نقش دانشگاه به آموزش محدود نشود

تهران- ایرنا- رییس دانشکده علوم‌اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد گفت: نقش دانشگاه نباید به آموزش محدود شود و در کنار آموزش باید به آگاه‌سازی، نظارت و رهبری هم‌ بپردازد.

اکبر نصراللهی امروز یکشنبه در وبیناری با عنوان نقش دانشگاهیان در آگاهی اجتماعی در مواجهه با بحران‌ها افزود: دانشگاه‌ها قوه‌عاقله و مشورت دهنده کشور و مرکز شناخت دقیق مخاطرات، بحران‌ها، تبیین چرایی، پیش‌بینی آن‌ها و در نهایت مداخله و ارائه راهکارهای مواجهه و مقابله هوشمندانه با بحران‌ها هستند.

 وی افزود: نقش دانشگاه با توجه به تنوع رشته‌ها و نقش‌محوری آن، گسترده و مهم است؛ دانشگاه شبکه ارتباطی و خود رسانه است. بنابراین نقش دانشگاه نباید به آموزش محدود شود، بلکه باید در کنار آموزش به آگاه‌سازی، نظارت و رهبری هم‌ بپردازد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه درباره نقش دانشگاه‌ها در جامعه اظهار داشت: دانشگاه در ایفای نقش‌ مداخله‌گری خود، باید علاوه بر شناخت دقیق، تبیین چرایی و پیش بینی مخاطرات و بحران‌ها با استفاده از ظرفیت‌های رسانه و ساده‌سازی مسائل پیچیده، آگاه‌سازی و حساسیت افزایی مردم را در دستور کار و اولویت خود قرار دهد.

نصراللهی علل کارآمدی پایین دانشگاه‌ها را در مخاطرات و بحران‌ها، دغدغه ناکافی و ساختار سنتی دانشگاه‌ها و فاصله آن‌ها از مشکلات کشور آن هم در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بی‌نیازی بخش‌های ‌اجرایی از دانشگاه و حمایت و مطالبه نکردن از آنها دانست.

در ادامه این وبینار، علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهر سازی گفت: نقش مسوولیت اجتماعی در میان اساتید و دانشگاهیان باید در اولویت قرار گیرد. زیرا بعضی از اساتید فقط دغدغه رشد علمی و انتشار مقالات و کتب را دارند، ولی برای بعضی دیگر از اساتید، شناخت و ارتقای سطح علمی جامعه دغدغه آنها است.

وی افزود: در نظام ارزیابی دانشگاه‌ها برای اساتیدی که رسالت‌های اجتماعی را جدی گرفته و در این راستا فعالیت می‌کنند امتیازی در نظر گرفته نشده و در این امر باید تجدید نظر شود و بخشی از امتیازات اساتید به فعالیت‌های اجتماعی آنها تخصیص داده شود.

رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهر سازی یافتن زبان مشترک میان دانشگاهیان و فضای اجتماعی را یک هنر دانست و گفت: نفوذ و اثر کلام دانشگاهیان در جامعه بسیار مهم است و اگر آنها در جامعه حاضر نباشند و با مردم ارتباط موثر برقرار نکنند، شیادان با زبان شبه علم از این فرصت سوء استفاده خواهند کرد.

مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله نیز در این نشست با اشاره به زلزله اخیر که در تهران به وقوع پیوست گفت: در زلزله ۱۹ اردیبهشت ماه اطلاعات علمی خوبی نسبت به قبل در اختیار مردم قرار گرفت و ارتباط بهتری با مردم برقرار شد.

 وی نقش استفاده بیشتر و بهتر از فضای مجازی را در این امر موثر دانست.

پروانه پیشنمازی پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله نیز با تاکید بر اینکه مسوولیت اجتماعی دانشگاهیان سنگین و جدی است،‌ تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه مرکز تفکر جامعه است لازم است، دانشگاهیان بیشتر به مسائل اجتماعی و دغدغه‌های جامعه توجه کنند.

وی افزود: باید در زنجیره انتقال مفاهیم دانشگاهی به جامعه، ماحصل پژوهش‌ها و کارهای علمی را به زبان ساده تبدیل کنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

پیشنمازی بر لزوم استفاده از دانش دانشگاهیان در فرآیندهای تصمیم گیری تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تصمیم گیران و دانشگاهیان ارتباط موثری ندارند و نقش دانشگاهیان در تصمیم گیری ها چشم گیر نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha