند نیازهای جامعه را در دستور قرار داده و ناکارآمدی را منکوب کند و زمینه بهبود جامعه در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌کند و وظیفه خطیر و انقلابی خود را در رفع مشکلات مردم بیکاری، فقر کاهش ارزش پول و... ایفا کند

زاکانی مجلس یازدهم را نیازمند پرهیز از حاشیه سازی دانست و ادامه داد: به همین دلیل اسم فراکسیون نیروهای مردمی انقلاب اسلامی است و خدمت به مردم و حفظ هویت انقلابی از ضروریات است.

وی خاطرنشان کرد: برخورداری از مدیریت توزیع شده در متن کار و استفاده از همه ظرفیت‌های نمایندگان ایجاب می‌کند راه را با کمترین دور و زمان با اعتمادسازی انجام دهیم. بی‌شک نجات اقتصاد کشور و تقویت زیرساخت‌ها در کنار رفع مشکلات در کنار رفع پلشتی‌ها از اهداف ما است.

منتخب مردم قم در مجلس یازدهم با بیان اینکه فراکسیون اکثریت مجلس از ۲۰۷ نماینده جبهه ائتلاف تشکیل شده است،  افزود: با توجه به اقبالی که مستقلین برای حضور در این فراکسیون دارند ما دارای فراکسیونی با حضور اکثریت نمایندگان هستیم.

زاکانی یادآور شد: با توجه به شرایط کرونا امکان گردهمایی این نمایندگان فراهم نشده است و بنا شد از هر حوزه ای یک نفر و مجموعا ۶۲ نفر به عنوان شورای موقت فراکسیون مردمی مجلس معرفی شوند. هفته پیش جلسه این فراکسیون برگزار و چهار کارگروه تشکیل شد.

وی افزود: نحوه تبصره ماده ۳۶ آیین‌نامه و کارگروه اجرایی مشخص شدند و ۱۱ نفر مشخص شدند زاکانی رییس و جوکار نایب رییس و نادری و حاتمی به عنوان دبیران انتخاب شدند.

زاکانی بیان داشت: ازوظایف این کارگروه این است که شورای موقت را فعال کند و درجلسه دوم کارگروه هیات رییسه انتخاب شود. بعدازظهر روز هفتم انتخاب هیات رییسه انجام می‌شود و انتخاب هیات رییسه مربوط به این فراکسیون است و دیگر پیش‌بینی‌ها رسمیت ندارد.

نماینده منتخب مجلس یازدهم ادامه داد: برای اینکه این مسیر را برویم بنا شد یکم خرداد نشستی داشته باشیم. روسای و نواب رییس پیشنهادی را دعوت کنیم و با نظرخواهی از این افراد این مسیر را به درستی دنبال کنیم.

زاکانی تاکید کرد: اهتمام و رسیدگی به مشکلات مردم و حرکت در مسیری که ما را به جایگاه ما برساند در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌ها همیشگی نداشتن برنامه است. الان کارگروه برنامه ایجاد شده و برنامه‌های مختلف ارائه شده است که آغاز آن با شفافیت و توزیع مناسب امکانات در کشور است. تصویب قوانین جهت توزیع عادلانه و مواجهه با پلشتی‌ها و ایجاد زمینه برای رسیدن به امکانات به متن جامعه و همچنین ایجاد بستر جهش است.

زاکانی عنوان کرد: سال اول به ۸ طرح اختصاص یافته است و با روی کارآمدن دولت جوان انقلاب در سال دوم،  توجه به رفع مشکلات کشور در اولویت قرار می‌گیرد.

وی افزود: افراد شاخصی برای ریاست مجلس یازدهم داوطلب هستند و انتخاب رییس و نواب در جلسه روز پنجشنبه انجام می‌شود و افرادی که در انتخابات فراکسیون رای نیاورند نباید در روز هفتم نامزد شوند.  

زاکانی گفت: استمزاج‌ها اکنون جنبه مشورتی دارد و نظر فراکسیون رسمیت دارد و شایعاتی که شکل می‌گیرد به ویژه درباره ریاست جنبه حاشیه‌سازی دارد.

وی درباره کاهش اختیارات ریاست مجلس نیز اظهار داشت: اختیارات ریاست مجلس در دوره تصدی آقای لاریجانی بیش از حد بود و وی اختیارات زیادی برای خود ایجاد کرد که عملا مجلس مسلوب الید شد و عملا هیات رییسه کاره‌ای نیست.

زاکانی ادامه داد: فارغ از اینکه چه کسی رییس شود تلاش می‌شود رییس مجلس نماینده نمایندگان مجلس باشد.

منتخب مجلس یازدهم گفت: رییس مجلس باید بتواند آرا و نظرات و جنبه‌های فکری مختلف درون مجلس بررسی و رهبری کند. مجلس از نظر فکری و جهت‌گیری و در کارکردها به رییس باز می‌گردد که بتواند جنبه پیشتازی را لحاظ کند.

زاکانی، مدیریت و هماهنگی را از دیگر وظایف ریاست مجلس عنوان کرد و افزود: مجلس ۱۳ کمیسیون تخصصی و ۶ کمیسیون خاص دارد که باید به گونه‌ای عمل کنند که محصول عمل آنها در نظام هماهنگ پیشبرد اهداف مجلس باشد و نقش رییس مجلس در این میان بسیار مهم است به ویژه در حوزه معاونت‌های اجرایی، نظارتی و قوانین، و هماهنگی‌هایی که با مرکز پژوهش ها و همچنین دیوان محاسبات صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مجلس در راس امور است و نه رییس مجلس، و ریاست مجلس همه افراد و عناصر و ۲۹۰ نماینده را نمایندگی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha