۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۲۳
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83793637
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تحلیلگر مسایل خاورمیانه: جهان با اقدامات غیرقانونی اسراییل مقابله کند

پکن- ایرنا- «ویکتور کاتان» تحلیلگر مسایل خاورمیانه در گفت و گو با روزنامه ساوت چاینا تاکید کرد که جامعه بین المللی باید با اقدامات غیرقانونی اسراییل مقابله کند.

به گزارش ایرنا کاتان روز چهارشنبه به ساوث چاینا گفت که ضمیمه کردن کرانه غربی توسط اسراییل از نظر مقررات و قواعد بین المللی کاملا غیرقانونی است.

کاتان افزود: اروپا می کوشد تا با این حرکت مقابله کند اما آمریکا سکوت اختیار کرده است و تحرک خاصی از این کشور در قبال این اقدام غیرقانونی دیده نمی شود.

او گفت: ظاهرا اسراییل در شرایطی که همه گیری دنیا را تهدید می کند ، فرصت را برای پیشبرد برنامه خود مناسب دیده است اما این یک آزمون برای سنجش جامعه بین المللی محسوب می شود.

کاتان افزود: اسراییل همه شرایط را به نفع خود می بیند به دنبال حرکتی بی سابقه است که غیرقانونی است اما می خواهد ۳۰ درصد از کرانه غربی را البته بجز بیت المقدس شرقی که پیشتر ضمیمه کرده است و به همراه دره اردن به خود ضمیمه کند.

کاتان می گوید که آمریکا هم زمینه سازی های لازم را برای هموار کردن راه اسراییل برای ضمیمه سازی انجام داده است وزیر خارجه این کشور در سفر به سرزمین های اشغالی اعلام کرد که این مساله جزو امور داخلی اسراییل است و آمریکا در آن دخالتی نمی کند.

او می کوید: اما نباید فراموش کرد که پیش از این در ۲۷ آوریل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه حمایت از طرح معامله قرن دولت ترامپ رییس جمهور آن کشور گفته بود که اسراییل برای تحکم حاکمیت خود حق هر اقدامی اقداماتی در کرانه غربی دارد.

او تاکید کرد از لحاظ مقررات بین المللی، حق حاکمیتی و مسایل مرتبط با قلمرو و تمامیت ارضی ، ضمیمه کردن کرانه غربی از سوی اسراییل کاملا غیرقانونی و غیرمشروع است.

او گفت: اقدامی که روسیه در ضمیمه سازی کریمه انجام داد برای این کشور تحریم های اقتصادی را به دنبال داشت اما آمریکا در قبال اسراییل نمی خواهد کاری انجام دهد ولی اروپا مسیر دیگری را طی می کند و به دنبال اقدام مقتضی است.

کاتان بر این باور است که اروپا بزرگترین شریک تجاری اسراییل به دنبال مقابله با این طرح است و به هر حال تل آویو بازی دشواری را شروع کرده است و سوال اینجاست که دنیا حالا چه واکنشی به این اقدام خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha