«شیوه‌نامه ایرنا» رونمایی شد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۱۷
کد خبر: 83792805
«شیوه‌نامه ایرنا» رونمایی شد

تهران- ایرنا- کتاب «شیوه‌نامه ایرنا» با حضور «حسام‌الدین آشنا» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و «سید ضیا هاشمی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی رونمایی شد.

رونمایی از کتاب شیوه‌نامه ایرنا با جلسه افتتاح آرشیو سی‌ساله ایرنا و کتاب عملکرد ایرنا همراه بود. کتاب شیوه‌نامه ایرنا در ۱۱۰ صفحه به کوشش پدرام الوندی و سعید ارکان‌زاده‌یزدی نوشته شده است. سرفصل‌های کتاب شیوه نامه ایرنا بعد از مقدمه و پیشگفتار شامل مرامنامه، رسم خط، اصلاح اشتباهات رایج و مسائل حقوقی است. مرامنامه حرفه‌ای ایرنا در واقع منشوری ۱۸ بندی است که پیش از این تدوین شده و سال گذشته رونمایی شده بود، رسم خط و اصلاح اشتباهات رایج بیشتر ناظر به درست نوشتن با دانستن قواعد صحیح نگارش فارسی و رسم خط کلمات است.

نویسندگان در بخش مسائل حقوقی به موضوعاتی چون گردش آزاد اطلاعات، موقعیت آزادی در قانون اساسی و ایرنا و گردش آزاد اطلاعات، استثناهای حق کسب خبر، حق انتشار خبر، مسئولیت کیفری، رکن مادی و معنوی، مسئولیت مدنی و تحمل بار مسئولیت می‌پردازند. واژه نامه آخرین بخش کتاب است که نویسندگان شکل صحیح نوشتن شماری از اسامی خاص افراد، مکان ها و مراجع خبری را در ان آورده اند.   

سیدضیاء هاشمی در پیشگفتار این کتاب نوشته است: کتاب حاضر نسخه اول کتاب راهنمای خبرگزاری جمهوری اسلامی است که می‌تواند وحدت‌بخش و هماهنگ‌کننده عملکرد تمام کسانی باشد که در اتاق خبر ایرنا کار می‌کنند. 

خبرگزاری جمهوری اسلامی با توجه به وسعت عمل داخل و خارج از کشور و تعداد کارکنان فراوان، نیاز به متنی دارد که شیوه‌های فعالیت‌های رسانه‌ای و نگارش مطالب را به صورتی واحد در آورد و همچنین استانداردهای حرفه‌ای و حقوقی کار در خبرگزاری و ملاحظات خاص ایرنا را مد نطر داشته باشد. 

متن کتاب شیوه نامه ایرنا را اینجا ببینید. 

در این مراسم همچنین کتاب ایرنا در مسیر تحول نیز رونمایی شد. این کتاب نگاهی به عملکرد خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال های ۹۷ و ۹۸ دارد و در ۱۹۱ صفحه به کوشش سعید ارکان‌زاده یزدی، مریم فشندی، علی رستگار، مرضیه نورعلی و محمد رهبری منتشر شده است. 

سیدضیا هاشمی مدیرعامل ایرنا در ابتدای این کتاب نوشته است: ایرنا در نهمین دهه فعالیت خود به عنوان رسانه مادر و خبرگزاری ملی ایران، یکی از ارکان فعالیت‌های خبری و رسانه‌ای نظام در داخل و خارج است. ایرنا با امکانات گسترده و بازوهای اجرایی متنوعی که دارد می‌تواند به‌خوبی نقش رسانه پایه جمهوری اسلامی را در داخل و همچنین معرف نظام در خارج از کشور را بازی کند. برای این که خبرگزاری جمهوری اسلامی به جایگاه تاریخی و شایسته خود بازگردد، نیاز بود که تعیین راهبردها، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها درحوزه کلان و خرد در این سازمان مجددا مورد بازنگری قرار گیرد و با نگاهی جامع، آینده‌نگرانه و واقع‌بینانه به حوزه رسانه، راهبردها شکل عملیاتی به خود بگیرند. 

وی افزوده است: مدیریت خبرگزاری جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته تلاش کرده اصلاحات و بازنگری‌هایی در سیاست‌گذاری و امور اجرایی اعمال کند و در این کار، هم از نیروهای نخبه و باسابقه داخل خبرگزاری استفاده کند و هم از تحصیلکردگان و پژوهشگران دانشگاهی و فعالان رسانه‌ای حرفه‌ای در خارج از خبرگزاری کمک بگیرد. این کار باعث شده در کنار تحول داخلی در خبرگزاری، تکاملی نیز از نظر نیروهای انسانی سازمان به وجود بیاید که در نهایت مزیت‌های میان‌مدت و بلندمدت آن به افزایش بهره‌وری و ارتقای عملکرد سازمان منجر شود. 

هاشمی با ارائه فهرستی بیست‌وچهارگانه از جزئیات اقدامات انجام شده در دو سال گذشته به مواردی؛ همچون تدوین برنامه راهبردی ایرنا و اجرای مفاد آن در سال اول دوره سه‌ساله و همچنین توسعه و تجهیز حوزه چند رسانه‌ای ایرنا از طریق نوسازی ساختمان و تجهیزات استودیویی اشاره کرد.

راه اندازی وب سایت‌های ایرنا پلاس، ایرنا زندگی، مدرسه خبر، ایرنا ۲۴، تولید ویدیوهای خبری و تولید مجموعه محصولاتی با نشان ایرنا دیتا از دیگر اقداماتی است که مدیرعامل ایرنا به آن اشاره کرده و افزوده: توسعه دیپلماسی رسانه‌ای و تقویت مناسبات بین المللی ایرنا از طریق برگزاری نشست کمیته راهبردی اوآنا با حضور رسانه های بیش از ۱۵ کشور در شهریور ۹۷ و همچنین مذاکره با مسئولان رسانه های ده‌ها کشور در نشست سران رسانه‌های آسیا در چین و سن پترزبورگ روسیه از اقدامات ایرنا در دو سال اخیر بوده است. 

وی ادامه داده: بهبود و ارتقای کیفیت خروجی‌های خبری ایرنا از طریق تدوین شیوه‌نامه‌ها، تشکیل شورای سیاست‌گذاری خبری و سوژه‌یابی در چارچوب تقویت و پیشبرد احیای مرجعیت رسانه‌ای با رویکرد جامع، انتقادی و صدای دولت ملت بودن و همچنین ارتقای تولیدات پژوهشی ایرنا از طریق تولید بولتن‌های پژوهشی در چهار سطح افکارسنجی، گزارش‌های سیاستی در موضوع‌های مختلف، گزارش‌های تحلیلی از وقایع روز کشور، رصد فضای مجازی و تولید و عرضه بولتن‌ها با شکل و ساختار جدید از دیگر اقدامات انجام شده بوده است. 

در این کتاب مطالبی همچون مسیر نوین خبرگزاری ملی ایران، اجلاس او آنای چهل و پنجم، برنامه راهبردی ایرنا، خط مشی های کلان خبری، رویکردهای کلان سیاسی و اجرایی، «اقتصاد، سیاست داخلی و دیپلماسی» و «جامعه ایرانی، فرهنگ ایرانی» منتشر شده است. 

متن کامل کتاب ایرنا در مسیر تحول را اینجا ببینید. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha