به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری آموزش و پرورش استثنایی با اعلام تدوین شیوه نامه بازگشایی مدارس استثنایی اظهار داشت: با توجه به عدم دسترسی ۳۲ هزار از دانش آموزان با نیاز های ویژه به امکانات شبکه ای و ارتباطی این شیوه نامه با رویکرد پاسخگویی و رفع اشکالات دانش آموزان به صورت انفرادی تدوین شده است.
وی افزود: حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس اختیاری است و آموزش به صورت انفرادی، با همراهی ولی دانش آموز صورت می گیرد و رعایت همه نکات بهداشتی در مدارس با نظارت شورای مدرسه خواهد بود.
حسینی تصریح کرد: مراکز راهنمایی و مشاوره و مراکز ویژه اختلالات یادگیری مطابق با بخشنامه وزارتی بازگشایی خواهند شد.
معاون وزیر با بیان اینکه جهان با پدیده ناخواسته کرونا مواجه شده است و این پدیده همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است، اظهار داشت: این پدیده سلامت، اقتصاد و اشتغال، روابط اجتماعی و آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده است و دولت ها در این شرایط در مربعی دنبال تعادل بین حوزه سلامت، روابط اجتماعی، اقتصاد و آموزش هستند.
وی افزود: در کشور ما هم تعادل بخشی بین حوزه سلامت و آموزش و پرورش توسط وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت.
حسینی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید به گونه ای تنظیم می شد که سلامت آسیب نبیند و به همین منظور طولانی ترین تعطیلات ناخواسته فیزیکی آموزش و پرورش در دنیا شکل گرفت، اظهار داشت: فضای مجازی تعادل بخشی بین آموزش و سلامت را رقم زد.
وی گفت: در راستای تعادل بخشی بین حوزه سلامت و آموزش، وزارت آموزش و پرورش سریع ترین واکنش را نشان داد و به رغم تعطیلی فضای فیزیکی مدارس، آموزش تعطیل نشد و صدا و سیما و فضای مجازی به کمک آموزش آمدند.
حسینی افزود: حضور خلاقانه معلمان در بستر فضای مجازی و ادامه آموزش از این طریق دستاوردهای بزرگی به همراه داشت و فقط در آموزش و پرورش استثنایی ۵ میلیون ساعت آموزش در بستر فضای مجازی تولید و ارائه شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فضای مجازی مکان جدیدی برای عمق بخشی به تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: بستر مجازی و دنیای دیجیتال در عصر کرونا کارکرد بزرگی در آموزش داشت و این کارکرد می تواند در بقیه ایام سال به ویژه زمان تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا یا بلایای طبیعی ادامه داشته باشد.
حسینی گفت: آموزش و پرورش به دنبال شبکه ای مستقل، امن، با انعطاف، پر ظرفیت و اختصاصی بود و با این هدف شبکه شاد شکل گرفت. ۴۸ درصد دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی، ۷۳ درصد معلمان، ۸۵ درصد کلاس ها و ۱۰۰ درصد مدارس و مدیران مدارس استثنایی به این شبکه متصل شده اند.
حسینی با بیان اینکه ۴۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه به هیچ گونه امکانات ارتباطی و شبکه ای دسترسی ندارند، اظهار داشت: ارسال بسته های آموزشی و افزایش کمی و کیفی آموزش های منزل محور از جمله فعالیت های ویژه برای این دانش آموزان است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: راه اندازی پایگاه جامع محتوی آموزشی با هدف تحقق آموزش همه دانش آموزان در دستور کار قرار دارد. در راستای راه اندازی بانک جامع آموزش، بیش از هزار اثر آموزشی همکاران در سراسر کشور جمع آوری شده است که پس ارزیابی، محتواهای مفید در اختیار دانش آموزان هدف قرار خواهد گرفت.
وی افزود: تولید محتوای استاندارد نیازمند استودیوی مناسب این کار است و با این هدف دو استودیوی تخصصی ویژه تولید محتوای آموزشی نابینایان و ناشنوایان در استان تهران راه اندازی شده است.
حسینی تصریح کرد: یک استودیو در استان سمنان با رویکرد ناتوانان ذهنی، استودیوی دیگری با رویکرد طیف اتیسم در استان خراسان رضوی و یک استودیو هم در سازمان با هدف پوشش نیازهای آموزشی تمامی گروه ها راه اندازی خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پوررش درباره محتوای آموزشی دانش آموزان با نیاز های ویژه، گفت: در آموزش و پرورش استثنایی تاکنون ۵۵۶ عنوان کتاب از دوره پیش دبستان تا پایان متوسطه دوم وجود دارد که از این تعداد۲۴۷ کتاب بریل، ۸۴ کتاب درشت خط و کتاب ۱۴۴ برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی است.
وی افزود: قرار است محتوای همه این کتب در همه پایه ها در پایگاه جامع آموزش و با استفاده از ظرفیت استان ها و ۵ استودیوی تخصصی تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.
حسینی وزیر در باره طرح ایجاد مجتمع های تفریحی آموزشی و پرورشی با هدف آموزش غیر مستقیم به کودکان با نیازهای ویژه، اظهار داشت: اصل طرح که در راستای مناسب سازی فضاهای آموزشی نیز هست بسیار خوب تدوین شده است و باید مدل کار طراحی شده و به شورای شهر کلانشهر ها، سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز ارائه شود.
در این نشست دستورالعمل ویژه برگزاری امتحانات دانش آموزان با نیاز های ویژه به تصویب رسید.
نظر شما