بنیاد ایرانشناسی فرصت آشنایی با هویت فرهنگی اقوام ایرانی را فراهم کرده است

شهرکرد- ایرنا-ریس بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری گفت: از آنجایی که درباره تاریخ، زبان، تمدن و فرهنگ، هنر، معماری، صنعت و شیوه زندگی فردی و اجتماعی و چگونگی تفکر، اخلاق، آداب و رسوم و آیین‌های ایران تحقیقاتی توسط دانشمندان و پژوهشگران انجام شده است، بنیاد ایرانشناسی برای شناساندن این جلوه‌ها بوجود آمد و فرصتی برای آشنایی با این تاریخ را فراهم کرده است.

عباس قنبری عدیوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هدف این بنیاد در استان ایجاد، محیط مناسب برای مطالعه و بهره‌گیری فرهیختگان استانی است.

وی تصریح کرد: دانش‌پژوهان و دانشجویان علاقه‌مند به امور فرهنگی و تمدنی استان، که علاقه به شناخت تمامی ابعاد فرهنگی تاریخی هنری و دیرینه‌شناسی استان دارند، می‌توانند از اطلاعات این بنیاد و همچنین از کتابخانه تخصصی آن استفاده کنند.

قنبری، در ادامه به بانک‌های مطالعاتی ایجاد شده در این مرکز اشاره کرد و گفت: بانک‌های پژوهشی و مطالعاتی دقیق و علمی در این مرکز بوجود آمده است که می‌توان به بانک اطلاعات هنرمندان، مفاخر و مشاهیر استان فولکلور و فرهنگ، بانک گویش‌ها و زبان‌شناسی استان اشاره کرد.

رییس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری در ادامه به اهمیت منطقه زاگرس میانی پرداخت و اظهار داشت:زاگرس میانی به عنوان یک لایه کهن در فرهنگ ایرانی شناخته می‌شود و مطالعات باستان ‌شناسی و تاریخی، نشان از اهمیت بسیار بالای منطقه زاگرس به ویژه منطقه زاگرس میانی که استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد. خوزستان. لرستان و استان‌هایی که به نحوی با  فرهنگ، گویش و آیین‌های چهارمحال و بختیاری در تماس هستند و  ارتباط و پیوستگی خوبی را با هم دارند، را نشان می‌دهد.

به عقیده وی، بنیاد ایرانشناسی فرصتی است برای علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ، هنر، موسیقی، ادبیات و شعر و حتی مستندات شنیداری و دیداری تا بهتر با هویت و تاریخ فرهنگ ایرانی و استان‌های مختلف و اقوام مختلف آشنا شوند.

قنبری، در ادامه به کتابخانه تخصصی بنیاد ایرانشناسی استان اشاره کرد و گفت: کتابخانه تخصصی بنیاد استان با گردآوری تمامی منابع مرجع مربوط به تاریخ ایران و استان در رشته‌های مختلف تاریخ، ادبیات، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، هنر در استان تاسیس و راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۷۸ در شهرکرد تاسیس و راه اندازی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha