۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۵۹
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 83791299
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بی‌توجهی مردم و شیوع دوباره کرونا در سلسله

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۵۹
کد خبر: 83791299
بی‌توجهی مردم و شیوع دوباره کرونا در سلسله

خرم‌آباد - ایرنا- بی‌توجهی مردم و نادیده گرفتن ویروس کرونا باعث شد شهرستان سلسله پس از یک دوره ثبات و بدون مرگ و میر، دوباره آلوده به کووید ۱۹ شود.

به گزارش ایرنا، در روزهای اول شیوع ویروس کرونا در کشور، شاید هیچکس فکر نمی کرد که شهرستان کوچک و خوش آب و هوا و البته بسته سلسله، بسیار زودتر از سایر شهرها به این ویروس آلوده و به عنوان کانون ابتلا در استان لرستان شناخته شود.

خیلی زود با جولان کرونا، آمار مبتلایان شهرستان بالا گرفت و مرگ و میرهای ناشی از این ویروس نیز افزایش یافت، شهر بوی مرگ گرفته بود و همه مردم از این ویروس منحوس وحشت داشتند،در سلسله کوچک که همه مردم به نوعی با یکدیگر وابستگی و آشنایی دارند، مرگ عزیزان ثابت کرد این ویروس با کسی شوخی ندارد و جوان و پیر هم نمی شناسد.

با تشکیل ستاد مدیریت کرونا در این شهرستان و بکارگیری اقدامات پیشگیرانه همچون برقراری ایستگاه های تب سنج در ورودی های شهر، جلوگیری از ورود خودروهای غیربومی، ممنوعیت برگزاری مراسم شادی و عزاداری، تعطیلی بازار، آرامستان ها و مناطق گردشگری و تاکید به ماندن در قرنطینه خانگی تا حدود زیادی بیماری، کنترل و شیب افزایشی ابتلا و مرگ های ناشی از کرونا در شهرستان روند کاهشی به خود گرفت به گونه ای که بیش از ۴۰ روز، در شهرستان سلسله شاهد مرگ ناشی از کرونا و ابتلای افراد به این بیماری نبودیم.

اما در روزهای اخیر با بی توجهی مردم، جدی نگرفتن بیماری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، شهروندان دوباره در مراکز پر رفت و آمد حضور یافته و بازارها چنان شلوغ شدند که گویی هیچوقت این ویروس در شهرستان جولان نداده است، مردمی که تا دیروز وحشت از حضور در مراسم عزاداری را داشتند حالا با حضور گسترده در این آیین ها، شخصا پایان حضور ویروس را اعلام می کردند.

حتی شنیده شده که برخی از افراد قصد برپایی مراسم عروسی عزیزان خود را در دل اوضاع کرونایی دارند و همه این عوامل باعث شد تا بار دیگر بنا به اعلام مسوولان شبکه بهداشت و درمان، ابتلا به بیماری در شهرستان در حال افزایش باشد و اگر دوباره بر اوضاع و احوال شهر مسلط نشویم چه بسا میزان شیوع بیماری این بار بیشتر هم بشود.

هنوز چرایی این امر از سوی کارشناسان بهداشت مشخص نشده بود که شهرستان سلسله ای که بنا به گفته مسئول شبکه بهداشت و درمان آن قرار بود تا پایان اردیبهشت ماه وضعیت سفید برایش اعلام شود، به یکباره وارد وضعیت قرمز شد اما با حسابی سرانگشتی می توان فهمید که زیبایی های اردیبهشتی این شهر کوچک و خوش آب و هوا، حضور مسافران غیربومی در مناطق گردشگری آن و رفت و آمد مردم به مناطق آلوده همجوار شهر باعث شد تا اوضاع سلسله دوباره وارد فاز بحران شود.

غربالگری بیماران باید در شهرستان آغاز شود

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سلسله در این باره اظهار داشت: متاسفانه دوباره وارد مرحله حساس شیوع بیماری شده ایم و لازم است که هرچه سریعتر تدابیر پیشگیرانه را جهت کنترل بیماری بکار گیریم.

سرهنگ محمود یوسفوند افزود: باید شبکه بهداشت و درمان هرچه سریعتر کار غربالگری را در شهرستان آغاز کند تا مبتلایان برای درمان شناسایی شوند و اگر نیرو برای عملیات گسترده غربالگری کم داشته باشند ظرفیت نیروهای سپاه و بسیج در خدمت آنها خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید وضعیت کلی شهرستان فورا دستمان بیاید، عنوان کرد: بنا به اعلام مسئول شبکه بهداشت، سه نفر از مبتلایان از میان قشر جوان بوده اند که این می تواند زنگ خطری برای سلامت جوانان ما باشد لذا باید تا جایی که می توانند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

سرهنگ یوسفوند با اشاره به اینکه ترس از ویروس مثل سابق در مردم وجود ندارد ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان باید با کار کارشناسی دقیق مشخص کند که مبتلایان جدید از چه قشری هستند و در کدام مناطق سکونت داشته اند که اگر در مناطق گردشگری ساکن باشند، حضور گردشگران آلوده به ویروس باعث شیوع مجدد بیماری شده بنابراین لازم است که مناطق گردشگری شهرستان مسدود، ایستگاه های تب سنج نیز در ورودی های شهرستان دایر و عملیات های گندزدایی دوباره در سطح شهرها و روستاهای شهرستان آغاز شود.

گندزدایی روستا آغاز شود

بخشدار مرکزی سلسله نیز با اشاره به انجام عملیات گندزدایی و ضدعفونی در سطح تمامی روستاهای بخش مرکزی شهرستان در مرحله قبلی شیوع ویروس اظهار داشت: در این مرحله نیز برای ادامه عملیات های گندزدایی نیازمند دریافت مجوز برداشت وجه از دهیاری ها هستیم که هرچه سریعتر کار ضدعفونی توسط دهیاران آغاز شود.

علی یاس جلویاری با اشاره به نزدیک شدن به فصل برداشت محصولات کشاورزی عنوان کرد: با نزدیک شدن به فصل برداشت و ورود خودروهای سنگین برای حمل محصولات، باید تدابیری اندیشیده شود که رانندگان خودروها از لحاظ سلامت چک و خودروهای آنان قبل از ورود به شهر گندزدایی و ضدعفونی شوند.

وی با تاکید بر اینکه دادن سهمیه آرد برای پخت نان به روستاییان نقش مهمی در کاهش مراجعات آنان به شهر دارد افزود: تمامی مناطق گردشگری نیز باید مسدود و از فعالیت سفره خانه های موجود در این مناطق جلوگیری شود.

برداشتن محدودیت ها باعث شیوع بیماری شد

فرماندار سلسله نیز با اشاره به اینکه از یک هفته گذشته شیب ابتلای بیماری با روند صعودی مجددا در حال افزایش است اظهار داشت: به رغم برخورداری از یک وضعیت با ثبات در ۴۰ روز گذشته اما با توجه به اینکه شهرستان های همجوار از درصد آلودگی و شیوع بالایی برخوردار هستند و سابقه نامطلوب و مرگ و میرهایی که به واسطه بیماری بر شهرستان تحمیل شده لازم است  تدابیر جدید بکار گرفته و حضور جدی و موثرتری برای کنترل بیماری داشته باشیم.

شریف خسروی  با تاکید بر اینکه شبکه بهداشت و درمان باید کوچکترین تغییرات را برای اتخاذ تدابیر جدید بلافاصله اطلاع رسانی کند افزود: متاسفانه برداشتن محدودیت ها در مقطع پایداری وضعیت باعث شد که شهروندان با حضور در مراکز پر رفت و آمد و مراسم عزاداری و شادی باعث شیوع مجدد بیماری شوند.

وی  اظهار داشت: ورودی های آرامستان های شهرهای الشتر و فیروزآباد توسط شهرداری ها تا اطلاع ثانوی مسدود است و در روستاها نیز دهیاران باید از حضور مردم بر سر مزارها جلوگیری نمایند و در صورت عدم رعایت مراتب را اطلاع دهند.

خسروی با تاکید بر اینکه برگزاری هرگونه مراسم فاتحه خوانی ممنوع است بیان کرد: بر اساس آمارهایی که روزانه توسط دانشگاه علوم پزشکی منتشر می شود در منطقه ای آلوده و همجوار شهرستان های آلوده قرار داریم  بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه را بکار ببریم.

فرماندار سلسله  تصریح کرد: دهیاران به عنوان مسئولان شورای سلامت روستاها باید کماکان پای کار باشند و روستاها را سمپاشی و گندزدایی کنند و در سطح شهرستان از هرگونه تجمع های عزاداری و شادی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر ممنوعیت فعالیت مشاغل غیرضروری همچون آرایشگاه ها و سالن های ورزشی عنوان کرد: تمامی مناطق گردشگری شهرستان بخصوص کهمان و هنام با همکاری دهیاران و نیروی انتظامی باید از عصر روزهای چهارشنبه تا عصر روزهای جمعه مسدود و کنترل و از ورود خودروهای با پلاک غیربومی به شهرستان جلوگیری شود.

خسروی بر لزوم بسته بودن تمامی رستوران های سطح شهر تاکید کرد و گفت: ورودی شهر فیروزآباد به سمت الشتر نیز باید تا اطلاع ثانوی مسدود باشد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری الشتر باید از هرگونه سد معبر به دلیل اینکه باعث تجمع افراد دور یکدیگر می شود جلوگیری نماید افزود: پمپ بنزین هایی نیز که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند باید پلمب شوند.

فرماندار سلسله اظهار داشت: داروخانه ها باید نسبت به تهیه اقلام بهداشتی به میزان مورد نیاز مردم اقدام نمایند، در ادارات نیز فاصله گذاری اجتماعی برای تامین سلامت مردم و پایبندی به حقوق شهروندی و حفظ سلامت کارمندان رعایت و از ورود ارباب رجوع بدون ماسک به ادارات جلوگیری شود.

رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی باعث شیوع بیماری شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله نیز با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور در مراسم و اماکن پر رفت و آمد باعث شیوع مجدد بیماری در این شهرستان شد گفت: بنا داشتیم با توجه به وضعیت باثبات شهرستان درخصوص کنترل بیماری، تا پایان اردیبهشت ماه اعلام وضعیت سفید کنیم اما متاسفانه رفت و آمدها از شهرهای همجوار و حضور گسترده در مراسم عزاداری باعث شد شاهد پیک کرونا در شهرستان باشیم.

دکتر حمزه حسنی با اشاره به اعلام وضعیت قرمز در شهرستان افزود:‌ با توجه به وضعیت پیش آمده نیازمند وحدت و همدلی مردم و  مسئولان برای گذر از این وضعیت بحرانی هستیم.

وی با تاکید بر ضدعفونی و گندزدایی مناطق ۴۰ گانه شهری توسط شهرداری ها افزود: با توجه به در پیش رو بودن عید سعید فطر و تعطیلی چندروزه و پیش بینی شلوغ شدن اماکن و مناطق گردشگری، باید تدابیری اندیشیده شود که مناطق حساس گردشگر پذیر همچون کهمان و هنام مسدود و از ورود گردشگران به آنها جلوگیری شود.

حسنی با تاکید بر اینکه باید از اجاره دادن باغ و ویلا به گردشگران کهمان جلوگیری شود خاطرنشان کرد: باید مجددا از حضور مردم در آرامستان ها و برگزاری مراسم عزاداری جلوگیری شود.

وی با اشاره به لزوم حضور گشت مشترک بازار و جلوگیری از فعالیت مشاغل غیرضروری افزود: باید ادارات نیز فعالیت کارکنان خود را به حداقل نیرو کاهش داده و از ورود ارباب رجوع بدون ماسک جلوگیری نمایند تا هرچه سریعتر شاهد کنترل بیماری و جلوگیری از مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم. 

تا ۲۹ اردیبهشت ماه  کل مبتلایان به کرونا در ایران ۱۲۲ هزارو ۴۹۲ نفر، بهبودیافتگان ۹۵ هزار و۶۶۱ نفر  و کل فوتی‌ها ۷هزار و ۵۲ نفر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha