۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 83794182
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نگرانی روستاییان بجنورد از افزایش حمله پلنگ به دام‌ها

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83794182
نگرانی روستاییان بجنورد از افزایش حمله پلنگ به دام‌ها

بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ نوبت حمله پلنگ به دام روستاییان این شهرستان گزارش شده که این وضعیت، آنها را بشدت نگران کرده است.

محمد خالقی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد حمله پلنگ به دام، چهار مورد در اردیبهشت ماه و ۲ مورد در فروردین ماه بوده است.

وی گفت: تمامی حمله های پلنگ به دام، در طبیعت و خارج از محدوده های روستایی و شب هنگام بوده است،  

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد در باره علت افزایش شمار حضور و حمله پلنگ به دام گفت: کاهش طعمه در طبیعت، یکی از علت های اصلی نزدیک شدن وحوش به مناطق مسکونی است.

وی افزود: بارندگی های مناسب در سال گذشته سبب افزایش زادآوری در وحوش شده است و البته افزایش شمار حضور پلنگ در مناطق روستایی می تواند نشان افزایش جمعیت این گونه باشد.  

خالقی خاطرنشان کرد: پلنگ، گونه قلمرو طلب است و با افزایش جمعیت آن، قلمروهای حیوان محدود شده و به همین دلیل شمار طعمه ها هم کاهش یافته است بنابراین به ناچار، برای یافتن غذا به مناطق مسکونی نزدیک می شوند.

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: در  ۲۸ اردیبهشت ماه امسال، حمله یک قلاده پلنگ به گله روستای قشلاق عبدل آباد گزارش شده که در آن،  یک راس بز بالغ تلف شده است.

وی اظهار داشت: این سومین حمله پلنگ در ۲ ماه گذشته در همین منطقه است.

خالقی افزود: دوشنبه شب هفته جاری هم یک قلاده پلنگ به گله گوسفندان در چراگاه های روستای نیستانه حمله کرده است که در آن،  ۲ راس گوسفند تلف شده است.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد گفت: بر اساس اعلام دامداران، در این حادثه ۲ راس گوسفند دیگر هم در حمله پلنگ، مفقود شده است.

براساس اعلام مسوولان،  بیشتر این حادثه ها در خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست رخ می دهد و از علل اصلی آن، شکار طعمه های گوشتخواران از جمله گونه های قوچ و میش، کل و بز و گراز است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.  

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.  

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha