غلامرضا غفاری در آیین آغازین نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی و موزهنگاری که بهصورت مجازی به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، عنوان کرد: مطالعه در حوزه میراث فرهنگی، بهمعنای ارتباط با داشتههای تاریخی و تمدنی یک جامعه است و از منظر شناختی برای دانشپژوهان و دانشجویان به عنوان نسلی که تشنه فراگیری و بهرهگیری از معرفت و شناخت است، اهمیت دارد؛ از همین رو برگزاری این جشنواره با وجود بحران کرونا امری مهم و تحسینبرانگیز بهشمار میرود.
وی افزود: اتصال به تاریخ و شناخت میراث فرهنگی بهمعنای شیفتگی به گذشته نیست، از سوی دیگر این سخن بدان معنا نیست که در نقطه مقابل بخواهیم از گذشته فاصله بگیریم؛ بلکه رجوع به میراث فرهنگی نوعی درسآموزی از گذشته است و امکانی را فراهم میسازد که سببساز پیوستگی تاریخی میشود و این، با نگاهی شبکهای از لحاظ اجتماعی و تاریخی اهمیت دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف بیان داشت: شناخت میراث فرهنگی در مقابل فرایندهایی مانند جهانیسازی که برمبنای نظام سلطه این نگاه را تزریق میکند که میتوان نسبت به تنوعات و هویتهای مختلف تاریخی و اجتماعی بیاعتماد بود، مقاومتی را از لحاظ هویتی ایجاد میکند که ارزشمند است.
وی چنین نشستهایی را یاریگر خوانش و تفسیر و فهم درست از میراث فرهنگی دانست و در این زمینه از دانشگاه شیراز تقدیر کرد.
رابطه ایکوم و دانشگاه باید تداوم یابد
رییس شورای بینالمللی موزههای (ایکوم) ایران نیز در این نشست با بیان اینکه تعریف موزهها طی دهههای اخیر تغییر یافته است، عنوان کرد: ایجاد ایکوم، پاسخی به تخریب و نابودی اموال فرهنگی و تاریخی موزهها در پی جنگ جهانی دوم بود.
سید احمد محیط طباطبایی اظهار داشت: این نهاد بیش از ۷۰ سال است که در پاریس به توسعه کمی و کیفی موزهها کمک میکند.
وی ابراز داشت: با تغییرات موزهها، مخاطب و وظایف آنها نیز دچار تغییر شدهاند؛ از همین رو موزهها از مکانی که فقط حافظ میراث فرهنگی، طبیعی تاریخی و هنری هستند، خارج میشوند و به چرایی و چگونگی ایجاد و خلق آثار توسط ذهن بشر میپردازند و همچنین پاسخگوی مشکلات و نیازهای امروز جامعه هستند.
رییس شورای بینالمللی موزههای ایران افزود: موزهها از گذشته برای آینده مطمئن جامعه بهره میگیرند؛ از همین رو یک موزه جدای از یک مکان مفرح و آموزشی، مکانی پژوهشی بهشمار میرود و تلفیق همه اینها رابطه بین دانشگاه را با ایکوم آشکار میسازد، رابطهای که متقابل و معین است و باید همواره در تداوم باشد.
محیط طباطبایی با اشاره به شعار ایکوم در سال ۲۰۲۰ میلادی گفت:شعار امسال، برابری، فراگیری و تنوع است. برابری و همسانی میان تمامی موضوعات مرتبط با موزه از مخاطب گرفته تا دست اندرکاران کار موزهای؛ به عبارتی فارغ از جنسیت تفاوتهای اجتماعی، فرهنگی، قومی، دینی و مذهبی به شکلی میپردازد که موجب ایجاد خلاقیت و تعادل در موزه شود تا بتواند درک را به مخاطب واگذارد.
وی ابراز داشت: موزه نگاری به این میپردازد که چگونه یک اثر یا پدیده را درک و به مخاطب منتقل کنیم و چگونه شرایط برابری را برای آثار گوناگون از مفاهیم مختلف و نیز ذهنیت بشر برای مخاطب پدید آوریم، بر همین اساس ایکوم در پی آن است که به این شعار جامه عمل بپوشانیم.
به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی و موزه نگاری از ۳۱ اردیبهشتماه آغاز شده و تا ۲۱ خرداد ماه، مصادف با روز جهانی صنایع دستی ادامه خواهد یافت.
علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به راهنمای تولید محتوی و ارسال آثار خود به آدرس اینترنتی Elmi.shirazu.ac.ir/special و بهمنظور مشاهده زنده نشستها به اینستاگرام @shirazu_saths مراجعه کنند.
نظر شما