۸۰ درصد دانش‌آموزان حاضر در مدارس روستایی یا عشایر هستند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: ۸۰ درصد دانش‌آموزانی که از ۲۷ اردیبهشت ماه در مدارس حضور یافتند، از مناطق عشایر و روستایی بوده‌اند.

محمدرضا سیفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره حضور دانش آموزان عشایر از ۲۷ اردیبهشت ماه در مدارس اظهار داشت: محتوای کتب درسی در قالب مدارس عشایر در اسفند ماه تمام شده بود، اما اتفاقی که افتاد این بود که حتی برای مدارس سیار و نیمه سیار هم روش‌های آموزش‌های غیرحضوری بکار گرفته شد.

وی افزود: حضور راهبران در چادرها و منازل دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی  یکی از مهمترین روش‌های آموزش به صورت کلاس غیرحضوری بود، این راهبران آموزشی برای دانش آموزان  درسنامه‌های خودآموز می بردند تا به این واسطه از عقب ماندگی درسی دانش آموزان جلوگیری کند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزان عشایر و روستایی که به تلویزیون و اینترنت دسترسی نداشتند تا از آموزش‌های مجازی بهره مند شوند، از ۲۷ اردیبهشت ماه در مدارس حضور یافتند و آموزش دیدند.

سیفی افزود: از میان دانش آموزان عشایر، افرادی که در مدارس ثابت تحصیل می‌کردند، پس از بازگشایی کمتر در  مدارس حضور پیدا کردند و این موضوع نشان می‌دهد که آموزش‌ها خوب بوده و از تمام روش‌های ممکن برای  یادگیری دانش آموزان استفاده شده است.

وی یادآور شد: در مدت تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بحران کرونا تلاش شده تا تمامی روش‌های ممکن آموزشی برای دانش آموزانی که به تلویزیون و برق دسترسی ندارند، بکارگرفته شود. با توجه به ارزیابی‌ها دانش آموزان هرکس به نوعی برحسب شرایط از آموزش‌ها استفاده کرده و نشان می دهد آموزش و پرورش در امر آموزش توانسته عملکرد  مناسبی داشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر آموزش و پرورش گفت: با توجه به شرایط دانش آموزان در  مناطق محروم و عشایری درصدد هستیم که برای تابستان به منظور محقق شدن عدالت آموزشی با روش‌ و قالب‌های  جدید آموزش‌ها را از طریق تلویزیون به دانش آموزان ارائه کنیم.

سیفی در ادامه با بیان اینکه خانواده‌ها و دانش‌ آموزان از بازگشایی مدارس در مناطق روستایی و عشایر استقبال  کردند، اظهار داشت: قرار ما این است که از طریق تداوم آموزش و همکاری رادیو و سیمای استانی در هر شرایطی اجازه ندهیم که آموزش متوقف شود. البته رعایت تمام نکات بهداشتی در شیوه یادگیری دانش آموزان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی همچنین درباره برگزاری آزمون‌های پایان سال تحصیلی دانش آموزان عشایر اظهار داشت: بر اساس دستورالعملی که به استان‌ها ابلاغ شد، توضیح داده شده که هر منطقه برحسب شرایط جغرافیایی و میزان درگیری با کرونا با رعایت  پروتکل‌های بهداشتی از دانش آموزان آزمون بگیرد. اما در مناطقی که امکان برگزاری آزمون برای دوره ابتدایی نباشد، معلمان با نظارت اداره کل، دانش آموزان را ارزیابی می کنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، از میان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت عشایری، بیش از ۱۸۵ هزار نفر دانش‌آموز هستند که در ۶ هزار و ۱۳۲ مدرسه با ۱۲ هزار و ۵۲۷ کلاس درس تحصیل می کنند.

تداوم برنامه‌های آموزشی کلاس اولی‌ها

سیفی که رابط معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با صدا و سیما نیز است، با اشاره به اینکه احتمال  دارد بازگشایی مدارس در تابستان به صورت معمول صورت نگیرد، عنوان کرد: بازگشایی مدارس ممکن است در پاییز با شرایط جدید صورت گیرد، از این رو شبکه آموزش همکاری خود را با معاونت ابتدایی آموزش و پرورش ادامه می‌دهد.

وی افزود: در تابستان برنامه‌های آموزشی دانش آموزان با محوریت آموزش آداب و مهارت‌های زندگی پخش می شود تا اوقات فراغت دانش آموزان به این واسطه پر شود. همچنین برای دانش آموزان کلاس اولی نیز برنامه‌های ویژه‌ای از تلویزیون پخش می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر آموزش و پرورش ادامه داد: برای دانش آموزان کلاس اول به  صورت مجدد بازآموزی محتوای آموزشی صورت می‌گیرد، دروس دوباره تدریس می شود تا در ذهن دانش آموزان نهادینه شود. دانش آموزان کلاس اولی باید حتما به پایه‌ای از سواد برسند تا آموزش و پرورش نگرانی از جهت آموزش آنها نداشته باشد.

سیفی افزود: بر اساس بسته تحولی خوانا قرار است اوقات فراغت دانش آموزان با آموزش‌هایی درباره آداب زندگی و همچنین ساحت‌های شش گانه سند تحول بنیادین در تلویزیون پر شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha